Dinah Washington - Sings Bessie Smith (1958)

Jazz / Blues
Label: EmArcy

1. After You've Gone (0:38)
  2. Send Me to the 'Lectric Chair (3:17)
  3. Jailhouse Blues (3:13)
  4. Trombone Butter [Master Take] (3:34)
  5. You've Been a Good Old Wagon (4:09)
  6. Areless Love (3:36)
  7. Backwater Blues (4:58)
  8. If I Could Be with You (One Hour Tonight) (2:51)
  9. Me and My Gin (3:12)
  10. Fine Fat Daddy (3:20)
avatar van heartofsoul
Tot de eredivisie damesvocalisten in het genre vocale jazz behoren natuurlijk Billie Holiday, Sarah Vaughan, Ella Fitzgerald en Julia Lee, maar vlak ook zeker Dinah Washington niet uit. Ze beschikte over een krachtige en zeer expressieve stem, en ze heeft de juiste bluesfeel voor het repertoire van Bessie Smith, ook zo'n zangeres die we niet mogen vergeten trouwens. De repertoire-keuze op dit album is een beetje eigenaardig, want ze vertolkt de wat minder bekende nummers van Bessie Smith, maar dat werkt ook wel weer verfrissend voor mij.

Het begeleidende orkest is Eddie Chamblee and his Orchestra, en van diens begeleiding krijg ik maar geen genoeg, nog een reden om het album weer eens op mijn rotatie-lijst te zetten. Speciale aandacht trouwens voor de (valve)trombonist Julian Priester, die prachtig soleert, maar ook de andere musici vind ik heerlijk spelen.

Als je van een beetje ouderwetse vocale jazz houdt, dan mag je je dit album beslist niet laten ontgaan.

avatar van spinout
Vreemd dat LaVern Baker hetzelfde jaar als Dinah Washington een Sings Bessie Smith uitgebracht heeft. Ik heb die aldaar beoordeeld en zal ook deze weldra beluisteren.