Trisomie 21 - Happy Mystery Child (2004)

Frankrijk
Rock / Electronic
Label: Le Son Du Maquis

1. Red Or Green (4:11)
  2. She Died for Love (4:48)
  3. No Search for Us (4:20)
  4. The Sweet Running Over (4:14)
  5. Come in Paradise (4:40)
  6. The Touch of Any Flame (4:55)
  7. No Works of Words (4:39)
  8. Personnal Feelings (4:25)
  9. Midnight of My Life (5:23)
  10. Forsaken Mysteries (4:30)
perfume
Blijft toch een interessante band. Nummers als No Search for Us en Midnight of My Life zijn erg mooie liedjes. Over het algemeen een goed album. T21 is moeilijk bij een genre in te delen. Doorgaans vallen ze onder wave-goth en industrial.

avatar van VanDeGriend
Leuk zo'n review schrijven die niemand gaat lezen Waarom niet? Nou, Trisomie 21 (spreek uit tree-zho-mee vahnt-ay-un) is een volstrekt obscuur gebleven Franse cultband die zijn roots kent ergens halfweg de jaren '80. En ook toen was de fanschare kennelijk niet al te indrukwekkend. Zelf heb ik ooit begin jaren '90 het cd-tje Side by Side van ze gescoord omdat ze werden gelinkt aan favorieten als Front 242, Poesie Noire, Cabaret Voltaire, New Order en het mythische Joy Divison. Als zodanig werden ze in de Goth en Franse Coldwave hoek geduwd. Genoeg voor mij om nieuwsgierig te zijn maar die Side by Side heeft kennelijk weinig indruk gemaakt want volgens mijn database zit ie in een kartonnen doos op zolder. En dan is het dus een kutplaat. Evengoed wordt er op Ebay vrolijk 60 euro voor betaald dus misschien nog eens opzoeken.

Dus waarom ik deze cd uit 2004, kennelijk een comeback cd na 7 jaren stilte, in de winkelwagen heb gegooid weet ik niet precies. Doet er verder ook niet zo veel toe. Ik heb hem, en ik heb hem gedraaid. En veel ook.

Zo op het eerste gehoor is op deze cd behoorlijk wat af te dingen. Zo lijkt het nogal stupid om in het Engels te zingen als je uit Frankrijk komt. Zeker als je dat doet met een vet accent en bij momenten tegen het valse aan. Maar het gekke is dat als je dat bovenop de muziek zet, het op een aparte manier past en het de plaat wat bijzonders meegeeft. De muziek zelf is namelijk een hemels bad van donkere elektronica opgeleukt met Peter Hook bassen en uit het niets opkomende messcherpe, duistere gitaarlijnen. Zet die bizarre zangpartijen erop en de sfeer van verlaten loodsen in een Franse havenstad in het midden van de winter wordt moeiteloos opgeroepen. Coldwave? Maybe so, maar zeer warm gebracht. Verder is het lastig om deze muziek in een hokje te plakken al vermoed ik wel dat the XX wel eens een plaatje van T21 beluisterd heeft

Ik ben in ieder geval blij met de hernieuwde kennismaking met deze ook door mij volstrekt vergeten band. Een band die het in een hele afgelegen hoek van het popspectrum toch al bijna 30 jaar volhoudt. Apart? Zeker! Maar zeker de moeite van het uitchecken waard.

Oh ja, niet dat ik denk dat T21 ook maar 1 cd gaat verkopen door deze review, maar ik ben niet volledig als ik niet meld dat een eventuele aanschaf dan beter "The Man is A Mix" moet zijn. Een dubbele remix cd van het album waarbij het origineel als bonus erbij gedaan wordt. Dit boxje van 3 cd's is met een beetje speuren te krijgen voor nagenoeg dezelfde prijs als de oorspronkelijke 1CD versie. Het is maar dat je het weet

avatar van Saldek
Ik 'ken' iemand die helemaal weg is van deze band. En natuurlijk moest ik gaan ondervinden wat het nu precies is. Ik YouTuben en kwam tot verwonderlijke strekkingen.
In de eerste plaats is hun muziek gewoon heel fraai! Donker, dat wel, maar zeker fraai.
En wat ik respecteren kan maar toch wel moeite mee heb is dat je naast donkere shit dan ineens kan worden verrast met carrouselachtige geluiden......zouden ze daarom doorgaans onbekend zijn gebleven? Ik weet het niet, maar de liveoptredens schijnen doorgaans bijgewoond te worden door een wel heel kleine schare mensen. En ik vind het vreemd, het past als je 't mij vraagt net zo goed in het verlengde van groten als Bauhaus, Joy Division e.a. prominenten uit de gothic / jaren80-wavestroming.
Dit album hier ken ik (nog) niet en geef dan ook geen cijfer natuurlijk. Maar van bovenvernoemde songs gevonden op Youtube zou ik zeker een 4* geven.
Een 4* dus, in gedachten................