Caroline Rose - Loner (2018)

Rock / Pop
Label: New West

1. More of the Same (4:08)
  2. Cry! (3:43)
  3. Money (2:15)
  4. Jeannie Becomes a Mom (4:21)
  5. Getting to Me (3:33)
  6. To Die Today (3:41)
  7. Soul No.5 (3:09)
  8. Smile! AKA Schizodrift Jam 1 AKA Bikini Intro (0:49)
  9. Bikini (2:29)
  10. Talk (3:30)
  11. Animal (3:18)
avatar van E-Clect-Eddy
Vanaf vandaag tijdelijk te beluisteren, voor de officiële release volgende week vrijdag, via een stream van NPR first listen

De hoes vind ik niets maar er staan wel een paar lekker nummers op dit album van deze voor mij onbekende act.

Met name de energieke Money en Bikini (beide met een heerlijke 60s rock and roll vibe), tekstueel geen hoogstandjes ("i did it for the money" en "put on this bikini and dance") maar gewoon erg lekker uitgevoerd.

avatar van E-Clect-Eddy
Bij de derde beluistering bevalt er meer zoals de wat rustigere opener More of the Same die meer onder Singer-Songwriter valt dan Folk. Ook de andere single Soul No.5 kruipt langzaam vooruit in waardering met een Fasfisa / Hammond (?) orgel, dat ook in andere nummers te horen is.

Caroline's stem klinkt af en toe lekker brutaal.

De leukste kennismaking van dit jaar tot nu toe...

Volgens Last.fm voor de fans van: Lindi Ortega, Lilly Hiatt, Tift Merritt, Jessica Lea Mayfield en Lucette

avatar van E-Clect-Eddy
Jeannie Becomes a Mom met een lekkere brommende bas en DUB ritme, viel eerst wat uit de toon maar vind hem steeds fijner, herinneringen aan een prille P.I.L. of ten minste Jah Wohble.

avatar van E-Clect-Eddy
Er staan ook nummers op die minder luchtig zijn zoals To Die Today en op NPR als Trip Hop-achtig worden genoemd maar voor mij gewoon Downtempo zijn en gewoon wat donkere humor bevat.

Hup, halfje erbij... best album van de eerste 7 weken van 2018... nog net voor het debuut van shame.

avatar van Zwaagje
Met de eerste luisterbeurt bezig en dit is voor mij een aangename verrassing/kennismaking. Ik ging er wel met verkeerde verwachtingen in; ik hoor hier geen Folk in....

avatar van E-Clect-Eddy
Het is inderdaad meer Rock dat de boventoon voert en de wat rustigere nummers is meer Singer-Songwriter maar dat wordt vaak als genre bij Folk geplaatst.

avatar van Zwaagje
Hele fijne nieuwe ontdekking. Afwisselend album die van de hak op de tak springt. Dat pakt voor mij op dit album goed uit; de rollercoaster laat me niet los en ik laat me meenemen van de ene naar de andere muzikale trip. Lekkere no nonsense plaat. Voorlopig 4*, maar het kan een groeibriljantje zijn.

E-Clect-Eddy schreef:

Dat orgeltje is in meerdere nummers onweerstaanbaar en geeft de muziek een geheel eigen geluid. De plaat staat hier op repeat; ik heb de tijd want het is voor mij vakantie. En vooruit ik doe er ook alvast een halfje boven op.

avatar van E-Clect-Eddy
Inderdaad dat orgeltje legt heerlijke accenten en wanneer die een hoofdrol heeft.... onweerstaanbaar.

avatar van erwinz
recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Caroline Rose - LONER - dekrentenuitdepop.blogspot.nl

Caroline Rose ken ik vaag van haar twee vorige platen. Het zijn twee vooral folky platen die me opvielen door de mooie en krachtige stem van de singer-songwriter uit Long Island, New York, maar die verder niet echt opzien baarden.

Dat doet Caroline Rose wel met haar onlangs verschenen derde plaat, die vergeleken met zijn twee voorgangers meerdere nieuwe wegen in slaat.

LONER van Caroline Rose was bij mij de afgelopen week op de af te voeren stapel beland, wat deels te maken heeft met het absurd grote aanbod van het moment, maar mogelijk ook het gevolg was van de wat absurde hoes waarin LONER is gestoken.

Het is een hoes die bij mij associaties opriep met vrouwelijke Britse rappers, maar dat is een genre waaraan Caroline Rose zich op LONER gelukkig niet waagt (al is er één twijfelgevalletje).

Op LONER heeft Caroline Rose de folk afgezworen en gaat ze aan de haal met pop en rock. De plaat werd naar eigen zeggen evenveel geïnspireerd door de platen van Justin Timberlake en Britney Spears als door Britse punk en new wave uit de tweede helft van de jaren 70; op zijn minst een opvallende combinatie.

De nog altijd aangename en krachtige stem van Caroline Rose kan zich in het veelkleurige muzikale landschap waarin ze zich op haar nieuwe plaat beweegt veel makkelijker onderscheiden dan op haar folkplaten, maar voor de fans van het eerste uur zal het even schrikken of op zijn minst wennen zijn. Zelf ben ik wel gecharmeerd van het avontuur waarmee Caroline Rose zich op haar derde plaat heeft omringd.

Zeker wanneer het aangenaam zeurende orgeltje wordt ingezet, en dat is gelukkig vaak het geval, dringt de muziek van Caroline Rose zich nadrukkelijk op en hoor je al snel dat we te maken hebben met een getalenteerde dame.

De stem van Caroline Rose voelt zich op LONER als een vis in het water en beweegt zich soepel over een muzikaal palet waarop naast pop en rock ook soul, dance, triphop, dub, elektronica, hier en daar toch ook een vleugje roots en vooral flink wat 70s en 80s new wave opduiken.

LONER bevat een aantal songs die nadrukkelijk flirten met de dansvloer of de populaire radiostations, maar Caroline Rose is op haar best wanneer ze kiest voor zich langzaam voortslepende en donkere klanken, waarin de dreigende en donkere onderlaag prachtig contrasteert met de krachtige en aangename stem van de Amerikaanse singer-songwriter.

Maar ook als Caroline Rose kiest voor catchy en meer uptempo popliedjes is ze de popprinsessen van het moment qua niveau en verrassing een flink stuk voor en is de heldere productie van de Britse topproducer Paul Butler de kers op de taart.

LONER is vaak goed voor een brede glimlach, maar Caroline Rose weet ook steeds te verrassen met een instrumentatie die alle kanten op schiet en de songs op de plaat steeds weer andere richtingen op duwt. Als folkie wist Caroline Rose zich wat mij betreft niet echt te onderscheiden van de moordende concurrentie, maar als alternatieve popprinses gooit ze wat mij betreft hoge ogen.

LONER is een vat vol tegenstrijdigheden, maar het is ook een reis langs een omgevallen platenkast met vooral new wave klassiekers en een plaat met een bovengemiddeld aantal memorabele popliedjes. Ik heb de plaat eerder deze week te snel terzijde geschoven, maar nu komt dit poppareltje voorlopig de cd speler niet meer uit. Erwin Zijleman

erwinz schreef:

Mooie en herkenbare recensie Erwin. Fijn dat je aandacht aan een plaat en artiest besteedt die imo in ieder geval mee er aandacht verdiend dan drie stemmen.?

avatar van E-Clect-Eddy
Ondertussen dit album al vaker beluisterd dan diverse albums die vorig jaar in mijn album Top 10 stonden. Het met raar lopen als deze release NIET mijn Album Top 10 van 2018 gaat halen.

Ga wel even dat Folk als genre laten vervangen door Pop of weglaten want daarmee heeft het weinig te doen.

Gisteren kwam er een hilarische video uit voor de single Bikini

avatar van Eriktm25
Nooit eerder van dit bandje gehoord, maar wat een leuk album

avatar van Rogyros
De hoes is in elk geval geweldig!

avatar van WesleyX16
Gisteren kwam er een hilarische video uit voor de single Bikini

Ja leuke video. Gisteren ook een leuk optreden in het Zuiderpark in Rotterdam.

avatar van Osiris Apis
Leuk, catchy en grappig album! Songs met goede hooks.
Dat orgeltje is inderdaad fantastisch!

avatar van DjFrankie

Ik ga deze dame toch maar eens checken zondag op BKS

DjFrankie schreef:
Ik ga deze dame toch maar eens checken zondag op BKS

Kan me een apart optreden in de kleine zaal van de Paradiso herinneren... met de nodige gniffel momenten tijdens de interactie met publiek.