Toots Thielemans - The Brasil Project (1992)

Belgiƫ
Jazz
Label: Private

1. Começar de Novo (3:57)
  2. Obi (4:23)
  3. Felicia and Bianca (3:00)
  4. O Cantador (4:10)
  5. Joanna Francesa (2:57)
  6. Coisa Feita (4:26)
  7. Precisio Aprender a Só Ser (3:18)
  8. Fruta Boa (5:41)
  9. Coração Vagabundo (4:29)
  10. Manhã de Carnaval (3:29)
  11. Casa Forte (3:39)
  12. Moments (2:35)
  13. Bluesette (9:42)
EVANSHEWSON
Biezonder sfeervol album. Brazil meets jazz, zeg maar. Virtuoze mondharmonicaspeler maakt hier een prima album!

****1/2

Een Belgische jazzgrootheid is niet langer onder ons, wat op de ochtend van de jammerlijke mededeling tranentapijten spon onder het gehele radiowezen. Mooi om te horen hoe het verscheiden van een 94-jarige man de adem deed stokken, zoutparels deed opwellen en de mondharmonica even het bindmiddel tussen Vlaanderen en Wallonië werd.

Laten we echter vieren. Bij name door dit meesterwerk de soundtrack van deze indian summer te laten wezen. Brazilië is tegenwoordig niet weg te denken uit onze nationale identiteitscrisis. Want het is net daar –met als fundering het WK 2014, de Olympische en Paralympische Spelen- dat de wedergeboorte van de nationale driekleur zich manifesteert. En laat het nu potverdikkeme een Brazilioans project zijn waarvoor ik deze Marolse ket het liefst herinner.

Hagelwitte ritmesecties schreiden langs het uitnodige zeewater, met Toots’ harmonica als ultieme verkoeler. Voor me de schier eindeloze golven, achter me jungle-weerhoudende bergen. Sluit even de ogen en dit album doet je meteen wegdrijven naar een gevoel van goddelijke onverstoorbaarheid. De eeuwige vakantie is helemaal van ons! En zo ook Thielemans, opper ik in een vlaag van nationale trots.

Doe mij maar drankjes in onbestemde kleuren. En mag ik daar een parapluutje bij?

Proost op Toots!