Grayson Capps - Scarlett Roses (2017)

Country / Folk
Label: Royal Potato Family

1. Scarlett Roses (4:33)
  2. Hold Me Darlin' (3:15)
  3. Bag of Weed (5:44)
  4. You Can't Turn Around (4:17)
  5. Thankful (3:12)
  6. New Again (4:34)
  7. Hit 'Em Up Julie (2:50)
  8. Taos (8:28)
  9. Moving On (4:08)
avatar van erwinz
recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Grayson Capps - Scarlett Roses - dekrentenuitdepop.blogspot.nl

De Amerikaanse singer-songwriter Grayson Capps maakte een jaar of tien geleden een aantal prima platen en leek uit te groeien tot een vaste waarde binnen de Amerikaanse rootsmuziek.

Na een aantal platen werd het echter stil rond de singer-songwriter die opgroeide in Alabama maar zijn thuis vond in New Orleans, al dook hij een paar jaar geleden met onder andere meestergitarist Will Kimbrough nog wel op in de ‘supergroep’ Willie Sugarcapps.

In december kwam er gelukkig een einde aan de stilte rond Grayson Capps en verscheen er eindelijk weer eens een plaat van de Amerikaanse muzikant.

Scarlett Roses werd in slechts twee dagen opgenomen in de eigen studio van Grayson Capps in Alabama en werd geproduceerd door echtgenote en muzikante Trina Shoemaker, multi-instrumentalist Corky Hughes en Grayson Capps zelf. Grayson Capps nodigde een aantal bevriende muzikanten uit in zijn studio en zo te horen had iedereen er zin in.

Scarlett Roses is een lekker veelzijdige rootsplaat en het is een rootsplaat vol scherpe randjes. Die scherpe randjes hoor je in het bij vlagen lekker stevige en vaak bluesy gitaarspel op de plaat, maar ook de rauwe strot van Grayson Capps zorgt voor een geluid dat een stuk minder gepolijst is dan op de meeste andere platen in het genre.

De vorige platen van Grayson Capps werden allemaal in het hokje Americana geduwd en ook Scarlett Roses past prima in dit hokje. Het is Americana met invloeden uit de folk en de country, maar Grayson Capps heeft absoluut een zwak voor bluesrock en rootsrock. Hier blijft het niet bij, want de nieuwe plaat van de Amerikaanse muzikant flirt ook nadrukkelijk met psychedelica (luister maar eens naar het ruim 8 minuten durende prijsnummer Taos, waarin Grayson Capps laat horen dat hij een geweldig gitarist is) en met al het andere moois dat het diepe Zuiden van de Verenigde Staten heeft bijgedragen aan de Amerikaanse rootsmuziek.

Ook op zijn nieuwe plaat vertelt Grayson Capps weer mooie verhalen over het leven in het Zuiden van de Verenigde Staten. Het zijn verhalen die hier en daar wat dieper kunnen graven, maar Grayson Capps schaamt zich ook niet voor songs over bier, vrouwen en ouder worden.

De plaat werd zoals gezegd in slechts twee dagen opgenomen en die snelheid is de kwaliteit van de plaat alleen maar ten goede gekomen. Scarlett Roses klinkt rauw, energiek en ongepolijst en komt daarom vrij makkelijk binnen bij een ieder die de Amerikaanse rootsmuziek een warm hart toedraagt.

Zelf ben ik in ieder geval blij met de terugkeer van de Amerikaanse singer-songwriter. Grayson Capps doet op Scarlett Roses precies waar hij zelf zin in heeft en het levert een ijzersterke rootsplaat op die er lekker stevig inhakt. Erwin Zijleman

avatar van WoNa
Na een stilte, voor mij, van bijna 10 jaar is Grayson Capps terug in mijn oren. En net als in de bourbon reclame waar de grote stad langzaam oprukt, maar de eenzame cowboy nog steeds op zijn veranda geniet van zijn glas bourbon hoeft er niets te veranderen. Capps zingt met zijn doorrookte whiskeystem op uiterst prettige en relaxte wijze zijn countryrockers, tearjerkers en stevige countrysongs. Om hem heen zit telkens de juiste begeleiding die hem tot grote hoogten stuwt, zonder iets heel speciaals te doen.

Grayson Capps ontdekte ik ergens in het midden van het vorige decennium, natuurlijk via het circuit rond de Q-Bus in Leiden, waar ik hem twee keer zag spelen. Eenmaal solo en een keer met The Stumprockers. Beide keren was het indrukwekkend wat deze man brengt. Het is niet eens dat ik zijn songs vreselijk goed vind, het is het gevoel dat uit hemzelf en zijn songs spreekt. Met zijn redelijk diepe, doorrookte stem spreekt hij tot me en spreekt mij zeer aan.

Op zijn nieuwe plaat doet hij eigenlijk alles goed, op een song na. 'Bag Of Weed' klinkt een beetje als 'Beast Of Burden'. De solo is geforceerd en er zijn gewoon teveel woorden. In alle andere songs is Capps de relaxtheid zelve. In een country song als 'Hold Me Darlin'' een vuige, mysterieuze rocker als 'Taos' of het kleinste liedje 'New Again', het is de stem van Grayson Capps die schittert.

Ik heb een album uit 2011 gemist, maar met Scarlett Roses ben ik weer volkomen tevreden.

Het hele verhaal staat hier op WoNoBlog.

avatar van milesdavisjr
De laatste worp van Capps scoort ook in mijn ogen weer een dikke voldoende. De combinatie van de rokerige stem, de broeierigheid van het zuiden van de VS en de muzikale invloeden die de zanger implementeert in zijn songs maakt het weer tot een lekkere cocktail. De basis blijft country maar is eigenlijk veel te kort door de bocht. Ook Scarlett Roses zit weer boordevol elementen die terug te voeren zijn op: Folk, Americana en Rhythm and Blues. Tel daarbij op dat Capps een bepaalde 'spontaniteit' weet te vangen en je kunt je geen buil vallen aan deze plaat. Beste nummers: het (wat simpele) maar o zo heerlijk swingende; You Can't Turn Around, het stemmige Moving On en het veelzijdigste nummer; Taos. Het blijft toch jammer dat de markt voor dit soort muziek en daarmee samenhangende artiesten relatief klein is in Nederland, Capps mag wat mij betreft een groter publiek aanspreken.

Mssr Renard
Deze aanbeveling eens in mijn favorieten zetten.

avatar van milesdavisjr
Deze aanbeveling eens in mijn favorieten zetten.

En, inmiddels al een vaste plek veroverd in je lijst met favorieten?