Von Hertzen Brothers - War Is Over (2017)

Finland
Label: Music Theories

1. War Is Over (12:33)
  2. To the End of the World (5:07)
  3. The Arsonist (3:53)
  4. Jerusalem (5:41)
  5. Frozen Butterflies (4:03)
  6. Who Are You? (5:40)
  7. Blindsight (5:51)
  8. Long Lost Sailor (4:27)
  9. Wanderlust (3:55)
  10. Beyond the Storm (8:29)
  11. I'll Make It Up to You * (4:44)
  12. New Terrain * (7:12)
avatar van namsaap
Mijn review op Zware Metalen

In Nederland zijn de gebroeders Von Hertzen niet erg bekend. In Finland, hun thuisbasis, hebben de heren al drie albums op nummer 1 gehad (Love Remains The Same, Stars Aligned, New Day Rising) en van de overige drie albums haalden er twee de top 5. Ook heeft de band het podium gedeeld met onder andere Opeth, Pain Of Salvation, Anathema, ZZ Top, Neil Young en Foo Fighters.

Om het succes verder uit te bouwen buiten de landsgrenzen heeft de band een wereldwijde deal met Mascot Label Group. War Is Over is het eerste album dat de band uitbrengt via Music Theories, het progressieve sublabel van Mascot.

Ten aanzien van het maken van dit nieuwe album werd ook voor een nieuwe aanpak gekozen. Op de drums na, waar Sami Kuoppamäki (Apocalyptica, Stratovarius) voor werd ingeschakeld, speelden de broers zelf alle instrumenten in en namen ook de productie van het album voor hun rekening. Voor het schrijven van de nummers van dit album trokken de drie broers bij toerbeurt naar hun zomerhuisje in het rustige buitengebied van Helsinki om ieder in afzondering aan hun eigen nummers te kunnen werken.

Het resultaat is een plaat vol met uitstekende rocknummers met een licht progressieve inslag, wat met name duidelijk wordt in het epische openings- en titelnummer en het afsluitende Beyond The Storm. De overige nummers zijn kortere rocknummers met meer focus waarin het geluid van de band meer dan eens doet denken aan Flying Colors, wat als een compliment beschouwd mag worden.

War Is Over is een erg goed klinkend album geworden dat met elke luisterbeurt beter lijkt te worden. De heren Von Hertzen hebben hiermee een prima basis gelegd voor meer succes buiten de landsgrenzen. Het is ze in ieder geval gegund.

avatar van lynyrd
Cd van de maand ? OMG !!!