Erin Enderlin - Whiskeytown Crier (2017)

Country
Label: Blue Slate

1. Intro (0:41)
  2. Caroline (4:19)
  3. Baby Sister (3:52)
  4. Ain't It Just Like a Cowboy (4:25)
  5. The Blues Are Alive & Well (3:38)
  6. Home Sweet Home to Me (3:16)
  7. Till It's Gone (4:52)
  8. The Coldest in Town (3:50)

met Randy Houser

9. Whole Nother Bottle of Wine (3:38)
  10. Broken (3:47)
  11. Hickory Wind (4:15)
  12. Jesse Joe's Cigarettes (3:45)
  13. His Memory Walks on Water (3:33)
  14. Til I Can Make It on My Own (3:46)
Hendrik68
Hoewel Erin Enderlin uit Conway Arkansas komt, wordt zij toch in één adem genoemd met de Texaanse countrysterren van dit moment, zoals Courtney Patton, Jamie Lin Wilson en Kayla Ray. Met deze laatste is ze de laatste tijd ook regelmatig op tour. Deze dames voegen stuk voor stuk weer een nieuw hoofdstuk aan de toch al zo rijke country traditie toe. Enderlin heeft een verleden als songwriter voor vele country sterren zoals Randy Travis en Lee Ann Womack. Vorig jaar vond ze weer eens tijd voor zichzelf. Enderlin ziet het schrijven van een song als een verhaal van 3 minuten waarin je van alles kunt vertellen. Ze wilde daarom ook een soort van concept album maken over een willekeurige Amerikaanse staat met de de fictieve naam Whiskeytown, waarin telkens weer wat te beleven valt. Crier staat voor de brenger van het nieuws. Na een intro van een mannelijke spreker volgt een album met de ene na de andere pracht ballad, met af en toe een up tempo stukje tussendoor, elke song met zijn eigen verhaal. Enderlin heeft een ontzettend gevoel voor melodie en het hele album is duidelijk waarom zo'n veel gevraagd songschrijver is. Vrijwel elk nummer is er één met hitpotentie. Apart is dan ook dat met Hickory Wind en de afsluiter 2 wat overbodige covers heeft toegevoegd. Elderlin bewijst namelijk het hele album dat aan haar kwaliteiten als songwriter niet getwijfeld hoeft te worden. Ander minipuntje van kritiek is dat het album ondanks de concept formule niet altijd als een geheel overkomt, maar meer als een greatest hits achtig album. Maar die hits zijn dan wel steengoed, dus wat is het probleem eigenlijk?