Yuri Honing Acoustic Quartet - Goldbrun (2017)

Jazz

5. Goldbrun: V. (7:11)
  6. Goldbrun: VI. (3:04)
  7. Goldbrun: VII. (6:16)
kuifenco
jazz zou ik dit niet willen noemen. ga er maar eens rustig voor zitten dan begrijp je waarom. sacrale schemermuziek is het wel. met klassieke invalshoek (wagner en strauss). rustig en gedetailleerd. met een kwartet waar ik van omval. en met open mond ontspannen blijf liggen luisteren. de begaafde man is bekender in het buitenland dan hier. dat overkomt gelukkig meer goede kunstenaars uit deze zompige delta. het speelvlak is hier beperkt. het cultureel klimaat guur. ik dwaal af. dit is muziek waarbij de muzikanten tot in de finesses naar elkaar luisteren. benevens yuri honing op tenorsax zijn dat: wolfert brederode piano, joost lijbaart slagwerk en gulli gudmundsson bas. om bij te wenen, zo mooi!

avatar van Lura
Mooi album inderdaad, kuifenco. Leuk dat je opnieuw actief bent! Ben het trouwens volkomen met je opmerking eens, dat het culturele klimaat hier niet best is.
Je vorige tip was trouwens ook al zo geweldig : Too Sad for the Public - Vol. 1 Oysters Ice Cream & Lemonade (2017)

Honing staat idd wel bekend om het feit dat ie, ondanks zijn lyrische speelstijl, niet zo gemakkelijk in een hoekje te stoppen is. Zijn coveralbum Star Tracks - niet op de site, evenmin als Memory Lane - bevat bijv een cover van ABBA in de tijd dat ABBA nog niet des hipsterds was. Lijbaart is een ouwe compaen die lekker kan trommelen.

Honing leren kennen in de tijd dat ie albums opnam voor het zeer fijne en audiofiele Turtle Records. Zal 'em klaarleggen voor de luisterkist op de spotifiets

avatar van Broem
Staat ook al even op mijn lijstje. Constante kwaliteit door de jaren heen.

Luister ook eens naar Joost Lijbaart featuring Sanne Rambags & Bram Stadhouders - Under the Surface (2017) Een bijzonder project van de vaste drummer van Honing. Mooi gedaan.

avatar van Broem
Meteen werk gemaakt en het album eens lekker uitgebreid zitten luisteren. Gisteravond met mijn hoofdtelefoon en vanochtend nog eens via de speakers. Ik ben erg gecharmeerd van Yuri en zijn acoustische albums. In navolging van Desire luistert deze Goldbrun weer lekker weg. Het lijkt bijna achteloos gedaan maar wat een klasse druipt er toch van deze muzikanten af. Sfeervol en coherent uitgevoerd. Top.

Gisteren live integraal horen uitvoeren in Cloud Nine, met een nieuw nummer, Narcissus. Nee ze hadden het alnum niet bij zich en er was ook nog geen lp.

Op zo'n moment merk hoe goed een akoestisch zeer muzikaal spelend kwartet kan zijn - wat opviel de ruimte die de musici elkaar gaven en ook in hoeverre zeker qua percussie less can be more - zeer vaardig minimalitische drummende Joost Lijbaart.

Mjuman schreef:

Joost Lijbaart is idd zeer vaardig. Luister ook eens naar Joost Lijbaart featuring Sanne Rambags & Bram Stadhouders - Under the Surface (2017) . Zeer de moeite waard. Kwaliteit dit kwartetje