Guido Belcanto - Liefde & Devotie (2017)

Belgiƫ
Label: Starman

1. Johnny Vergeet Me Niet (2:51)

met Naomi Sijmons

2. Jodie Foster (3:33)
  3. Ik Weet Niet Waar Mijn Meisje Is (4:20)
  4. Haar Vader Hield Niet van Mij (4:01)
  5. Al Die Verspilde Schoonheid (4:41)
  6. Laarzen van Spaans Leder (3:23)

met Kimberly Claes

7. Ik Geloof (3:45)
  8. Henry Lee (3:26)

met Nathalie Delcroix

9. Meneer de Politieman (4:16)
  10. Uniek Specimen van de Menselijke Soort (3:48)
  11. Mannen Met een Gebroken Hart (4:36)
  12. Beste Anna (3:26)
avatar van Lura
Voordat de in Turnhout geboren Guido August Constancia Versmissen onder eigen naam platen ging uitbrengen was hij in de jaren zeventig zanger voor balorkesten, straatzanger en variétéartiest. Zijn eerste roem als soloartiest verkreeg hij in 1989 met de single Op het zeildoek van de botsauto’s.

Sinds die tijd brengt hij regelmatig albums uit, waarvan La Comédie Humaine mijn grote favoriet is. Wat mij vooral zo aantrekt in de liedjes van deze vertolker van het levenslied, is de vaak aanwezige humor en zelfspot. Ook op Liefde & Devotie ontbreekt die natuurlijk niet, in Meneer de Politieman drijft hij weer de spot met zichzelf, de fraaie muziek is overigens van Admiral Freebee.

Het repertoire bestaat dit keer voor een gedeelte uit eigen nummers en een aantal op muziek van anderen met eigen teksten. Tot de fraaiste nummers van eigen hand behoren Al Die Verspilde Schoonheid, Beste Anna en het stevige Uniek Specimen van de Menselijke Soort.

In Laarzen van Spaans Leder op muziek van Bob Dylan zingt hij een beklijvend duet met Kimberley Claeys. Tot de prijsnummers kan de door Nick Cave bekend geworden traditionele murder ballad Henry Lee gerekend worden. Guido zingt het samen met Nathalie Delcroix.

Uiteraard wordt Guido ook dit keer weer bijgestaan door zijn uitstekende muzikanten, Het Broederschap. Zijn trouwe fans kunnen weer zeer tevreden zijn, ik in ieder geval wel.

avatar van CWTAB
Openingsnummer met Reena Riot in het nederlands is ook enorm fraai

CWTAB schreef:
Openingsnummer met Reena Riot in het nederlands is ook enorm fraai

Johnny Remember Me was oorspronkelijk in 1961 een Engelse nummer 1 hit van John Leyton en werd geschreven door Geoff Goddard : John Leyton - Johnny Remember Me - YouTube

Lura schreef:

U mag me ook als 'fan' bestempelen. Die humor en zelfspot is volgens mij nauw verwant aan zijn voorliefde voor Schopenhauer.

avatar van Lura
Schopenhauer een Duitser, met Hollandse wortels. Dat maakt de cirkel rond.

avatar van goldendream
Iets om naar uit te kijken!

Dikkop
Ik dacht eerst dat "Johnny Vergeet Me Niet " een grap was.

avatar van goldendream
Op vrijdag 20 april live gezien in Menen. Van dit nieuwe album kende ik niks en hij speelde het volledig. Gevolg: ik moet dit album dringend leren kennen.

Na twee nummers begroette hij het publiek op "belcantiaanse" wijze: "Uw aanwezigheid getuigt van smaak en intelligentie."

Voor de talrijke duetten met een dame werd hij bijgestaan door Little Kim (Kimberly Claes). Ze zingt werkelijk prachtig en past perfect bij de nummers van Belcanto, meer dan Tine Embrechts, die me te veel een showmadam is.

Heel leuk momentje: er waren vier bisnummers, allen nummers van de oudste albums. Tijdens 'Op het zeildoek van de botsauto's' paste hij de tekst als volgt aan: "Waar zijn ze nu gebleven, de helden van de botsauto's, schaamteloos verdreven door Lady Gaga en Marco Borsato." Er sprak zoveel afkeer in zijn stem toen hij die namen zong. Heerlijk! En ik dacht aan de Beyoncé-trutjes en Lamarkes van deze wereld.

Guido blijft een uitzonderlijk en apart talent. Ondergewaardeerd, maar dat heeft ook voordelen: ik geniet meer van een optreden in een klein zaaltje dan een optreden voor de massa. En we kunnen niet allen houden van West, Lamar en dergelijke artiestjes van wie een kritisch berichtje al vlug verwijderd wordt.

avatar van goldendream
Voor wie het interesseert, beelden van het optreden in Ninove:
Guido Belcanto & Little Kim : Laarzen van Spaans leder - YouTube