Boris McCutcheon - Sings the Songs of Townes van Zandt (2012)

Folk / Country
Uitgebracht in eigen beheer

1. Snowin' on Raton (4:31)
  2. Don't Take It Too Bad (3:27)
  3. Kathleen (3:25)
  4. White Freight Liner (3:53)
  5. Highway Kind (3:06)
  6. Loretta (4:00)
  7. Waiting Around to Die (3:48)
  8. If I Needed You (3:23)
  9. Rake (4:06)
  10. To Live Is to Fly (2:57)
  11. Second Lover's Song (2:48)
kuifenco
Hendrik68 jij bent de Townes-man hier. Ken jij deze plaat en is het wat? Hij staat niet op spotify, vandaar mijn vraag.

Hendrik68
Ken de plaat niet kuifenco, maar ik ben over het algemeen geen liefhebber van complete coveralbums van 1 artiest. Meestal werkt het het beste als je 1 nummer covert van 1 artiest. Dan krijg je niet de neiging met de grootmeester te vergelijken, want dat verlies je uiteraard altijd. Colter Wall coverde op zijn debuut 2 nummers, JW Roy op zijn laatste. Dat is prima. Dan blijft het gewoon een eigen album. Steve Earle heeft ook een coveralbum gemaakt met alleen Townes nummers, maar dat is gelijk 1 van zijn minste albums. Paar jaar terug deed de Noor Paal Flaata hetzelfde, allemaal met dezelfde conclusie: 1 nummer is prima, 2 gaat nog, daarna wordt het per nummer minder om aan het einde af te vragen waar het goed voor is geweest. Kan me niet voorstellen dat het mij bij McCutcheon anders zal vergaan.

avatar van heartofsoul
Aan Waiting Around to Die geeft McCutcheon in ieder geval een heel eigen draai:

Boris McCutcheon "Waiting Around To Die" (Townes van Zandt cover) - YouTube

kuifenco
Hendrik68 Kijk, daar kan ik wat mee. Merci. Ik begrijp na je uitleg nu ook beter waarom The Songs of Jimmie Rodgers (1997) me zo goed bevalt.

avatar van Joshua68
Ik begrijp de opmerking van Hendrik. Zal idd vaak het geval zijn bij coveralbums.
In dit geval kan ik het hele album met veel plezier luisteren zonder na afloop te denken “waar is dit goed voor geweest”. Maar ik ben dan ook groot liefhebber van beiden ?.
Muzikanten doen covers uit bewondering voor Townes. Of zoals Boris McCutcheon schrijft bij deze CD:
I wish I had met TVZ in person. I want to share his songs with you.. To me, they are like mountains that will stand forever. I hope he would approve of my take on these songs. Townes is the best. My favorite songwriter... period. “

Hendrik68
Klopt, Steve Earle deed het om dezelfde reden. Hij heeft dan wel de mazzel Townes echt gekend te hebben. Ik vind echter dat je die bewondering beter kan uiten door 1 nummer dat je echt het meest raakt of zo, of waarvan je denkt dat je daar een mooi invulling aan kan geven om die tussen een stel eigen nummers te zetten. Ik vind Boris McCutcheon trouwens een zeer goed artiest voor de rest, laat dat duidelijk zijn.