Anouar Brahem / Dave Holland / Jack DeJohnette / Django Bates - Blue Maqams (2017)

Tunesiƫ / Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten

3. Blue Maqams (8:41)
  4. Bahia (8:45)
  5. La Passante (4:05)
  6. Bom Dia Rio (9:23)
  7. Persepolis's Mirage (8:06)
  8. The Recovered Road to Al-Sham (9:26)
  9. Unexpected Outcome (10:58)
avatar van Soledad
Een nieuwe Brahem! Met Dave Holland en DeJohnette nog wel... ik ga em binnenkort bestellen. AAJ durfde er al 5 sterren aan kwijt.

avatar van Supernormal
Klinkt inderdaad boeiend! Aan het lijstje toegevoegd.

kuifenco
dejohnette (een favoriet van mij) en de begaafde holland geven de, in mijn oren soms wat naar esoterie neigende, muziek van brahem de nodige swing. fijn om te beluisteren, zo bij het stille krieken van de dag. ik heb de schijf net in huis, nog nauwelijks beluisterd en kom er dus later op terug.

avatar van Soledad
Ik ga deze toch naar een 5 duwen. Wat een ontzettend goede plaat. De mystiek en het exotische van Anouar Brahem komt zo mooi tot zijn recht in de combinatie met deze ijzersterke ritme-sectie. Bijzonder sfeervol door het gehele album heen.

Holland en DeJohnette (beiden favorieten van mij) zijn zo goed ingespeeld op elkaar en op Brahem. Wat is Dave Holland toch een geweldige bassist. De gehele plaat bestaat uit één grote interactie met heel veel details: je hoort de plaat steeds weer opnieuw. Mede door de andere muzikanten op de plaat is de muziek een klein tintje jazzier dan ander werk van Brahem. Het gaat dan wel om moderne jazz met een donkere ECM tint. Voor mij persoonlijk misschien wel het beste dat Anouar Brahem heeft gemaakt! Hij maakt in ieder geval alle beloftes waar.

kuifenco
met geduld en gedoseerd heb ik twee maanden dit album beluisterd. geleidelijk hebben de composities zich bij me genesteld. nu kan en wil ik niet meer zonder. ik ben te weinig geschoold (en te lui) om uit te leggen hoe goed dit in elkaar steekt en ook nog swingt aan alle kanten. lezenswaardig commentaar & clip:

Blue Maqams - Anouar Brahem | Songs, Reviews, Credits | AllMusic

avatar van Broem
Wat maakt Anouar Brahem toch een fantastische mooie albums. Nu als muzikant van dit Quartet aan grootheden uit de jazzscene. Dat is m.i. ook meteen het verschil met zijn eerdere albums. Die zijn redelijk Oosters/Arabisch georiënteerd en dit schurkt veel meer tegen jazz aan. Maar uiteraard niet zonder zijn favoriete instrument, de Oud, die een prominente plek heeft op dit abum. Prachtig...en als je er de tijd voor neemt om er eens rustig voor te gaan zitten.