Junior Murvin - Police and Thieves (1977)

Jamaica
Reggae
Label: Island

1. Roots Train (3:45)
  2. Police and Thieves [Single Version] (4:05)
  3. Solomon [Extended Version] (3:56)
  4. Rescue Jah Children [Extended Version] (4:46)
  5. Tedious (4:41)
  6. False Teachin' (4:07)
  7. Easy Task (3:49)
  8. Lucifer (3:16)
  9. Workin' in the Cornfield (3:48)
  10. I Was Appointed (3:50)
  11. The Upsetters - Version Train [Aka Roots Train Dub] * (3:26)
  12. The Upsetters - Predictions Dub * (4:12)
  13. The Upsetters - Grumblin' Dub * (3:24)
  14. The Upsetters - Tedious Dub * (4:42)
  15. Teachers Dub [False Teachin' Dub] * (3:19)

met The Upsetters

16. Police & Thieves Radio Advert #1 * (0:35)
  17. Childhood Sweetheart * (2:55)
  18. Memories [12" Version] * (8:44)
  19. Rasta Get Ready * (3:13)
  20. The Upsetters - Closer Together * (6:16)

met Junior Murvin

21. Roots Train [Special Disco Mix] * (9:02)

met Dillinger

22. False Teachin' [Alternate Take] * (3:13)
  23. I Was Appointed * (4:20)
  24. Cross Over * (3:28)
  25. Cross Over [Dub] * (3:26)

met The Upsetters

26. Bad Weed * (4:02)
  27. Jah Lion - Soldier and Police War * (4:08)
  28. The Upsetters - No Justice * (2:33)
  29. Glen DaCosta - Magic Touch * (4:03)
  30. Philistines on the Land * (3:49)

met Earl "Chinna" Smith

31. Earl "Chinna" Smith en The Upsetters - Bingo Kid * (3:40)
  32. Bad Weed [Disco Mix] * (8:17)
  33. Police & Thieves Radio Advert #2 * (0:35)
Een van de hoogtepunten van Lee Perry, een van de grote genieën uit de muziekgeschiedenis.

avatar van dr.gonzo
Mooi album met Murvin’s typische, door Curtis Mayfield geïnspireerde, hoge stemgeluid. Nummer 15 is trouwens een cover van Mayfield’s “People Get Ready”, terwijl The Clash met hun cover van “Police and Thieves” een vroeg uitstapje van punk naar reggae maakten. Favorieten blijven toch de eerste twee nummers.
3 *

avatar van Pruimpit
Een van de drie klassieke Lee Perry-producties voor Island records, samen met 'War ina Babylon' van Max Romeo en 'Party Time' van The Heptones (jammer genoeg hier op de site niet te vinden).

Junior Murvin's falset-stem gaat mij een hele lp lang wel een beetje tegenstaan, maar gedoseerd is het prima te beluisteren. Vooral de eerste twee tracks en 'Tedious' zijn erg sterk en inmiddels wel reggae-klassiekers. Voeg daar de spacy Lee Perry-productie en een strak spelende band aan toe, en je hebt toch wel een reggae-classic.

avatar van Madjack71
Vind dit album van Junior goed te hebben....op zijn tijd wel te verstaan. Zijn hoge stem, moet je toch ook wel een beetje voor in de stemming zijn. Maar zo voor de afwisseling van andere reggae albums is het wel oke. M.n de door Lee Perry geproduceerde nummers, maken het de moeite waard.
De 1ste twee nummers zijn ook mijn favoriet.

avatar van misja82
Tja, de titeltrack is zo perfect eigenlijk, dat alles na dat nummer toch een beetje in de schaduw komt te liggen.
Vindt het toch een goed album, want nummers als Roots Train maar ook Tedious en False Teaching zijn toch ook prachtig.

Volgens mijn encyclopedie is het album van de Heptones (party time) uitgekomen onder Palm Pictures. Wel zijn ze allen in de Black Ark studio van Lee Perry opgenomen (evenals klassiekers als Heart Of The Congos, COlumbia Colly van Jah Lion (aanrader!!) en Ital Corner van Prince Jazzbo (ook niet op de site, zelfde straatje als Jah Lion en de Ape-Ology).

avatar van Pruimpit
Ik heb die Heptones op LP op Island records, denk dat Palm Pictures misschien een cd reissue is. (verder ook niet zo belangrijk allemaal, maar zie ook hier ) .

Tedious

avatar van Madjack71
Een voorzichtig halfje omhoog, de productie van Lee Perry is wel heel erg lekker zo met dit weer. Smaakt naar meer....van Lee Perry wel te verstaan.

avatar van Metalhead99
De hoge stem van Junior Murvin bevalt me wel en de productie van Lee Perry is goed. Voor de reggae liefhebbers de moeite waard.

avatar van heartofsoul
Dit is simpelweg één van de beste reggaealbums ooit. Schitterend opgenomen door Lee Perry in de Black Ark Studio's. De prachtige, ontroerende falset van Murvin verveelt mij nooit, de liedjes zijn onovertroffen en een beter klinkend reggaealbum heb ik zelden gehoord. Vandaag in mijn
top-10 geplaatst, ter promotie van de reggae in het algemeen en van dit album in het bijzonder!

avatar van Echo01
Van dit mooie album is er een aantal jaren geleden ook een geweldige DeLuxe (2cd) versie verschenen met enorm veel extra tracks (singles en dub- en alternatieve versies).

Er bestaat hiervan weer een versie verpakt in een digipack met een stevig plastic transparant hoesje (barcode 600753219690) en een andere in een ouderwetse jewel case (barcode 600753374849). De inhoud van beide DeLuxe-versies is echter gelijk, dus het gaat hier om een kwestie van smaak.

avatar van Metalhead99
Echo01 schreef:

Dat wist ik niet, maar ik heb inmiddels een wijziging ingevoerd met de deluxe editie tracks erin verwerkt. Het liefst zou ik deze op vinyl willen hebben, maar nu lonkt deze versie met al die extra's ook wel.