Kelsea Ballerini - Unapologetically (2017)

Country / Pop
Label: Black River

1. Graveyard (3:46)
  2. Miss Me More (3:12)
  3. Get Over Yourself (3:20)
  4. Roses (2:57)
  5. Machine Heart (3:09)
  6. In Between (3:29)
  7. High School (3:55)
  8. End of the World (3:28)
  9. I Hate Love Songs (3:11)
  10. Unapologetically (3:38)
  11. Music (3:23)
  12. Legends (4:04)
  13. Fun and Games * (3:00)
  14. I Think I Fell in Love Today * (2:32)
  15. Landslide * (3:17)
  16. This Feeling * (3:17)

met The Chainsmokers

avatar van joko150
Veel artiesten hebben te maken met een immense hoeveelheid druk om te voldoen aan de verwachtingen na hun debuutalbum. Gelukkig voor Singer-Songwriter Kelsea Ballerini lijkt het geen enkel probleem te zijn.

Weet je niet wie Kelsea Ballerini is? Hier even een beschrijving, want zij is de nieuwste kracht in country pop, die een stem heeft van een engel en een hart van goud. Ballerini, geboren in Knoxville, Tennessee, brak in op de scène met debuutsingle "Love Me Like You Mean it", het pad volgend van Carrie Underwood. Het was de eerste debuutsingle met als hoogtepunt de nummer één sinds Underwood's "Jesus Take The Wheel" in 2006.

Vanaf hier ging Ballerini door met een goudgecertificeerd debuut met haar 2015-album The First Time, waarmee ze een welverdiende nominatie verdiende voor Best New Artist tijdens de Grammy Awards 2017. De nominaties blijven doorgaan, want ze is genomineerd voor de Vrouwelijke Zangeres van het Jaar tijdens de CMA Awards, die volgende week uitgezonden wordt. Eén overwinning staat onder de riem van Ballerini, waarbij Best New Artist wordt aangenomen bij iHeartRadio Music Awards. Ballerini heeft steunpunten voor touring-acts als Lady Antebellum en Rascal Flatts neergezet en binnenkort begint ze aan haar tweede headliner-tour, begin 2018.

Met Unapologetically blijft Ballerini aan haar wortels kleven, terwijl ze zich voorzichtig laag voor laag ontvouwt, transparantie creëert en een stukje evolutie serveert. Dat gezegd hebbende, heeft ze haar nieuwe album in drie woorden beschreven: verlies, leven en liefde. Na slechts één luisterbeurt is er niets dat men kan doen, maar het er mee eens is. Er is een verscheidenheid aan emoties die door de luisteraar gaan tijdens de duur van het album, en in die exacte volgorde, het heeft daardoor een hele goeie flow en blijven de hooks van Kelsea een heel sterk punt.

De opener, "Graveyard", is een zwaar begin, halverwege tussen angstaanjagend en nostalgisch. Een vleugje Pop glijdt tussen een gevoelige akoestische gitaar en snares door, terwijl het mid-tempo nummer fungeert als haar deken van veiligheid en comfort, en haar hart beschermt tegen kapotgaan. De Tennessean springt echter terug met het dans deuntje "Miss Me More." Ze neemt een adempauze en reflecteert op de nu-ex relatie, zich realiserend dat ze zichzelf heeft veranderd voor die persoon. Het is een krachtig spoor om het deel van jezelf te missen dat je niet meer herkent en de boodschap kan niet meer inspirerender zijn.

Vervolgens is 'Get Over Yourself' een geweldige contrasterende compositie met brutaal eerlijke teksten. Ballerini vertelt een komisch verhaal van een ex die te veel tussen de regels leest en probeert iets uit het niets te maken. De track komt volledig in voor het refrein, en een hoogtepunt is de drum beat die subtiel genoeg is om niet aanmatigend te zijn, maar sterk genoeg om de beat te dragen. Het album spettert echter niet allemaal. "Roses" geeft bijvoorbeeld de goede herinneringen weer tijdens het rouwproces. Als kleinste nummer, amper drie minuten, zingt Ballerini over hoe de relatie "een moment mooi" was. Zelfs in de korte tijd doet de singer-songwriter een opmerkelijke klus bij het vertellen van verhalen.

Over het ontstaan ​​van verlies, vertelt Ballerini een verhaal van opgroeien en gevangen worden in het midden. Dit in gedachten, een akoestische gitaar is een leuke verandering van tempo voor het eenvoudige nummer "In Between". Ze geeft inzicht in het leven wat voelt als twee afzonderlijke levens, ze zingt: "I’m half head up in the clouds, half feet on the ground. "Te midden van ontdekken wie ze is, strompelt ze in een onverwachte liefde, zoals verteld in" End Of The World ". Een opvallend nummer.

Blijvend met het tonen van haar emoties, probeert Ballerini haar hart te bewaken met "I Hate Love Songs", waarbij ze letterlijk een voor een dingen opsomt die ze haat over overdreven goedkope, typische 'liefde'-dingen. Het komische en cynische nummer past goed bij de titel, en het benadrukt haar vocalen vooraan en in het midden. Dan is het titelnummer "Unapologetically" een ander goed gecomponeerd en uitgebalanceerd stuk, zwenkend van hartvervulde coupletten met snaps tot volledige muzikale refreinen. Het is Ballerini's manier om een ​​middelvinger omhoog te steken voor iedereen die probeert in haar persoonlijke leven te raken. Ze heeft , onbeschaamd, haar weg gevonden, hoe het leven zou moeten zijn (als je natuurlijk een fatsoenlijk persoon bent).

Eindelijk komt het album tot een perfect einde met de lead single "Legends". Als het langste nummer van het album, speelt het nummer als een inspiratie, het geeft het onverwoestbare gevoel af dat komt met een eerste liefde, het voelt alsof je door de lucht zweeft. Piano vult de geluidsgolven op grote schaal, met een mooi ritme terwijl drums en synths volgen, waardoor een gevoel van hoop en kracht ontstaat.

Over het algemeen heeft Unapologetically een eigenaardige stroom die fluweelachtig glad is. Het algemene thema van liefdesverdriet en nieuwe liefde is onmiskenbaar herkenbaar via Ballerini's eerlijke, open dagboek.
Haar kracht in het vertellen van een verhaal is heel sterk en wat is dit een opvolger van haar eerste album.
Het zal niet lang duren tot dat Kelsea een household name wordt in de country pop.

Rudi1984
Heerlijke verslavende plaat, ze heeft duidelijk de stijgende lijn te pakken ten opzichte van het debuut. Op het eerste gehoor is het allemaal niet eens zo spannend, maar dan houden die nummers me de nachten erna toch wakker: niet uit je hoofd te slaan.

Nee, prima alternatief, mocht de nieuwe Tay morgen nog niet op Apple Music staan.

Deze of kacey ?

Lambchop schreef:

Deze of kacey ?

Je quote nu een uitspraak van een jaar oud hè. Dit was vlak voor de release van reputation.

Maar Kelsea zit vooral in de hoek van de oude Taylor. Kacey heeft toch een heel andere stijl. Als geheel vind ik de plaat van Kacey nog wel een stuk beter, maar ik draai ze beide nog relatief veel.

Rudi1984 schreef:

Ja precies ik vind kacey ook wat beter, dit album is wel steengoed. Heb je nog tips verder ?

Lambchop schreef:

Heb je nog tips verder ?

Danielle Bradbery (eerste album in deze stijl, tweede meer pure pop maar erg fijn), The Civil Wars, de laatste van Miranda Lambert, Maren Morris, Lindi Ortega, Margo Price (debuutalbum, die tweede deed me weinig), Caitlin Rose en het debuut van Carrie Underwood is wat me zo te binnen schiet.

Hey gaaf. Ken ze niet allemaal. Bedankt man