Jonny Greenwood - Jonny Greenwood Is the Controller (2007)

Reggae
Label: Trojan

1. Linval Thompson - Dread Are the Controller (2:42)
  2. Derrick Harriott - Let Me Down Easy (5:14)
  3. Marcia Aitken - I'm Still in Love (7:09)
  4. Gregory Isaacs - Never Be Ungrateful (5:36)
  5. Lee "Scratch" Perry - Bionic Rats (7:33)
  6. The Heptones - Cool Rasta (2:58)
  7. Scientist - Flash Gordon Meets Luke Skywalker (3:44)
  8. Lee "Scratch" Perry - Black Panta (4:33)
  9. Junior Byles - Fever (2:52)
  10. Desmond Dekker - Beautiful and Dangerous (2:46)
  11. Lloyd's All Stars - Dread Dub [It Dread Out Deh Version] (3:19)
  12. Marcia Griffiths - Gypsy Man (3:44)
  13. Johnny Clarke - Ruffer Version (3:37)
  14. Jahlights - Right Road to Dubland [Right Road to Zion Dub] (3:02)
  15. Junior Byles en Lee "Scratch" Perry - Dreader Locks (3:48)
  16. Delroy Wilson - This Life Makes Me Wonder (3:19)
  17. Scotty - Clean Race (3:21)
wat is dit precies?? straks ff luisteren

Het reggaelabel Trojan is zijn veertigste jaargang ingegaan, en dat moet gevierd worden. Aan enkele grote namen uit de muziekwereld werd gevraagd een duik te nemen in het rijke verleden van het label, en een compilatie met hun favoriete reggae te puren uit de verborgen schatten die stof liggen te vergaren in de Grote Magazijnen. Geen eenvoudige opdracht, want in die veertig jaar hebben zowat alle grote namen uit het genre bij Trojan platen uitgebracht, sommigen hebben er zelfs gedebuteerd.

Jonny Greenwood, gitarist en geluidenjager bij Radiohead, krijgt de eer de spits af te bijten van wat een heuse jubileumreeks moet worden. Greenwood lijkt een vreemde keuze, want op zich is er – op de door Easy Star All-Stars integraal gecoverde ‘OK Computer’ na – niet meteen een link tussen de muziek van zijn band en reggae. Toch is de keuze niet helemaal onlogisch, want als net als vele vernieuwende producers die het Caribische eiland sinds de jaren ’50 heeft voortgebracht, houdt de Radiohead-gitarist van het experimenteren met en het aftasten (en vooral het doorbreken) van de grenzen van opname- en productietechnieken.
Een genrecompilatie (zeker als ze werd samengesteld door een enkeling) heeft al gauw iets van een fotoalbum met vakantiekiekjes. Duw duizend toeristen een fototoestel in de hand en drop hen op dezelfde plaats: de kans is groot dat ze allen met een totaal verschillend verhaal naar huis komen. De selectie op deze cd is dan ook veeleer het persoonlijke relaas van Greenwood in rastaland, en zeker geen staalkaart of een volledig overzicht van de vele subgenres die zich de afgelopen veertig jaar hebben ontwikkeld in reggae.

dit dus...

avatar van wakingdream
Prima cdtje. Lekker vrolijke boel

avatar van wakingdream
toch grappig dat een reggea compilatie hoger scoort dan Jonny's reguliere albums