Grant-Lee Phillips - Widdershins (2018)

Label: Yep Roc

1. Walk in Circles (3:32)
  2. Unruly Mobs (2:26)
  3. King of Catastrophes (3:13)
  4. Something's Gotta Give (3:02)
  5. Scared Stiff (2:31)
  6. Miss Betsy (3:29)
  7. The Wilderness (3:25)
  8. Another, Another, Then Boom (2:56)
  9. Totally You Gunslinger (3:31)
  10. History Has Their Number (3:55)
  11. Great Acceleration (3:35)
  12. Liberation (3:03)
avatar van ZZ TOP
Deze man net pas ontdekt.
Walk in Circles klinkt in ieder geval al goed. Ben benieuwd hoe de rest klinkt.

Nog even afwachten..

ZZ TOP schreef:
Deze man net pas ontdekt.
Walk in Circles klinkt in ieder geval al goed. Ben benieuwd hoe de rest klinkt.

Nog even afwachten..

Als je de beste man pas hebt ontdekt zou ik ook zeker zijn eerste twee platen beluisteren (of eigenlijk verplicht aanschaffen ) van zijn vorige band: Grant Lee Buffalo.

avatar van ZZ TOP

Bedankt voor de tip . Ga er zeker even naar luisteren

avatar van Ceasar
Het derde album is ook nog erg fijn...

Ceasar schreef:
Het derde album is ook nog erg fijn...

Ik vind het 3e album echt een stuk minder, weinig echte nummers die bij mij het ijs breken.

avatar van Ceasar
Dan verschillen wij van mening...

deric raven
Zijn vorige solo album is ook niet verkeerd.

avatar van Ray P Leak
Muzikaal in orde, vakkundig vooral, maar zijn stem irriteert.

avatar van henrico
Virginia Creeper vond ik destijds erg mooi, met die fraaie opener Mona Lisa. Daarna kon hij me niet echt meer boeien. Ook dit album doet me weer weinig helaas.

avatar van milesdavisjr
De laatste van Phillips is wat meer uptempo dan zijn vorige album; 'The Narrows'. Het is een redelijke schijf met veel tekstuele kritiek op de globale politiek en samenleving. Nog steeds put Phillips uit het rijke Americana genre. Het country element is wat meer naar de achtergrond geschoven in vergelijking met zijn voorganger en dat vind ik persoonlijk prettig. De productie is ook wat minder warm, wat directer. Dat komt het songmateriaal ten goede.
Een minder positief kenmerk aan deze schijf is het wat inwisselbare karakter van veel nummers. Het wordt (bijna uiteraard) nergens slecht maar echte uitschieters staan er ook niet op. De vlotte opener Walking in Circles is prima, Unruly Mobs klinkt wat anoniem, King of Catastrophes kabbelt maar wat voort, Something's Gotta Give is venijnig voor Grant's doen en kan het live goed doen. Scared Stiff is uptempo en komt urgent over en dwingt de aandacht af, het titelnummer klinkt weer alsof het een voortzetting is van Scared Stiff. Hierna is wat mij betreft alleen nog het stemmige; History Has Their Number vermeldenswaardig. Al met al haalt de plaat evengoed nog een dikke voldoende maar het niveau wat Phillips in de jaren 90 aantikte wordt nergens gehaald. Liefhebbers van singer/songwriters in het Americana genre kunnen hier wellicht hun voordeel mee doen.