Ougenweide - Ougenweide (1973)

West-Duitsland
Folk
Label: Polydor

1. Nieman Kan mit Gerten (2:25)
  2. Es Stunt ein Frouwe Alleine (4:49)
  3. Ouwe (2:29)
  4. Der Fuchs (5:31)
  5. Eilenau (1:28)
  6. Ougenweide (6:22)
  7. Swa Gouter Hande Wurzen Sint (3:26)
  8. Der Sohn der Naherin (3:10)
  9. Sarod (2:45)
  10. Statement Zur Lage der Ganzen Musica (1:05)
  11. Es Fur ein Pawr Gen Holcz (1:36)
Een weekendje Brussel en tot mijn verrassing zag ik in één van de platenzaken deze plaat voor 10 euro. Ik heb al wel een andere plaat van Ougenweide, maar hun debuut nog niet.
Ougenweide is een West-Duitse -70-jaren prog-folk groep uit de regio Hamburg.
De muziek was het antwoord op Engelse folk-rock bands als Fairport Convention, maar ook ergens is de inspiratiebron de freak folk van Incredible String Band. Niet het freaky , maar eerder het gebruik van oosterse instrumenten. Verder laten ze zich ook inspireren door de MIddeleeuwse muziek. Het is één van de eerste die zo nadrukkelijk daarop terugpakt. Een aantal songs zijn dan ook in Oudduits gezongen. Ze schrijven trouwens veel nummers zelf, wel met middeleeuwse touch.
De kern van Ougenweide bestaat uit de twee broers Frank en Stefan Wulff, die heel wat instrumenten bespelen. Stefan bespeelt ook vaak de bas, die zeer bepalend is voor het stevigere geluid. Daarnaast zijn er ook nog twee zangeressen, totaal bestaat de groep uit 7 leden.
In alle landen waren in alle landen begin jaren 70 bezig met de folk muziek en daar een eigen draai aan te geven.
Ik denk dat de muziek nog het meeste lijkt op die van het Franse Malicorne en dat is natuurlijk een compliment. Nu had Malicorne natuurlijk een Gabriel Yacoub met zijn alles herkenbare stem, de zang van Ougenweide is goed, maar haalt het niet bij Malicorne. Muzikaal zit het goed in elkaar en is ook redelijk afwisselend.
Een prima debuut voor deze West-Duitse groep, die direct bestempeld werd als vaandeldrager van de West-Duitse folk.
Niet echt bekend in Nederland, twrwijk Engels equivalenten wel bekend zijn en ook bijvoorbeeld Malicorne. Maar het feit is dat het prima seventies folkmuziek is.