Courtney Marie Andrews - May Your Kindness Remain (2018)

Folk
Label: Fat Possum

1. May Your Kindness Remain (3:54)
  2. Lift the Lonely from My Heart (4:57)
  3. Two Cold Nights in Buffalo (3:28)
  4. Rough Around the Edges (4:11)
  5. Border (3:55)
  6. Took You Up (4:46)
  7. This House (4:03)
  8. Kindness of Strangers (3:30)
  9. I've Hurt Worse (4:14)
  10. Long Road Back to You (6:01)
avatar van Zwaagje
Hier kijk ik naar uit. Duurt helaas nog wel een tijdje.

avatar van staralfur
De titeltrack is alvast prachtig!

avatar van Lura
14 april live in Bitterzoet en 16 april in AB!

Fat Possum vind ik best een leuke keus om op uit te brengen, hun albums zijn doorgaans wat rauwer. Hopelijk is dat hier ook. Ben benieuwd.

avatar van Joshua68
Mama Bird / Fat Possum is de Amerikaanse release, Loose de Europese. Net als haar voorgaande album.

avatar van Zwaagje
Kindness of strangers klinkt overtuigend. Met wat meer pit, een stevig gitaar geluid en een batterij achtergrond zang. Klinkt goed; kan niet wachten.

avatar van wvv89
Laat er maar snel een NPR first listen komen. 4.5* Lura? Valt dus niet tegen?

wvv89 schreef:
Laat er maar snel een NPR first listen komen. 4.5* Lura? Valt dus niet tegen?

Voor mij niet, het album is wat meer elektrisch georiënteerd dan de voorganger. Er zijn gospelinvloeden die geaccentueerd worden door de geweldige achtergrondzang van C.C. White. Voorafgaande aan het maken van het album luisterde ze veel naar Motown en andere soul, maar ook veel naar Little Feat. De bronnen voor de fraaie teksten zijn deze keer voor een groot deel niet autobiografisch. Intussen al veel beluisterd, grote favoriet is het stevige Border. Kindness for Strangers schreef ze samen met anderen, volgens mij de eerste keer, dat dat gebeurde. Het album doet zeker niet onder voor Honest Life. Van de week ga ik een recensie over schrijven.

avatar van dix
dix
Beetje een dooddoener wellicht, maar wat een mooi uitgevoerde hoes. Alles netjes seventies, alleen het bierflesje lijkt weg te geven dat het een enscenering betreft.

avatar van Lura
Het succes is Courtney Marie Andrews zeker niet aankomen waaien. Al sinds haar zestiende toert ze en speelde ze mee op ruim veertig albums van anderen. Haar doorbraakalbum Honest Life laat een volwassen vrouw horen, die zingt over ontheemding en isolement ten gevolge van het vaak onderweg zijn. Voor een groot deel werden die liedjes geschreven in België tijdens een verblijf van vier maanden daar.

2017 was weer een jaar als de vele voorgaande, negen maanden toeren in de Verenigde Staten, Canada, Europa, Australië en Nieuw-Zeeland. Haar intussen zevende album May Your Kindness Remain werd voornamelijk geschreven op tournee, in haar busje, hotels of in een huis van familie of vrienden.

Deze keer zijn de liedjes niet zo geïnspireerd door het leven onderweg, ze gaan meer over haar jeugd, de mensen die ze kende en kent en over haar familie. Het werd haar duidelijk, dat veel mensen met dezelfde problemen te maken krijgen.

Voorafgaande aan het opnemen van het album luisterde ze veel naar soul en Little Feat en dat heeft duidelijk muzikale sporen nagelaten. De cd werd in acht dagen tijd opgenomen in een gehuurd huis in Los Angeles. Als producer werd de gepokt en gemazelde Mark Howard (Lucinda Williams, Bob Dylan, Emmylou Harris, Tom Waits) aangetrokken.

Het fundament voor de liedjes wordt zoals altijd gelegd door haar vaste ritmetandem William Mapp (drums en percussie) en Alex Sabel (bas). In tegenstelling tot de voorganger is het repertoire deze keer meer elektrisch georiënteerd. Dat levert twee redelijk stevige nummers op, Two Cold Nights in Buffalo en Border.

Opvallend is vooral de rol van het orgel bespeelt door Daniel Walker. De opener en titelsong laten duidelijke gospelinvloeden horen, die nog eens versterkt worden de geweldige achtergrondzang van gospelzangeres C.C. White. Een zangeres waar Courtney trouwens grote bewondering voor heeft.

Net als op de voorganger hebben de teksten weer een grote meerwaarde. In de loop der jaren heeft ze op dat vlak de grootste progressie geboekt. Ze waagt zich zelfs aan sarcasme in het vrolijk klinkende I’ve Hurt Worse :

"I like you honey, even when I’m feeling used,
I like you honey, you tell lies in the form of truths,
I like you honey, even when you don’t come home,
I like you honey, being with you is like being alone"

Ze schreef het geïnspireerd door een familielid, die de gewoonte heeft om iemand te kwetsen in een relatie. Maar eigenlijk is het volgens haar “a love song I wrote for all the folks who can’t help but fall in love with jerks.”.

Muzikaal gezien zijn de songs redelijk gevarieerd, naast gospel vind je ook folk, pianoballades en country georiënteerde rock. May Your Kindness Remain doet wat mij betreft niet onder voor Honest Life.

Courtney Marie Andrews live:

14-04 AMSTERDAM: Bitterzoet
16-04 BRUSSEL: AB

avatar van E-Clect-Eddy
Vanaf vandaag tijdelijk te beluisteren, vóór de officiële release volgende week vrijdag, via een stream van NPR First Listen

Haar vorige album is bij mij wat onderbelicht gebleven en om eerlijk te zijn herken ik de naam maar kan ik geen nummer meer herinneren. Op herkansing dus.

avatar van heartofsoul
Mooie recensie, Lura. Haar vorige album sloeg bij mij op het eerste gehoor niet zo aan, maar dit nieuwe album zou wel eens hoge ogen kunnen gooien. Langzaam ben ik aan het opknappen na een ziekteperiode en dit is een van de weinige nieuwe albums die gedurende de afgelopen tijd gelijk bij mij naar binnen gleden. Ik ga het volgende week maar bestellen.

avatar van Zwaagje
Nog twee nachtjes slapen....

Rudi1984
Een flink stuk minder dan haar prachtige vorige plaat, helaas. Die vorige kroop onder m'n huid, deze laat me grotendeels koud en is op veel momenten ronduit saai. Ik houd van soul, maar dit jasje past haar niet.

Haar stem blijft natuurlijk prachtig en het afsluitende nummer is erg mooi, maar over het geheel had ik hier véél meer van verwacht.

avatar van erwinz
recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Courtney Marie Andrews - May Your Kindness Remain - dekrentenuitdepop.blogspot.nl

Courtney Marie Andrews had al een aantal platen op haar naam staan, toen ze vorig jaar dan eindelijk doorbrak met Honest Life.

De uit Phoenix, Arizona, afkomstige, maar via vele omzwervingen (die haar zelfs in België brachten) in Seattle, Washington, terecht gekomen Amerikaanse singer-songwriter, liet op Honest Life een country geluid horen, dat zo leek weggelopen uit de jaren 70, iets wat overigens ook gold voor de hoes waarin de plaat was verpakt.

Omdat Honest Life al een tijd uit was toen de plaat in Nederland eindelijk werd opgepikt, is er nu al een opvolger verschenen. May Your Kindness Remain werd ‘on the road’ geschreven en is net als Honest Life een plaat die overloopt van melancholie.

Courtney Marie Andrews vertelt in haar songs vooral over de donkere kanten van het leven, waarbij eenzaamheid een centraal thema is, maar ze vertelt in haar nieuwe songs ook mooie verhalen over haar vaderland dat met name op het platteland flink in verval is geraakt.

Ook de nieuwe plaat van de Amerikaanse singer-songwriter is in een hoes gestoken die herinnert aan de jaren 70 en hetzelfde geldt voor de muziek. De singer-songwriter uit Seattle blijft ook dit keer dicht bij de countrymuziek uit dit decennium en komt in muzikaal opzicht ergens tussen Emmylou Harris en Linda Ronstadt uit, waarbij ik dit keer meer invloeden van de laatste dan van de eerste hoor.

Toch is May Your Kindness Remain een andere plaat van Honest Life. Invloeden uit de soul en met name de gospel hebben een belangrijkere rol gekregen dan op de vorige plaat en het geluid op de plaat is, zeker wanneer de gitaren de vrijheid krijgen, net wat steviger dan dat op de vorige plaat van Courtney Marie Andrews.

Het is een geluid dat prachtig is vastgelegd door de gelouterde producer Mark Howard, die met zijn werk voor onder andere Bob Dylan, Tom Waits, Lucinda Williams, Emmylou Harris en Neil Young een bijzonder indrukwekkend cv heeft.

Met name de gitaren op Mat Your Kindness Remain klinken geweldig en voorzien de plaat van een donkere sfeer, maar de hoofdrol wordt ook dit keer opgeëist door de stem van Courtney Marie Andrews. De Amerikaanse singer-songwriter laat de songs ook dit keer uit haar tenen komen, wat niet iedereen zal waarderen, maar ik vind haar uithalen met snik ook dit keer meer dan prachtig. Het doet me nog steeds denken aan de zang van Maria McKee, maar ook de al eerder genoemde groten uit de jaren 70 komen dichtbij.

Honest Life zorgde vorig jaar voor de terechte doorbraak van Courtney Marie Andrews, maar haar nieuwe plaat vind ik nog een stuk mooier en indrukwekkender. Kippenvelplaat als je het mij vraagt. Erwin Zijleman

erwinz schreef:
recensie op de krenten uit de pop:

Zeker een ander geluid dan de voorganger en ik moet dan ook nog erg wennen. Ik ga er nog eens een aantal keren voor zitten.

avatar van hobbyrocker
Het klinkt iets minder urgent dan Honest Life. De enorme heimwee van die plaat snijdt me nog steeds door mijn ziel. Ik hoor niet die ultieme noodzaak om dat gevoel eruit te gooien, maar ik hoor wel meer levenslust en plezier in het maken van muziek. Wat mij betreft klinkt Courtney alsof ze een stuk lekkerder in haar vel zit (al is ze ook op May Your Kindness Remain niet bepaald een wuft lachebekje).

avatar van Zwaagje
Op de een of andere manier beklijft dit album minder in vergelijking met het vorige. Het pakt me minder en het komt op mij in stijl wisselvallig over; alsof ze geen keus kon maken welke richting ze op wilde met het album. Wat me wel aanspreekt is de ruimte die de elektrische gitaar krijgt en bijvoorbeeld de prachtige orgel solo op Border. Jammer; ik had me er erg op verheugd. Misschien waren de verwachtingen te hoog. 3.5* voor mij.