Mammal Hands - Shadow Work (2017)

Jazz
Label: Gondwana

1. Black Sails (4:46)
  2. Wringer (3:12)
  3. Boreal Forest (5:07)
  4. Solitary Bee (4:48)
  5. Three Good Things (5:51)
  6. Living Frost (6:28)
  7. Near Far (1:43)
  8. Straight Up Raining (5:33)
  9. Transfixed (7:42)
  10. Being Here (1:27)
avatar van Mssr Renard
Dit trio (bestaande uit piano, saxofoon, drums) combineert jazz, neoklassiek, folk en Indiase muziek tot een harmonieus en melodieus geheel.

De composities kennen veel dynamiek en spanning, waardoor het een filmisch karakter krijgt. Dit zou bijvoorbeeld ideale muziek zijn als soundtrack voor een natuurdocumentaire.

De saxofoon heeft ook iets banaals en lieflijke. Het kan al snel verzanden in knuffeljazz of smoothjazz.

Deze band tourde met soortgelijke band GoGo Penguin, maar deze laatste vind ik toch experimenteler en spannender.
Neemt niet weg dat de heren van Mammal Hands het niet goed doen. Het is erg aangenaam en mooi, maar misschien iets té aangenaam en mooi.

Hoogtepunt is Three Good Things, met lekker tabla-spel een spannende opbouw en goed piano-spel.

avatar van Mssr Renard
Deze plaat begint steeds meer te groeien tot een favoriete plaat.
De initiële terughoudendheid heeft plaatsgemaakt voor bewondering.
De saxofoon is echt prachtig te noemen, een instrument waarvan ik niet had verwacht dat ik deze zo tot mij had kunnen laten spreken.

De drummer is waanzinnig en de pianist ook. Hier gaan wel een vergelijking op met GoGo Penguin. Het is de saxofoon die Mammal Hands onderscheidt.

Hoe mooi en treurig en gevoelig en rauw kan een sax zijn. Oordeel zelf:
Mammal Hands - Boreal Forest (Official Video) [Gondwana Records] - YouTube

avatar van Mssr Renard
Zo een heerlijke plaat om de dag te beginnen. Bezwerend, opzwepend, spiritueel, dromerig. Zo een song als Boreal Forest laat je echt meezweven boven de Europese (oer-)bossen.

avatar van Barney Rubble
Langzamerhand begint dit een van mijn favoriete jazzplaten te worden. De muziek heeft een pastorale, welhaast neoklassieke bijklank. Qua associaties doet deze plaat me wat denken aan Jan Johansson en Philip Glass. Het heeft eenzelfde focus op eenvoud. Een beetje als een gerecht met een beperkt aantal ingrediënten. Middels bezwerende melodieën weten deze muzikale chefkoks niettemin alles uit de bescheiden bronelementen te halen. Het resultaat is een album waarnaar ik maar blijf teruggrijpen.

avatar van Mssr Renard
Omdat we morgen weer eens naar Mammal Hands gaan kijken en luisteren, weer die platen aan het draaien, en deze blijft voor mij de beste. Waarschijnlijk ook omdat het mjin kennismaking met de band was, en daardoor de songs veel meer deel van mij zijn. Prachtplaat.

avatar van Robertoooooh
Fijn werkje dit. Hypnotiserend ook. Doet me in die zin wel denken aan de hallucinerende minimal music van Philip Glass. (Koyaanisqatsi o.s.t.)
Hier zijn geestverruimende middelen overbodig; dit is een geestverruimend middel!

Gisteren nog gauw even meegepakt in Tivoli