Kitaro - Thinking of You (1999)

Japan
Electronic
Label: Domo

1. Estrella (4:20)
  2. Mercury (5:57)
  3. Cosmic Wave (3:40)
  4. Harmony of the Forest (6:22)
  5. Fiesta (7:46)
  6. Thinking of You (6:53)
  7. Spirit of Water (4:44)
  8. Stream (5:33)
  9. Space Te (6:58)
  10. Del Mar (2:11)
avatar van CorvisChristi
CorvisChristi (crew)
Tja, wat kan ik zeggen over dit Kitaro-album... Het is gewoon weer een ouderwets klinkend album zoals ik die wel vaker van deze man gehoord heb. Niks mis mee, echt niet. Echter heb ik gevoel dat er hier erg op veilig wordt gespeeld. Gedwee en voorspelbaar kabbelt Kitaro zich een weg door de 10 nummers heen, waar zeker mooie pareltjes tussen zitten, waaronder het gedreven Fiesta, een prachtig nummer die me in de verte, vanwege bepaalde klanken, aan de muziek van de Duitse formatie Cusco doet denken. Tevens is het titelnummer. vanwege de bloedmooie melodie, ook nog wel een vermelding waard.
De rest van de nummers, (op 2 uitzonderingen na), klinken zelfs voor Kitaro-begrippen erg rustig, waardoor het New Age-gevoel erg komt bovendrijven. Natuurlijk zit dit element al veel langer in Kitaro's muziek, hij wordt zelfs als één van de grondleggers van het New Age-genre gezien. Maar op dit album is dit dus nog nadrukkelijker aanwezig. Dit zorgt ervoor, dat Thinking of You wat minder afwisselend genoemd mag worden, dan een aantal van zijn vorige platen. Het is niet slecht, echter lijken bepaalde nummers wat teveel op elkaar, waardoor het album, indien je 'm in z'n geheel beluistert, dreigt wat te verwateren.
Pas op het eind, wordt het alsnog interessant, met het verrassend dynamische "Space Te", een geweldig, vlot en imposant Kitaro-nummer.
Het album eindigt op een verrassend bombastische, maar helaas véél te korte "Del Mar", overigens het enige nummer waarop een korte, maar sterke electrische gitaarsolo staat.
Het is dan ook het laatste gedeelte, die mijn gemiddelde waardering voor het album een halve punt extra meegeeft, waardoor ik uiteindelijk op een 3,5 uitkom, i.p.v. de 3 die ik 'm had willen geven. Hier komt ook bij, dat dit een typisch groei-album is, die z'n schoonheid pas ontvouwt, bij herhaaldelijke beluistering. Echter vind ik 'm over de gehele linie geen topper, ondanks de Grammy Award die dit album gewonnen heeft.
Overigens is er ook een DVD verkrijgbaar van deze release, waarbij de muziek wordt ondersteund door prachtige natuurbeelden.

yorgos.dalman
Ook van mijn hand 3,5 sterren maar, grappig genoeg, om precies tegenovergestelde redenen als CorvisChristi hierboven.

Ik vind de door hem bejubelde nummers (Fiesta, Del Mar en Space Te) nu juist de minste, en ging ik juist voor de rustige tracks, waarop Kitaro excellereert. Het zijn deze kalme, haast esoterische composities die beroeren, die het album een emotionele lading geven.

avatar van CorvisChristi
CorvisChristi (crew)
yorgos.dalman schreef:

Daar heb je zeker een punt, yorgos. Ik moet ook bekennen, dat naarmate dit album vaker in m'n CD-speler belandt, hij me steeds meer weet te grijpen. Het emotionele aspect is zeker aanwezig op dit album. Waar ik in mijn eerste bericht al vermelde, dat dit een groei-plaat is voor mij, komt dat dan ook steeds meer tot uiting en komt het het album zeker ten goede.
Het titelnummer alleen al, is een perfect voorbeeld van hoe Kitaro zijn gevoel en emotie prima weet om te zetten tot prachtige en haast melancholische muziek.