Nils Frahm - All Melody (2018)

Duitsland
Neoklassiek
Label: Erased Tapes

1. The Whole Universe Wants to Be Touched (1:57)
  2. Sunson (9:10)
  3. A Place (7:01)
  4. My Friend the Forest (5:16)
  5. Human Range (6:59)
  6. Forever Changeless (2:47)
  7. All Melody (9:30)
  8. #2 (9:40)
  9. Momentum (5:20)
  10. Fundamental Values (3:50)
  11. Kaleidoscope (8:16)
  12. Harm Hymn (4:10)

avatar van E-Clect-Eddy
Vanaf vandaag tijdelijk te beluisteren, voor de officiële release deze vrijdag, via een stream van NPR first listen

avatar van spoon
Dit is wel een stapje vooruit. ff wennen hoor..

avatar van Edgar18
Ik ben na twee luisterbeurten gematigd positief, de 3,5 is voorlopig dichterbij dan de 4,5.

avatar van jrn
jrn
Wonderschoon ingetogen

avatar van devel-hunt
Ben benieuwd , maandag staat hij in Nijmegen doornroosje en gaat vast veel van dit werk spelen, de eerste indruk is positief, heel mooi.

avatar van E-Clect-Eddy
Gedeeltes van Human Range doen mij denken aan Talk Talk... kan alleen nu niet op het nummer komen.

Fijne trompet gecombineerd met piano in Fundamental Values.

Kaleidoscope doet denken aan Jean-Michel Jarre

Eerste keer dat ik een volledig album van Nils Frahm beluister en dat valt zeker niet tegen. Ook al is het allemaal instrumentaal en veel lange nummers doordringt van Ambient, het is zeker voor gure winteravonden een fijn album om naar te luisteren.

avatar van Norrage
Prachtig weer !

Wat een meesterwerk levert Nils Frahm weer af met deze plaat. Zo blij dat ik hem maandag weer live mag aanschouwen in Doornroosje..

avatar van vinylbeleving
Op de koptelefoon komt deze binnen zeg! Nog wat meer trippy dan op eerder studio materiaal, maar wat een details!
Deze plaat kan alleen maar groeien. Na een paar ( voor mij ) wat mindere projecten is Nils Frahm weer helemaal terug. Heel knap.

avatar van perrospicados

perrospicados schreef:
Ben benieuwd hoe de vinyl versie zal zijn (qua artwork)

Hopelijk is het erg mooi - komt je op minimaal 24 euro (goed shoppen) - terwijl een paid download bij Boomkat je ca 9,50 terugwerpt. spotifietsen is daarentegen gratis. Mijn probleem mit dem Nils ist - wie immer: ist er der neue Keith (Jarrett) oder nur een aufgepfetzer Joep Beving, so ein Wahl: schreckbar.

Mijn 5 centen: nog even 2 * luuster'n

avatar van JoostBo
In dit decennium heeft Nils Frahm naam gemaakt. Ok, hij maakte ergens rond 2005 zijn eerste plaat met Streichelfish met pianominiatuurtjes, maar nadat hij werd opgepikt door Erased Tapes en daar The Bells en Wintermusik had uitgebracht, begon zijn naam langzaam te groeien. Rond die tijd zag ik hem voor het eerst, als voorprogramma in Ekko van de band Balmorhea, en hij speelde in zijn eentje de band naar huis, gebogen achter de vleugel. Iedere keer als je na afloop bij hem een plaat kocht, of dat nu was in het café van Ekko of uit zijn eigen kofferbak op een Duits festival, en hem bedankte voor een mooi optreden, zei hij niets terug. Het enige dat hij gaf was diezelfde grijns zoals afgebeeld op de hoes van The Bells.

Frahm heeft de afgelopen jaren zijn muzikale kunnen verkend, en die zijn vrij breed. Van gewone pianostukken op The Bells, Screws of So/o, het sfeervolle Wintermusik, naar het zo dicht op de vilthamertjes kunnende Felt, het elektroproject 7fingers met Anne Müller, samen improviseren met Ólafur Arnalds en F.S. Blümm. Alles van dat komt nu samen op zijn nieuwe plaat All Melody waar hij ook zijn inspiratiebronnen gebruikt die hij met ons deelde in de LateNightTales serie.

All Melody klinkt groots en elektronisch en dat is niet verrassend te noemen. Al in 2015 speelde Frahm de nummers All Melody en #2 live en ook toen klonk dat werk groter en imponerender dan wat hij daarvoor ooit had gemaakt. Gelukkig heeft hij dat voor deze plaat niet thuis hoeven op te nemen, wat hij hiervoor vaak deed, maar bouwde hij een nieuwe opnamestudio waar hij zich toen het allemaal af was, zich helemaal kon uitleven zonder klagende buren.

Uiteindelijk bied dit nieuwe album een ruime samenvatting van de kunsten die Frahm beheerst en beïnvloeden. Naast de eerder genoemde grootse elektronische stukken is er ook nog steeds plaats voor intiemere pianostukken zoals My Friend the Forest. In Momentum komt daar weer het motiefje van All Melody terug, in Forever Changeless van Human Range en in #2 wordt weer een stukje uit Peter gebruikt van zijn EP Juno. Human Range en Fundamental Values hebben knipogen naar het werk van Miles Davis, een groot inspirator voor Frahm als we afgaan op zijn LateNightTales.

Daarmee is All Melody geen plaat geworden met een duidelijk thema maar meer een allegaartje waar diverse stijlen bij elkaar komen. Het is er echter wel een plaat die mij zeer smaakt en ik ben benieuwd naar de optredens die er aan gaan komen waar hij deze stukken ongetwijfeld met veel improvisaties gaat spelen.

avatar van jrn
jrn
Productioneel schitterend: op een goede koptelefoon zoveel detail

avatar van spoon
Productie is inderdaad geweldig. De kwaliteit van weergave is bij dit album van wezenlijk belang.

Krijg (hierdoor) het gevoel dat de heer Frahm vooral met geluid en z'n nieuwe studio bezig is geweest en minder met het maken van een coherent album.

Dit album dus een Allergaartje naar mijn idee, maar het klinkt geweldig en het belooft veel.

(verwijderd)
In the studio with Nils Frahm

Mooi inkijkje in het maakproces. Gister avond live vertolking mogen aanschouwen vanaf t balkon in Paradiso en dat was werkelijk waar magisch. Live blijft dit nieuwe werk moeiteloos overeind

avatar van overmars89
Wat een prachtige plaat. Iets diverser dan zijn eerdere werken met wat meer gebruik van vocals. Gisteren in de Paradiso was inderdaad adembenemend. Het ongeveer 2 uur durende concert vloog voorbij en toen het voorbij was wide ik eigenlijk alleen maar meer.

Mij grijpt het na tweemaal draaien nog steeds niet - heb continue het gevoel naar een bioscooppauzemuziek te luisteren en als dit ongeveer ook staatvoor wat Frahm live brengt, vrees ik dat ik geen zin heb om een concert bij te wonen, veel te weinig boeiend. Maar da's op zich niets raars, aangezien ik verre van onder de indruk was van Gas op LGW, terwijl diens album thuis regelmatig voorbij komt.

Vind het album ook geen eenheid.

Mjuman schreef:
Ik vond het toch best een fijn 'optreden'. Niet zo sterk als William Basinski maar zeker wel genietbaar. Nils Frahm vind ik live erg goed dus je kunt je er zeker wel een keer aan wagen. Deze nieuwe plaat doet het voorlopig nog niet echt voor mij, ik merk dat ik steeds weinig zin heb hem op te zetten. Toch ga ik hem vanavond of morgen nog eens heel goed beluisteren.

Edgar18 schreef:

Oh, ik zal het ook echt wel proberen als ie in de buurt komt, maar ik heb tweemaal Keith Jarrett solo live gezien en dan heb je echt het gevoel dat er 'een groot artiest' aan het scheppen is, met dat gezucht, gesteun en die kreetjes tijdens zijn spel - echt ergerlijk.

Zoals gezegd vond ik Gas op LGW ook een mispeer - maar dat kan ook aan entourage, lauwe publiek etc liggen.

avatar van Mausie
Mijn eerste kennismaking met neoklassiek (voor zover ik weet). Een album wat erg makkelijk in het gehoor ligt en makkelijk wegluistert. Er zijn ook genoeg mooie momenten te vinden op het album, met als hoogtepunt de eerste helft van All Melody. Maar uiteindelijk kan ik niet anders concluderen dan dat het album in zijn geheel wel iets te gezapig is. En dat hoeft rustige muziek niet te zijn. Afgaande op de ratings moet ik wellicht iets van zijn eerdere werk uitproberen. Nogmaals, een erg prettig album. Maar voor 4 sterren of hoger moet ik meer weggeblazen worden dan nu het geval is.

avatar van vinylbeleving
perrospicados schreef:
Ben benieuwd hoe de vinyl versie zal zijn (qua artwork)

Erg mooi vormgeven en verzorgd artwork met een prachtig booklet er bij, met extra informatie over het opname proces. Nils heeft er gisteren na het concert in Paradiso nog een mooie krabbel opgezet ( erg vriendelijke en sympathieke man ook ).

Wel even goed zoeken naar de juiste prijs. Ik zag All Melody in de winkel voorbij komen voor bijna 35 euro. Dat lijkt me toch wat overdreven. Voor 25 euro is de plaat ook te vinden.

avatar van Mausie
Mausie schreef:

Vanavond is het album beter geland. Zo in de avond, nu het donker is, en op luid volume, is dit toch wel indrukwekkend.

avatar van Broem
Album eindelijk binnen en eens goed kunnen luisteren op mijn set. Al een paar keer via Spotify gehoord en ik was erg enthousiast. Album klinkt meer electronic als zijn neo-klassieke voorgangers. Bevalt me prima. Lekker gevarieerd en zoals altijd bij Frahm een prachtige productie. Tickets voor zaterdag 17-2 in the pocket. Ben benieuwd hoe dit live klinkt.

avatar van philtuper
Wat een prachtig ingetogen en filmisch nummer is Fundamental Values

avatar van harencoor
Mooie mix van ambient, neo klassiek en zelfs wat electronica. Klinkt als een klok.

avatar van Prime
Inderdaad een hele mooie smeltkroes waarin je helemaal in op kan gaan. Op ontdekkingstocht in de muzikale wereld van Nils.

avatar van andnino
Prachtige composities, maar als album hoor ik veel liever een toegespitst muzikaal avontuur als Trance Frendz (met Ólafur Arnalds) dan deze eindeloze (het album duurt twee keer zo lang!) stroom geluiden. Het is regelmatig heel erg mooi, maar het houdt mijn aandacht over de hele linie niet vast.

avatar van -SprayIt-
-SprayIt- (moderator)
Misschien tot nu toe wel het minste werk van Frahm, voor mij. Het kabbelt wat voort en voelt onevenwichtig. Volledig eens met de bovenbuurman. Doe mij dan maar deze plaat uit 2018, die maakt op mij veel meer indruk! Jean-Michel Blais - Dans Ma Main (2018)

avatar van Edgar18
De Encores #1 zorgen ervoor dat ik hier toch een halfje vanaf ga halen. Het is gewoon te weinig één geheel om over de hele linie te blijven boeien.

avatar van hailtotherainbow
Muziek kan zich soms diep in uw brein nestelen. De hele muzikale suite van Forever Changeless tot Fundamental Values is diep rustgevend en ontroerend

avatar van chevy93
Mjuman schreef:
en als dit ongeveer ook staat voor wat Frahm live brengt, vrees ik dat ik geen zin heb om een concert bij te wonen, veel te weinig boeiend.
Ik zou het eerder omdraaien: waar Frahm live voor staat, komt moeilijk uit de verf op deze plaat. Ik zag hem voor deze tour (Paradiso) en was vele malen meer onder de indruk van de live-uitvoeringen dan deze ietwat afstandelijke studioplaat. Of zijn aankomende concert dan weer aan te raden is, betwijfel ik echter. Want AFAS Live... wie heeft dat verzonnen?

Natuurlijk is dit prima muziek om 's avonds eens door de stad mee te lopen (iets wat ik net gedaan heb, vandaar), maar het 'ene oor in, andere uit'-gehalte is iets te hoog om me echt van mijn sokken te blazen. De speelduur van vijf kwartier werkt dan ook niet echt mee. Het mist de pracht van Wintermusik of Felt, het mist de hypnotiserende klanken van zijn werk met Ólafur Arnalds en is ritmisch minder interessant dan het beste werk op Spaces (Hammers, Said and Done, For-Peter-etc.).

Dat gezegd hebbende ben ik blij dat hij nog altijd nieuwe dingen blijft proberen en toch trouw aan zichzelf blijft (whatever that means, anyway...). Onmiskenbaar Nils Frahm. Wat blijft staan is nog altijd een aardige 3,5*. Er staat echt wel mooi spul op. Een goede selectie zou wellicht een 4* krijgen.