Macy Gray - Big (2007)

R&B / Soul
Label: Geffen

1. Finally Made Me Happy (4:02)

met Natalie Cole

2. Shoo Be Doo (4:04)
  3. What I Gotta Do (3:08)
  4. Okay (4:09)
  5. Glad You're Here (2:54)

met Fergie

6. Ghetto Love (3:08)
  7. One for Me (4:09)
  8. Strange Behavior (3:35)
  9. Slowly (3:54)
  10. Get Out (4:01)
  11. Treat Me Like Your Money (3:27)

met will.i.am

12. Everybody (3:16)
  13. AEIOU * (3:16)
  14. Breakdown * (3:36)
  15. The Boy I Loved * (4:53)

met 50 Cent en Jay-Z

avatar van Justinx
Ja kijk, hier ben ik nou best wel benieuwd naar! Weet totaal niet wat ik kan verwachten, maar Ms. Gray heeft me zeker al een aantal keren verrast. Benieuwd wat ze er deze keer van gaat maken! Moet nog even wachten, maar dat moet zeker lukken .

Hier kijk ik echt al heel erg hard naar uit. en al helemaal omdat will.i.am um produceert, hij is echt een topproducer aan het worden. Vind veel albums van hem wel kewl.

avatar van Reijersen
Op deze manier wordt 2007 toch nog een mooi muziekjaar.

avatar van Wib0__
Ben hier erg benieuwd naar..
Heb ook gehoord dat Fergie mee doet op Glad You're Here, en Will.I.Am op Treat Me Like Your Money en Natalie Cole op Finally Made Me Happy..

Ik ben benieuwd

avatar van Justinx
Ik had me eigenlijk voorgenomen me weinig te richten op dit album - in tegenspreking tot wat ik een aantal weken terug meldde. Echter is dat me niet gelukt. Ik heb nu tot en met nummer vijf gehoord en toch weet Macy Gray's aparte stem mij wederom aan te spreken op haar nieuwe album. Ik denk dat ik veel mis als ik de andere nummers niet beluister, dus ik ga binnenkort het hele plaatje maar eens onder de loep nemen. Klinkt allemaal best wel lekker, al ben ik toch bang dat niet het hele plaatje mij kan bekoren. Maar voor nu werkt het . Ik hoop binnekort een volledig oordeel te geven over Macy Gray's Big. To Be Continued dus.

avatar van HungUp
Het album is al gelekt en ik moet zeggen:
Macy teleursteld absoluut niet, op dr vorige albums had ze er altijd wel 1 of 2 flinke missers tussen zitten, daar heeft ze zich nu in gecorigeerd. Ze zit weer lekker op t niveau van dr eerste album en dat werd tijd.

avatar van Reijersen
De liefde voor een artiest als Macy Gray staat en valt met haar stem. Haar stem staat als een houten huis dat last heeft van houtwormen. You're loving it, or it annoys you.

In mijn geval is het dus vooral het eerste. Macy is terug met een nieuwe plaatje. Om maar lekker positief te beginnen is het ultieme dieptepunt op deze cd het nummer met BEP-zangeres Fergie. En dat komt vooral door Fergie.
Ultieme hoogtepunten staan er niet op. Het is meer een album dat lekker wegkabbeld en lekker in het gehoord ligt. Weinig bijzonder, weinig anders en vooral heel erg Macy Gray.

3,5 ster.

Big
Macy Gray
Genre: Soul, R&B | Release: 27/03/07
Score: 3,0*

De nieuwe Macy Gray. We hebben er ruim vier jaar op moeten wachten, maar binnenkort is het eindelijk zover en brengt de soulzangeres haar nieuwe album Big uit. Tijd om groots uit te pakken dus.

Macy Gray is tegenwoordig een begrip geworden in de Amerikaanse soulmuziek. Haar herkenbare stem is duidelijk haar trademark geworden door de jaren heen, maar daar lijkt niemand zich aan te storen. De down-to-earth soulzangeres brengt vier jaar na haar vorige album The Trouble With Being Myself eindelijk haar vierde studioalbum uit onder de simpele naam Big. Ondanks de simpele titel, doch schitterende albumcover, pakt Macy Grey wel degelijk groot uit. Allereerst wordt ze in een aantal nummers bijgestaan door andere artiesten als Fergie, Will. I.Am en Natalie Cole. Echter heeft zij al deze artiesten natuurlijk niet nodig want Gray weet zeker weer haar mannetje te staan. Het begint al met het openingsnummer Finally You Made Me Happy die meteen de toon weet te zetten voor de rest van het album. Haar heerlijke en herkenbare soulstem vult binnen no-time de woon-kamer met prachtige klanken. Haar stem neemt af en toe buitengewone proporties aan, waarin we horen hoe hoog het bereik van Gray's stem wel niet is. Echter wordt dit nooit over-the-top gebracht en ze weet precies de grens te vinden. Het album bevat twaalf nummers die in de meeste gevallen erg goed zijn uitgewerkt. Het totaalplaatje is precies zoals we van haar mogen verwachten. Hier en daar mist het misschien wat vernieuwing, maar dat lijkt totaal niet van de orde als je Big draait. Ook de houdbaarheid is een discussiepunt, maar wederom is dit te overzien. Bij zo'n pracht van een soulplaat mag niemand hier over klagen.

Conclusie:
Dit moet een van dé comebacks worden van 2007. Of Big van Macy Gray dat uiteindelijk gaat waarmaken zal de tijd uitwijzen. In ieder geval zijn de ingrediënten voor een topplaat alom aanwezig. Duidelijk is echter nog steeds dat Macy Gray een van de beste soulzangeressen van dit moment is.

Meer >>

avatar van Discoverme
(Sentimento.nl) - Eén van de artiesten wiens stem je ongetwijfeld je hele leven bij blijft, is die van Macy Gray. Of je zet het volume op zijn hardst of je zapt weg. Dat zijn de keuzes. Ondergetekende probeert van haar te gaan houden en zit toch stiekem nog even precies in het midden;

‘I try’ was een mooi nummer. ‘Sexual Revolution’ was heerlijk funky en op de nieuwste plaat zijn ook nummers die het luisteren waard zijn. Eigenlijk is dat vooral te danken aan de strakke productie.

Het album gaat van langzaam naar snel, van jazzy naar funky en hier en daar wat soul. Op veel momenten klinkt het zeer authentiek. Dit is meteen al te horen op de openingstrack met niemand minder dan Natalie Cole. Niets meer aan veranderen, aan deze track!

‘Shoo be doo’ is de titel en tegelijkertijd zijn dit de woorden die heerlijk door kabbelen in bijna het gehele nummer. Het doet een beetje aan het ‘shoo be doo’ op Mariah Carey’s Dreamlover.

Erg lief klinkt het allemaal, maar stoerder werk schroomt Macy ook niet. Ze sluit de plaat af met wat gitaargeweld op ‘Everybody’, maar daarvoor brengt ze nog ‘Okay’ en ‘Ghetto Love’, voorzien van James Brown sample. Echter zijn het twee andere tracks die alle aandacht op eisen:

Treat me like your money is een nummer dat bol staat met verwijzingen. Zo horen we duidelijke Prince-samples, gooit ze er nog een tekstueel stukje ‘You spin me round’ van Dead or Alive tegenaan én deelt Will.i am een dikke knipoog uit naar Run DMC’s ‘It’s like that.

Will.i.am’s partner in crime Justin Timberlake levert ook nog een bijdrage die zeer de moeite waard is. Op ‘Get out’ vormen Justin en Macy een team als het gaat om mannen verjagen. Funky op zijn best, met lekkere solo’s.

Ok, ik ga over stag. Ik ga houden van deze stem. De nieuwe Macy Gray klinkt fris en funky. Laat de lente maar komen!

Album toppers
De samenwerking met Natalie Cole op ‘finally made me happy’
De met samples en verwijzingen volgepropte track ‘Treat me like your money’
Funky track met Justin Timberlake ‘Get out’
---------
Bijdrage: Jeffrey van den Berg (Discoverme)

avatar van Reijersen
Valt eigenlijk steeds meer tegen deze cd. Verlaag het met een halfje.

Nicci
Geen indrukwekkende plaat van Macy. Paar lekker nummers.

avatar van le27
Waar is de Gekte?
Ik vind de plaat wel oké niet heel bijzonder, dat komt
onderandere dat er geen echte lekkere, voor mij,
Macy Gray gekte is te vinden...
Ik mis nummers zoals, Sexual Revolution,
Sex-o-matic Venus Freak, en mijn persoonlijke favo.
Screamin'....
Voor de rest geen dieptepunten, een 'moi' 'wel oké'
album...

avatar van midnight boom
Staat op het hoeje van de ipod-toch generatie 1 uit 2007.

avatar van Madjack71
Macy Gray heeft echt de stem die past in de cateorie...love it or hate it. Ik bevind mij toch grotendeels in die laatste. De kleur van haar stem bevalt mij niet. Daarnaast vind ik de muziek eigenlijk ook te slap om onder soul te vallen en geloof ik haar voordracht niet. Op het eind als ze vocaal wat steviger inzet begin ik er pas echt naar te luisteren, maar dan is het al rijkelijk laat.