Kauan - Kaiho (2017)

3. Siiville Nousu (9:32)
  4. Poissa (2:24)
  5. Lahja (10:31)
  6. Nainen (5:03)
  7. Sateen Huuhtoma (7:26)
  8. Kaiho (2:58)
avatar van Ayreonfreak
Prachtige, haast filmische muziek. Een geweldig, warme productie en muziek die danst tussen soundtrack en ambient muziek. Vooral de eerste luisterbeurten maken enorm veel indruk. In een later stadium overheerst dat de muziek niet onderhoudend is en je wellicht wat verveeld raakt. Heerlijk om s avonds laat op de bank te luisteren en in optimale ontspanning te belanden.

avatar van Jake Bugg
Zeer recente ontdekking en dit klinkt zo mooi.
Hun vorige platen klinken ook goed maar wat rauwer dan deze.

Alicia
Ik weet dat je openstaat voor veel dus denk ik dat dit plaatje je wel kan aanspreken.

Ik ben er alvast helemaal weg van!

avatar van Alicia
Het album staat op de luisterlijst, Jake Bugg! Ben benieuwd... bedankt voor de tip!

Edit: volgens Bandcamp komt de band niet uit Rusland, maar uit Oekraïne.

Kaarsjes aan en genieten maar!

Alicia schreef:

Edit: volgens Bandcamp komt de band niet uit Rusland, maar uit Oekraïne.

Kaarsjes aan en genieten maar!

Ontstaan in Rusland, nu dus in Oekraïne en zingen in het Fins.
Dat Fins is trouwens een fantastische keuze geweest want dat past perfect bij hun muziek.
Hun vorige albums ga jij minder kunnen waarderen aangezien ze daar wel eens grunten, maar deze Kaiho is adembenemd mooi en moeilijk te plaatsen onder een bepaald genre.
Het is een beleving en weet er niet direct een andere omschrijving voor.

Ik ga deze alvast op vinyl bestellen.

avatar van Alicia
Jake Bugg schreef:

Ontstaan in Rusland, nu dus in Oekraïne en zingen in het Fins.
Het is een beleving en weet er niet direct een andere omschrijving voor.

Ik ga deze alvast op vinyl bestellen.

Aha... bedankt voor de info. Misschien koop ik het digitale album nog wel. Erg mooie, rustige zweefmuziek, dat is een ding wat zeker is. Goede zang en hier geen grunt (meer) te bekennen.

avatar van Jake Bugg
Ondertussen op vinyl en wat een heerlijke luisterervaring is dit album toch keer op keer.

avatar van notsub
Kauan laat hier horen dat het niet kitsch hoeft te worden wanneer heerlijke ambient- en achtergrondmuziek samengaan. De sfeer slaat precies aan zoals deze bedoeld is en blijft aan de goede kant van de streep. Zo had wat mij betreft het Ghost album van Devin Townsend moeten klinken. Kauan is van enorm brute klanken langzaam naar deze sound toegegroeid en dat is best knap. De invulling van de zang is erg beperkt, maar past er ook prima bij.

avatar van Jake Bugg
Verliefd op deze plaat en daardoor verhoging naar 5* en een plaats in mijn top 10
Wat een ontdekking

avatar van Broem
Wat een ontzettend aangename ontdekking. Via een bespreking op de Progwereld site bij deze band uitgekomen. Dit is het eerste album wat ik luister en stap hierna door naar wat ouder werk. Dat is wat meer (doom)metal als ik de besprekingen mag geloven.

Ben ook erg geïnteresseerd in het soloalbum van de frontman van deze band Anton Belov - Piano Works 1 (2018). Krijgt ook een dikke voldoende op Progwereld en schiet meer in de richting van neo-klassiek. Maakt me erg nieuwsgierig.

De balans tussen de meeslepende, instrumentale kant en de fragiele zang (in het Fins) op dit album maken het allemaal zeer aantrekkelijk. Best wel eens eerder gedaan maar dat mag de pret niet drukken. Kauan laat zeker een fantastische indruk achter.

avatar van Barney Rubble
Tsja, ik ben klaarblijkelijk de enige negatieveling in een zee van jubelzang. Ik kan niet zo veel met dit album. Ik hoor sentimentele muziek overgoten met een ambientsausje, en met als bijgerecht ongezouten post-rock; de muziek vind ik erg flauw kortom. Ik hoor i.i.g niet wat hier zo bijzonder aan moet zijn.

avatar van Broem
Het is een dun lijntje tussen kunst en kitsch Barney Rubble. De post-rock hoor ik er niet in terug en dat is misschien maar goed ook. Niet teveel pretenties en voor mij de juiste balans. Het is maar goed (daar komt de supercliche) dat we niet allemaal hetzelfde goed vinden

avatar van Barney Rubble
Bepaalde gitaarlijntjes deden mij aan post-rock denken, vandaar. Ach ja, voor een deel is een associatie net als inderdaad smaak iets subjectiefs.