Terry Klein - Great Northern (2017)

Country
Uitgebracht in eigen beheer

1. Watchman (2:33)
  2. Everywhere but Here (4:38)
  3. Dull Women Keep Immaculate Homes (2:50)
  4. Better Luck Next Time (4:01)
  5. Notches (2:53)
  6. Back to Being You (3:57)
  7. Madeline (3:52)
  8. Wasted on the Living (4:58)
avatar van Lura
"When I heard the songs on Great Northern for the first time, I was floored. I knew I was hearing a true songwriter, and a true craftsman. These songs deal with real moments, elements, depths of the human spirit. The songs here still move me. Welcome a strong collection of songs and a new clear, bold voice.” Aldus producer Walt Wilkins.

Hij is overigens niet de enige, die erg lovend is over de bescheiden Americana singer-songwriter uit Austin, Terry Klein. Hij is de protégé van Mary Gauthier. Volgens haar had Better Luck Next Time geschreven kunnen zijn door Bruce Springsteen, Townes van Zandt of Steve Earle.

Terry schrijft liedjes over het leven van alle dag, met af en toe een tikkeltje humor. Liedjes die een groot vakmanschap verraden.

Onder de medewerkende muzikanten bevindt zich onze eigen rasmuzikant Bart de Win. Niet zo verbazingwekkend, want hij en Walt Wilkins zijn goed bevriend. Bart levert hier subtiele bijdragen op keyboard, piano en vooral op accordeon.

Alle liedjes worden trouwens op bijzonder fraaie, niet opdringerig wijze ingekleurd. Tot nu toe vergaarde het debuutalbum Great Northern weinig aandacht, ten onrechte.

Van Terry Klein gaan we volgens mij nog veel horen, een songwriter die voortborduurt op de traditie van Townes en Guy.

avatar van Tonio
Ik volg de muziekontwikkelingen vooral via de vele muziekblogs, waaronder Music that needs attention en Johnny's Garden. Langs deze weg heb ik al vele kleine pareltjes in de schoot geworpen gekregen. Zo ook dit keer.

Ik heb Great Northern nu al een paar keer gedraaid. En je hoort het direct: juist omdat er in dit genre wel heel erg veel 'kaf' is, valt het 'koren' ook wel weer snel op: in het geval van Terry Klein hoor je na enkele nummers al dat dit er een uit de eredivisie van de (Texaanse) singer-songwriter-school is. En dan hebben we het inderdaad over de categorie Townes van Zandt, Guy Clark, David Olney, Steve Earle, Tom Russell, Chip Taylor of Jimmy LaFave.

In deze stille zomermaanden kan ik Great Northern op mijn gemak nog vele keren beluisteren, maar ik begin alvast met een 4 ...

avatar van Lura
Je slaat de spijker op zijn kop, Tonio, er is erg veel kaf tussen het koren in dit genre, maar bij Terry hoor je binnen enkele nummers, dat hij tot de eredivisie behoort.