Hans Zimmer & Benjamin Wallfisch - Blade Runner 2049 (2017)

Score
Label: Epic

1. 2049 (3:37)
  2. Sapper’s Tree (1:36)
  3. Flight to LAPD (1:47)
  4. Frank Sinatra - Summer Wind * (2:54)
  5. Rain (2:26)
  6. Wallace (5:23)
  7. Memory (2:32)
  8. Mesa (3:10)
  9. Orphanage (1:13)
  10. Furnace (3:41)
  11. Someone Lived This (3:13)
  12. Joi (3:51)
  13. Pilot (2:17)
  14. Elvis Presley - Suspicious Minds * (4:22)
  15. Elvis Presley - Can't Help Falling in Love * (3:02)

met The Jordanaires

16. Frank Sinatra - One for My Baby (And One More for the Road) * (4:24)
  17. Hijack (5:32)
  18. That's Why We Believe (3:36)
  19. Her Eyes Were Green (6:17)
  20. Sea Wall (9:52)
  21. All the Best Memories Are Hers (3:22)
  22. Tears in the Rain (2:10)
  23. Blade Runner (10:05)
  24. Lauren Daigle - Almost Human (3:22)
totale tijdsduur: 1:19:02 (1:33:44)
avatar van thomzi50
Tja. Erg lang, van mij hoeven die vocale stukken er niet tussendoor - maar die spelen natuurlijk een rol in de film. Ze doorbreken alleen verder de donkere, egale sfeer die wordt gecreëerd. Deze score is lang niet zo pompeus als Zimmer kan zijn, het is prettige, dienstbare muziek, duidelijk in de geest van Vangelis (zoals ook het uitdrukkelijke verzoek was vanuit de studio's), ik begrijp alleen niet: waarom kon Johanssòn dit niet maken? (Of wilde hij dat niet?)

neo (crew)
Overigens is Wallfisch grotendeels verantwoordelijk voor het schrijven van de score. Zimmer meer op de achtergrond als 'producent'' en het programmeren van wat retro synthesizers.

Dat Johanssòn het niet wilde lijkt mij onwaarschijnlijk gezien de uitstekende 4 voorgaande samenwerkingen met regisseur Denis Villeneuve. Wat de reden dan wel is... Tja, er zijn nogal wat scenario's mogelijk....

avatar van thomzi50
Met mijn opmerking over Johanssòn doelde ik op zijn ontslag als componist van deze film. De reden was dat ze meer de ouderwetse Blade Runner-sound wilden, die op deze score inderdaad te vinden is, en dat doelde ik ook met mijn 'willen': wilde Johanssòn dat niet maken, zulke muziek? Want het lijkt me evident dat hij dat wel kan.

Rudi1984
Het blijft speculeren natuurlijk, maar het zou ook een machtspelletje kunnen zijn. Villeneuve is een vrij dominante regisseur (als in: eigen stijl) die een soort hofcomponist heeft. Blade Runner moest vooral een Blade Runner worden, en geen Villeneuve-film. Misschien was dit wel een beetje imponeren van hogeraf; wij hebben hier de touwtjes in handen.

Ik kan er helemaal naast zitten natuurlijk, maar het zou me niet verbazen na de film te hebben gezien. Daar zie je weing Villeneuve in terug.

avatar van thomzi50
Daar ben ik het helemaal niet mee eens, met die laatste zin En verder is het inderdaad speculeren, al lees en hoor je wel dat Villeneuve toen hij 'aan boord' ging juist bedong dat hij relatief veel macht wilde en ook bijvoorbeeld het script significant en naar eigen inzicht wilde bewerken.

avatar van Darkzone
Ik heb de film nog niet gezien en wacht op de blu-ray, met hopelijk genoeg extra's en de paar shorts die gemaakt zijn. Ik vond het ook een 'schokkend' bericht dat Jóhannsson uiteindelijk toch niet de soundtrack zou maken.

Desalnietemin wil ik hem erg graag hebben. Op lp welteverstaan. Ik vraag mij af waarom hij nu alleen nog via streaming dienst te beluisteren is, terwijl vinyl en soundtracks toch een erg gewild product zijn bij de liefhebbers. Hopelijk komt er snel positief nieuws over de fysieke release.

avatar van CorvisChristi
CorvisChristi (crew)
De fysieke release komt voor, zover ik weet, op 17 november uit.

avatar van Darkzone
De dubbel-lp komt 15 december uit. Hopelijk een mooie gatefold. En voor de erg mooie prijs van €21,99.

avatar van CorvisChristi
CorvisChristi (crew)
Het eerste wat men hoogstwaarschijnlijk zou doen, is deze soundtrack vergelijken met de legendarische soundtrack die Vangelis voor de eerste Blade Runner heeft gemaakt. En dat is op zich best te begrijpen.
Het gevaarlijke is dan wel, dat deze soundtrack voor het overigens geweldige vervolg op de legendarische cultklassieker, zou kunnen tegenvallen. Want....dit is geen Vangelis. Het is een samenwerking tussen de niet meer weg te denken componist in filmland Hans Zimmer en Benjamin Wallfisch.
Het is wel zo dat, volgens de info die ik heb meegekregen, regisseur Denis Villeneuve zijn vaste filmcomponist Jóhann Jóhannsson verving voor Hans en Benjamin, omdat hij meer de Vangelis-touch wilde. En blijkbaar kon Jóhann daar niet voor zorgen.
De vraag is dan automatisch: waarom was Vangelis niet in de eerste plaats voor Blade Runner 2049 gevraagd? Welnu, om de reden dat Vangelis het niet in staat achtte om een 'once in a lifetime experience', zoals hij het zelf noemt, opnieuw te creëren en neer te zetten.
Dus koos Denis uiteindelijk voor Hans Zimmer en Benjamin Wallfisch, die het wat mij betreft voor elkaar gekregen hebben om een krachtige soundtrack neer te zetten, die wel degelijk een zelfde soort sfeer weet neer te zetten als de soundtrack van Vangelis voor de eerste Blade Runner.

Echter is de muziek van Zimmer en Wallfisch beduidend killer, abstracter, donkerder en venijniger van toon. Maar dat is de wereld waarin Blade Runner 2049 zich afspeelt, ook. Het verhaal speelt zich 30 jaar na de gebeurtenissen van de eerste film af en de wereld is er, na de blackout in 2022, niet beter op geworden. En dit wordt weerspiegelt door de muziek; het bevat bijna niet langer meer subtiele en warme klanken zoals bijvoorbeeld "Memories of Green" en "Love Theme". Ze zijn nog enigszins te ontwaren tijdens het rustige "Rain" en het terugkerende thema van "Tears in the Rain".
De 'mood' is dus anders en dat is niet erg. Blade Runner 2049 is een indrukwekkende soundtrack met muziek die uiterst goed werkt in de film, maar ook op zichzelf staand een bijzonder album is. Als je tenminste van bij vlagen ontoegankelijke, maar bovenal sfeer-versterkende elektronische muziek houdt.
Hoogtepunten zoals opener "2049", het al eerder genoemde "Rain", het bedwelmende "Wallace", het weidse en epische "Mesa", het onweerstaanbare "Joi", het heftige "Sea Wall" en het end credits-stuk "Blade Runner" zijn zeker memorabel te noemen.

Wat dat betreft kan ik net zo heerlijk genieten van deze soundtrack als die van Vangelis en beschouw ik ze allebei als ijzersterk. Die van Vangelis is zeker de betere, maar ook deze is gewoon erg goed. Anders....maar tegelijkertijd toch met die typische Blade Runner-touch. En dat is knap!
Het enige wat deze soundtrack ontsiert, zijn de nummers van Frank Sinatra en Elvis Presley. Ik begrijp dat ze in de film zitten, net zoals afsluiter "Almost Human" van Lauren Daigle, maar ze trappen de sfeer onderuit. Net zoals "One More Kiss, Dear" uit de originele Blade Runner, ook al deed.
Gelukkig is daar een oplossing voor, namelijk de nummers zodanig programmeren, dat je ze kan overslaan.

Blade Runner 2049 is al met al een imponerende soundtrack geworden voor de beste film van 2017!

avatar van Darkzone
Vandaag de dubbel-lp ontvangen en ondanks dat de nummers van Presley en Sinatra op de hoes vermeld staan, staan ze (gelukkig?) dus niet op de soundtrack zelf.
Ook hoor ik geen gesproken dialogen zoals hierboven genoemd wordt. Dat is wel het geval op de originele soundtrack van Vangelis.

Ik heb de film nog niet gezien, maar de score is ijzersterk!! Gaat veel gedraaid worden.

avatar van Darkzone
Afgelopen woensdag valentijnsdag kwam de Mondo steelbook van de film uit met de soundtrack als bonus op cd. De soundtrack zonder de songs van Elvis en Sinatra. Die staan weer op de digitale download die ook bij de 2-lp zit. Dus voor 28 euro heb je én de film op blu-ray in een schitterende steelbook én heb je de soundtrack op cd. Koopje toch?

avatar van gigage
Donkere en duistere film. Ik werd meteen gegrepen door de soundtrack in de bios. De link in de muziek met deel één uit de jaren tachtig is fantastisch en toch klinkt het modern. Op zichzelf staat deze score ook zijn mannetje, laat de wintertijd maar komen. Of voor als je de lage aanhoudende grondtonen van je speakers eens wilt testen.