Trisomie 21 - Le Repos des Enfants Heureux (1983)

Alternatieve titel: The First Songs Vol. II

Frankrijk
Rock / Electronic
Label: Stechak

1. Il Se Noie (4:25)
  2. There Is Something Strange Tonight (4:45)
  3. Logical Animals (5:10)
  4. Coming from Darkness (6:30)
  5. Breaking Down (4:20)
Voor mij een plaat met herinneringen. In het stadje vlak bij waar ik woonde was één goede, alternatieve platenzaak "Sinking Ship Record Shop". De eigenaar ging één keer per week naar Tilburg, (naar Tommy) zo'n 50 kilometer verder op zijn brommertje en kwam terug met een doos vol platen. Nooit duidelijk geworden waarom op deze manier, maar het waren andere tijden. Soms 'bestelde' ik vooraf iets, maar de eigenaar kwam ook soms met iets wat hij dacht wat ik wel interessant zou vinden. En dus één keer met deze plaat. Trisomie 21 is de medische term voor syndroom van Down, dus dat is al heel speciaal om je groep deze naam te geven. Trisomie 21kwam (komt) uit het Noord-Franse Denain. Dat is een stadje midden in de oude mijnstreek die in de jaren 80 bijzonder slecht bekend stond. Armoede, door de sluiting van de mijnen bijzonder veel werkeloosheod, geen toekomst. Het 'No Future" gevoel zou zeker in Noord Frankrijk wel gevoeld zijn in deze jaren. Trisomie 21 had goed geluisterd naar de Engelse bands en volgens Wikipedia is het een Dark Wave band. De platenboer zette de plaat voor me op, kant a en ik was wel wat gewend, maar dit was wel erg traag en een zeer lage grafstem. Op de plaat stond nergens iets op, maar het bleek dat de plaat op 45 toeren moest worden gespeeld. Bij het beluisteren van kant 2 kregen we ook weer iets heel bizars te horen, kant 2 moest wel weer op 33 toeren worden afgespeeld. Enfin, de muziek was eigenlijk best redelijk. Het eerste nummer, een orgeltje a la Young Marble Giants, ritmebox en klagerige zang er over heen. Daar hield ik in die tijd wel van. Halverwege het nummer krijgt het nummer een wat andere sfeer door een ruimtelijke jankende gitaar. Het tweede nummer is instrumentaal en past ook prima in deze tijd. Kant b heeft drie nummers. Logical Animals is echt een nummer begin jaren 80 met een doffe drum , een overheersende bas met daar over heen een synth of gitaar en klagerige zang. Het tweede nummer 'Coming from Darkness' doet zijn naam eer aan , een duister nummer door vooral de synths. Het derde nummer Break Down laat al zien welke richting de groep later uit zou gaan, een dansbaar nummer helemaal in de stijl van de jaren 80. Zoals ze later hun enige 'hit' 'the last song' ook zouden maken.

Na deze ep met ook de vreemde titel 'de rust van de gelukkige kinderen' dit zeker gezien in samenhang met de naam van de groep ben ik de groep totaal uit het oog verloren. Toevallig kwam ik pas geleden een cd tegen uit 2017 van de gebroeders Lomprez, dus de groep bestaat nog steeds.
'Sinking Ship Record Shop' niet meer, eigenlijk toch jammer dat zulke zaakjes met persoonlijke aandacht de handdoek in de ring hebben moeten gooien. Natuurlijk via internet of Spotify is alles te vinden, maar dat iemand 50 km met een brommertje een plaat voor je meeneemt, omdat hij denkt dat je dat wel leuk zou vinden, maakt het zo veel waardevoller. In Dedain ben ik later nog geweest in een oud theater bij een optreden van folk-rock band Merzhin, maar ik had niet het gevoel dat in dat oude mijnwerkersstadje ooit iemand van de band Trisomie 21 had gehoord.