Then Comes Silence - Blood (2017)

Zweden
Label: Nuclear Blast

1. The Dead Cry for No One (3:45)
  2. Flashing Pangs of Love (2:34)
  3. Strange Kicks (3:37)
  4. My Bones (3:39)
  5. In Leash (3:45)
  6. Choose Your Poison (2:54)
  7. Good Friday (3:52)
  8. The Rest Will Follow (2:46)
  9. Magnetic (3:49)
  10. Warm Like Blood (3:46)
  11. Mercury (5:59)
  12. Into Death Alone * (3:57)
  13. For the Wicked * (4:34)
  14. Blood Beat * (3:43)
avatar van E-Clect-Eddy
Vrijdag kwam de tweede single uit Strange Kicks, die ik iets minder vind dan de opener / eerste single The Dead Cry for No One

avatar van Alicia
Al zijn Strange Kicks en The Dead Cry for No One nog net geen echte toppertjes - zoals bijvoorbeeld het geweldige Strangers - deze fijne 'oppeppers' kunnen we wel heel goed gebruiken op zo'n druilerige dag als vandaag! Ik ben dan ook zeer benieuwd naar dit album.

avatar van E-Clect-Eddy
Ook Good Friday is uit op single en die is heerlijk... bijna net zo fijn donker als The Dead Cry for No One

avatar van Alicia
Vannacht in z'n geheel beluisterd en wel bij het zwakke schijnsel van de vieze lantaarnpaal buiten. Wat zelden of nooit gebeurt... is gebeurd. Ik moet Blood vandaag of morgen nog maar eens een keer proberen, want een eerste 'ooh... wòòòw' waaruit blijkt dat ik dit geweldig vind, is uitgebleven. Dat was bij het vorige album wel anders!

avatar van E-Clect-Eddy
De eerste beluistering gaat erin als koek...

Post-Punk / Post-Rock / Gothic Rock - echo's van het eerste album van The Mission vs The Sisters of Mercy vs The Stranglers vs Interpol en het gitaar werk doet soms denken aan Geordie Walker van Killing Joke. Gaat er lekker stevig aan toe

avatar van Alicia
Een 3.5* kan ik er ook wel aan kwijt. Het materiaal is stevig genoeg, daar niet van, maar ik mis dan weer de knappe uitschieters van de vorige drie albums. Blood is absoluut een van de betere post-punk albums dit jaar, maar dit zegt meer over het niveau in modern post-punk/gothrock land. Tenzij iemand een hele, hele goeie weet, die mijn droeve ik dit jaar helaas nog niet gevonden heb.

Alicia schreef:

Misschien is dit iets The Moral Crossing | AUTOBAHN, twee singles zijn al beschikbaar.

avatar van Alicia
Halfje erbij. Er staan een aantal redelijk goede nummers op - let wel, geen echte uitschieters - maar het mankement is dat er aardig wat nummers opstaan die ik over zou slaan. Maar dat kan dit album wel hebben. Hou ik er toch nog 8 à 9 over die zeker de moeite waard zijn!

avatar van E-Clect-Eddy
Ook voor mij blijft deze nog even groeien. halfje erbij. Echo's van Killing Joke in het slotnummer... heerlijk.

avatar van Don Cappuccino
Alicia schreef:

Soror Dolorosa - Apollo. De nieuwe Grave Pleasures vind ik ook ijzersterk, maar die heb je zo te zien al gehoord.

Deze moet ik ook eens gaan beluisteren, de voorproefjes bevallen wel.

avatar van Alicia
Altijd goed, zo'n aanbeveling. Zet het gelijk in mijn NTB mapje! Vier albums lang zijn deze gothrock/post-punkers uit Zweden al bezig en zeker niet onverdienstelijk.

avatar van E-Clect-Eddy
Ook in The Rest Will Follow hoor ik een mix van Killing Joke en The Sister of Mercy.

Het grote manke aan dit album is dat ie eigenlijk aan de lange kant is en daardoor meer luisterbeurten nodig heeft om van te gaan houden. Deze moet groeien... ook opent het album met het beste nummer en dan zal de rest ook als minder aanvoelen. Zo'n openingsnummer kweekt te hooggespannen verwachtingen.

Ik hoor hem nu pas voor de 6e keer... en naast de circa 5 geweldige nummers: The Dead Cry for No One, Strange Kicks, Choose Your Poison, Good Friday, The Rest Will Follow zijn er nog een aantal nummers die steeds meer bevallen zoals Warm Like Blood, For the Wicked en Blood Beat

E-Clect-Eddy schreef:

Dat is inderdaad zo. Neemt niet weg dat ook hier weer een aantal sterke liedjes op staan.

avatar van E-Clect-Eddy
Deze is ondertussen mijn Top 50 in gegroeid dus inderdaad meer dan genoeg sterke nummers:

avatar van Alicia
Een paar maanden geleden had ik dit nog voor onmogelijk gehouden, maar Blood stroomt op de valreep zelfs mijn Top 10 van 2017 binnen.

avatar van Alicia
Een nieuwe single We Lose The Night van gothrockers Then Comes Silence is sinds vandaag op YouTube te zien! Het is een voorproefje van het spiksplinternieuwe album Machine dat 13 maart as. gaat verschijnen. Klinkt goed!

Ook deze band pas net ontdekt. Toch hoor ik iets teveel van wat ik al vaker gehoord heb (Killing Joke en 1919) en ook hier is de opname weer loeihard, te hard, waardoor ik het niet aangenaam vind om (met hoofdtelefoon) te beluisteren. Matige productie m.i. omdat het zo een kakofonie van een geluidsmuur wordt. Misschien de bedoeling van de band maar ik vind het niet mooi. De nummers lijken erg veel op elkaar en ik mis diepgang en echte goede songs. Beetje -recht toe recht aan- rock vind ik. Toch staan er een paar nummers op die best aardig zijn waaronder Mercury. Voorlopig een voldoende.