Corbin - Mourn (2017)

8. Something Safe (4:36)
  9. The Fold Up (4:11)
  10. Dragged (4:06)
avatar van Sjaakspeare
Dit valt flink tegen. Niet dat het bagger is, maar bijzonder vind ik het haast nergens. Het is bijna één lange zweem middelmaat. De melodieën van zowel de instrumentatie als de zang zijn me telkens te voorspelbaar of te weinig onderscheidend. Daarnaast is Corbin op deze plaat zo te horen volledig overgestapt van alternatieve R 'n B op een soort jaren-80-pop. En laat dat nu een geluid zijn waarmee ik bij uitstek weinig op heb. Z'n stijl is er meteen stukken conventioneler op geworden. 'Hunker Down' is een aangename uitzondering: dat nummer staat dichter bij wat ik eerder van deze jongen gehoord heb. Qua genre alsmede qua beleving. Sterke track.

Toch is het geheel mijns inziens tamelijk uitgekauwd. Slappe thee. Jammer, want de piepjonge Spooky Black vond ik heel bijzonder. 'Without You' heeft nog altijd een betoverende uitwerking op me en van 'Worn' ben ik eveneens nog steeds onder de indruk. De onderhoudende en innoverende maar bij vlagen wat hobbyistisch klinkende EP 'Leaving', die Corbin op 16-jarige leeftijd maakte, is, zo moet ik helaas concluderen, ook na 'Mourn' nog zijn sterkste plaat.