Lee "Scratch" Perry + Subatomic Sound System - Super Ape Returns to Conquer (2017)

Jamaica / Verenigde Staten

4. War Ina Babylon
  5. Dread Lion
  6. Patience Dub
  7. Super Ape
  8. Curly Dub (Sing Along Jah Jah Children)
  9. Underground Roots
  10. Dub Along
  11. Go Deya (Three in One)
  12. So It Conquer
  13. Croaking Lizard [Dubstrumental Mix]
  14. Black Vest [Dubstrumental Mix]
  15. Super Ape [Dubstrumental Mix]
  16. Dread Lion [Dubstrumental Mix]
avatar van frolunda
Hoofdzakelijk oud,klassiek werk (zover ik kan horen) van Lee "Scratch" Perry in een nieuw jasje.Desondanks best een aardig album.

avatar van Ducoz
In eerste instantie kon ik helemaal niks met deze plaat. De 'originele' Super Ape uit 1976, compleet gestript.. uit elkaar geplozen en opnieuw opgenomen en gedubt.

Wel een heel cool idee en ik ben ook blij dat ze dit niet jaren eerder deden. Waarom? Ik heb het idee dat we in de jaren '10 een soort overview hebben over alles wat kwam en daar precies uit kunnen vissen wat wel werkte en wat niet, wat muzikaal vooruitstrevend was en wat toch niet zo revolutionair was als verwacht. Wellicht praten we over 10 jaar weer anders over deze plaat.

Aanvankelijk vond ik 'Super Ape Returns to Conquer' heel erg vol en druk geproduceerd. 'Super Ape' uit 1976 blonk uit in zijn eenvoud, waardoor alles klopte. Naarmate de jaren vorderde leek Lee Perry de less is more aanpak langzaam te vergeten. Nu ik er wat dieper op in ga snap ik deze remake ook wat beter.

Super Ape voor deze tijd. Vol geproduceerd, diepe bassen, psychedelische effecten, echos, mashups van versies die we al kennen. Best een prettige release. 'Chase the Devil' aka' Croacking Lizzard' wordt hier meer een Disco Devil.