Hiss Golden Messenger - Hallelujah Anyhow (2017)

Folk / Country
Label: Merge

1. Jenny of the Roses (3:38)
  2. Lost Out in the Darkness (3:22)
  3. Jaw (3:12)
  4. Harder Rain (4:15)
  5. I am the Song (2:48)
  6. Gulfport You’ve Been on My Mind (4:42)
  7. John the Gun (3:27)
  8. Domino (Time Will Tell) (3:45)
  9. Caledonia, My Love (3:00)
  10. When the Wall Comes Down (4:03)
avatar van Slowgaze
Halve punt aftrek voor de slechte zang en de duidelijke Dire Straits-invloeden.

avatar van Lura
Dire Straits-invloeden, dat belooft weinig goeds.

Slowgaze kraamde bij de vorige plaat ook al dezelfde onzin uit, ik maak me nog niet ongerust. Heb m binnen, 1 dezer dagen eens horen. Nu is er niets mis met Dire Straits op zijn tijd, dat scheelt...

avatar van Snoeperd
Is het enigszins vergelijkbaar met het vorige album?

avatar van Slowgaze
ThirdEyedCitizen schreef:
Slowgaze kraamde bij de vorige plaat ook al dezelfde onzin uit, ik maak me nog niet ongerust. [...] Nu is er niets mis met Dire Straits op zijn tijd, dat scheelt...

Bewering 1 is in het licht van bewering 2 een klassiek gevalletje van de pot die de ketel dingen verwijt. Verder one love.

avatar van Arrie
Maarten heeft het zo vaak over de Dire Straits dat ik hem ervan verdenk stiekem een groot fan te zijn.

Snoeperd schreef:
Is het enigszins vergelijkbaar met het vorige album?

Ja, beetje een zelfde mix van blues,. soul en country. Maar ik zou zeggen, "lichter". Het vorige album vond ik moeras-achtig, dit is zonnig, haast feestelijk?

EDIT: weet nog niet of dat ik er net zo graag naar luister als de voorganger. Het lichtvoetige haalt de spanning een beetje weg? Het is gezellig en goed gemusiceerd. Niets mis mee, maar kan me er (vandaag in ieder geval, al 2x) niet op concentreren. Veel lekkerder voor op de achtergrond en dat je dan denkt "heh, wat lekker", terwijl je ondertussen met een pollepel aan je rug krabt, of afwasborstel mag ook (wel een roze, of 1 met grote stippen erop).

avatar van Ducoz
A smooth, lovely record for insane times. Songs about love and flowers. Dat zal de insteek zijn geweest. Hij is weer fijn.

avatar van erwinz
Recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Hiss Golden Messenger - Hallelujah Anyhow - dekrentenuitdepop.blogspot.nl

Michael (M.C.) Taylor, oftewel Hiss Golden Messenger, heeft momenteel kennelijk niet te klagen over inspiratie. Nog geen jaar na het uitstekende Heart Like A Levee is de vanuit North Carolina opererende muzikant met Californische wortels immers al weer terug met een nieuwe plaat.

Nu haalt Hiss Golden Messenger zijn inspiratie voor een belangrijk deel uit de jaren 70 en in het bijzonder uit het oeuvre van de destijds nog veel productievere Bob Dylan. Uit dezelfde perioden komen ook invloeden van The Band, Van Morrison en J.J. Cale voorbij en van iets latere datum duiken ook zeker invloeden van Dire Straits op (en dan gelukkig uit de periode waarin de bandnaam nog geen synoniem voor saai en slaapverwekkend was).

Het maakt ook van Hallelujah Anyhow weer een volstrekt tijdloze plaat, die net zo makkelijk een aantal decennia geleden gemaakt had kunnen worden. Dat wordt nog eens versterkt door het feit dat de plaat in een vloek en een zucht op de band stond en geen slachtoffer is geworden van een overijverige producer.

Hallelujah Anyhow klinkt niet alleen tijdloos, maar ook opvallend hecht. M.C. Taylor en zijn medemuzikanten hebben in de studio met hoorbaar plezier muziek gemaakt met een duidelijke hang naar net verleden. Het zorgt ervoor dat Hiss Golden Messenger nog wat nadrukkelijker citeert uit het werk van de groten uit het verleden, maar als je deze invloeden kunt verwerken in songs die onmiddellijk blijven hangen en ook nog eens goed zijn voor een brede glimlach, heb ik daar vrede mee.

Hallelujah Anyhow sluit aan op zijn twee voorgangers, maar laat ook net wat andere accenten horen. Door het grotere belang van invloeden uit de rhythm & blues hoor ik dit keer meer van Van Morrison in de muziek van Hiss Golden Messenger, maar Hallelujah Anyhow klinkt ook als een uptempo J.J. Cale, als een groovy Bob Dylan, als de laid-back Rolling Stones of als Dire Straits zonder haarbandje en zonder wereldhits.

Zeker als de zon zo nadrukkelijk schijnt als op de dag dat ik deze recensie intyp, is Hallelujah Anyhow van Hiss Golden Messenger een plaat die heerlijk aangenaam voortkabbelt met echo’s uit het verre verleden, maar die op hetzelfde moment geen moment gedateerd klinkt. Vernieuwend is het allemaal zeker niet, maar zolang Hiss Golden Messenger opereert in genres en met invloeden die nog niets van hun glans hebben verloren, heeft hij mijn zegen.

Waar ik bij eerste beluistering misschien nog even dacht dat ik het trucje van M.C. Taylor nu zo langzamerhand wel ken, is Hallelujah Anyhow de afgelopen dagen (mede door de Indian summer) toch weer naar grote hoogte gestegen en vind ik de plaat weer leuker dan zijn twee ook al door mij bewierookte voorgangers. Dat dankt Hallelujah Anyhow vooral aan de heerlijk ontspannen manier waarop muziek wordt gemaakt.

Luister naar de nieuwe plaat van Hiss Golden Messenger en alle gevoel voor tijd en de hiermee gepaard gaande stress verdwijnt. Hallelujah Anyhow is een zorgeloos klinkende plaat vol memorabele popsongs. Dat lijkt misschien makkelijk, maar wat mij betreft heeft Hiss Golden Messenger weer een prestatie van formaat geleverd. Erwin Zijleman

avatar van popstranger
Dit album kabbelt de hele tijd door en ik wijt dit vooral aan de vlakke zang die nergens de boodschap echt tot bij mij weet te krijgen. Ook zijn de songs niet van een al te hoog niveau en wordt er ook wat gezapig gemusiceerd zodat ik toch maar tot een schamele voldoende kom.