Kitaro - Mandala (1994)

Electronic
Label: Domo

1. Mandala (6:10)
  2. Planet (2:34)
  3. Dance of Sarasvati (6:47)
  4. Scope (4:51)
  5. Chant from the Heart (8:09)
  6. Crystal Tears (3:08)
  7. Winds of Youth (7:28)
  8. Kokoro (12:33)
CorvisChristi (crew)
Het verbaast me echt dat er op dit album maar één keer gestemd is, en dan ook eens zo laag. Naar mijn weten is Mandala een vrij bekend album van hem, maar als ik zo eens de reacties en het aantal stemmen op deze site eens bekijk van hem, vraag ik me eigenlijk af of het leeuwedeel wel van zijn bestaan af weet.
Kitaro is een ras-muzikant die sinds zijn aandeel in de Far East Family Band in de jaren '70, al behoorlijk wat jaartjes meegaat. Tevens is hij één van de grondleggers van de huidige New Age-en EM (Electronic Music)-stroming en is hij een voorname vertegenwoordiger van dit genre naast bekende(re) namen als Vangelis, J.M.Jarre, Tangerine Dream, Gandalf en Yanni.
Ook heeft hij veel muziek voor films, documentaires en theater-producties gemaakt, waaronder Heaven & Earth (van Oliver Stone), de Silk Road-series en Cirque Ingenieux.
Emotie en spiritualiteit vloeien door in zijn muziek en zijn bijna tastbaar aanwezig in de prachtige muziek die hij heeft geschreven. Mandala is absoluut een geweldig album en een uitsekend voorbeeld, waarop Kitaro zichzelf overstijgt. Af en toe komt ie zelfs voor zijn doen behoorlijk stevig uit de hoek, getuige het indrukwekkende Chant from the Heart.
Het is bij vlagen wel te horen dat qua sound en gitaarwerk, Kitaro tijdens het componeren van dit album naar Pink Floyd geluisterd heeft, getuige bijvoorbeeld het titelnummer, waarmee Mandala opent.
Dance of Sarasvati is zelfs een vrij bekend nummer van hem, die regelmatig op een New Age-verzamelaartje is opgedoken. Het heeft een aanstekelijke melodie en klinkt erg lekker in het gehoor.
Het overweldigende Kokoro laat horen, dat Kitaro heel lieflijk, maar dan ook ineens heel groots en dramatisch kan klinken. Een zeer geladen nummer, waarin de gevoelens en emoties van onze menselijke ziel muzikaal doorklinken, iets wat Kitaro heel goed kan.
Mandala is een hoogtepunt uit het oevre van deze man, en ach kom.... verdient gewoon een nette 5.

avatar van ChrisX
Het is ook het album waar op hij voor het eerst in jaren weer zelf gitaar speelt i.p.v. het uit te besteden. Van de Amerikaanse tour rond dit album moet ook een live-dvd zijn (An Enchanted Evening) en daar heb ik wel eens het nodige van gezien op YouTube en daar in word zelfs heftig geduelleerd tussen hem en de andere gitarist in zijn band.

Dit is absoluut het meest symfo-rock achtige album dat hij gemaakt heeft.

CorvisChristi (crew)
Die live-DVD is er inderdaad en is absoluut de moeite waard. De complete live-registratie is ook op CD verschenen, maar de DVD is interessanter. Volgens mij is de DVD voor relatief weinig geld te krijgen.

yorgos.dalman
Op de MM site van Kitaro's TUNHUANG (Silk Road 3) geeft CorvisChristi zijn Kitaro top 5. Ik ben daar maar eens achterheen gegaan omdat CC vaak zinnige dingen zegt over ambient & electronische muziek in het algemeen en over Kitaro in het bijzonder.

Vooral zijn nr. 2, het album MANDALA heeft mij verrast. Een zeer dynamisch album dat toch hier en daar het mystieke van zijn meesterwerken TEN KAI en de SILK ROAD-serie weet te behouden.

Enkel een track als 'Dance of Sarasvati' is mij iets te vrolijk en te weinig gelaagd. En 'Chant from the heart' is inderdaad bijna symfo-rock te noemen.

De sfeer van de gehele cd doet dan ook een beetje denken aan een later album van Kitaro:THINKING OF YOU, wat ook een afwisseling bevat van mooie ingetogen tracks en wat mindere 'up-tempo' nummers.

Mooi genoeg in elk geval - zo ontdek je weer eens wat, jongens!

(En ik ben, naar aanleiding van MANDALA én de hierboven geplaatste reviews van Corvis en ChrisX, geprikkeld genoeg om achter de live dvd AN ENCHANTED EVENING te gaan.)

CorvisChristi (crew)
Yorgos, wat betreft de live-DVD An Enchanted Evening: deze kan ik je zeker aanraden. Het bevat voor een groot deel live-registraties van nummers van Mandala.
Leuk om te vernemen dat je dit album goed vind. Het is voor Kitaro-begrippen een plaat met 'ballen', zeg maar....
Ik weet dat je vooral een liefhebber bent van de meer zweverige, ongrijpbare stukken die Kitaro geschreven heeft. Die zijn naar mijn idee minder aanwezig op Mandala, of het moet het ingetogen "Planet" of het mystieke "Winds of Youth" zijn. Daarvoor in de plaats krijgen we meer 'recht-voor-z'n-raap'-songs voorgeschoteld, zoals "Chant from the Heart" en het filmische "Kokoro".
De reden waarom ik zo enthousiast ben over Mandala, is het algehele karakter die de plaat uitademt. Sowiezo geniet het de voorkeur om Kitaro-albums vaker te beluisteren, om de innerlijke kracht ervan te ontdekken. Op Mandala is ingetogenheid en grootse kracht prachtig aan elkaar verweven.
Op de opvolger Cirque Ingenieux wordt dat gegeven nog sterker benaderd. Daarop is er vooral een thema te horen die de contrasten tussen licht en duisternis prachtig muzikaal verwoordt.

Hoewel Kitaro iets van zijn charme wellicht door de jaren heen verloren heeft en vooral de laatste jaren iets te veel op 'safe' speelt met zijn muziek, kan ik er nog steeds erg fijn naar luisteren.
Mandala steekt er tot nu toe inderdaad nog steeds behoorlijk met kop en schouders bovenuit...

yorgos.dalman
dat is mooi gezegd CC! - bedankt voor de toelichting.

wellicht ten overvloede maar toch: artiesten ontwikkelen zich in de loop der tijd, muziek verandert, past zich aan, vernieuwt, etc. soms ten goede, soms ook niet. gerijpter en gepolijster betekent niet per definitie beter. daarom is Kitaro's Ten Kai, zijn debuut, altijd mijn favoriet gebleven, een ruwe diamant, rauw, ongrijpbaar...

Ten Kai, tezamen met het Silk Road kwartet blijft voor mij K's hoogtepunt.

maar ik ben altijd in voor een verrassing, dus ik blijf luisteren naar andermans commentaar op nieuwe acts en albums, zo hoor je nog eens wat!

yd