Caitlyn Smith - Starfire (2018)

Pop / Folk
Label: Monument

1. Before You Called Me Baby (3:44)
  2. Do You Think About Me (3:32)
  3. Starfire (4:32)
  4. East Side Restaurant (4:00)
  5. Don't Give Up on My Love (4:07)
  6. This Town Is Killing Me (3:46)
  7. St. Paul (3:56)
  8. Tacoma (3:59)
  9. Scenes from a Corner Booth at Closing Time on a Tuesday (3:22)
  10. Contact High (4:12)
  11. House of Cards (4:05)
  12. Cheap Date (3:10)
avatar van wvv89
In 2017 kwam al een voorproefje uit in de vorm van een EP met gelijknamige titel Starfire. Nummers zoals Before You Called Me Baby, Do You Think About Me en Tacoma stonden al op de EP en zijn nu ook aanwezig op deze debuut plaat. De EP maakte al veel indruk op mij en dan voornamelijk de stem van deze dame uit Minnesota. Wat een genot om naar die uithalen te luisteren!
Daarnaast zijn de nummers behoorlijk catchy en kan dit als een pop album gezien worden met af en toe wat rock-achtige / americana invloeden. Onder andere Don't Give Up on My Love, St. Paul en House of Cards zijn nieuw en echt van toegevoegde waarde. Dit zijn nummers die ik niet meer uit m'n hoofd krijg.
Tekstueel gezien gaat het vooral over de liefde. In East Side Restaurant vraagt ze af waar het verkeerd is gegaan en wist ze dat de liefde niet stand zou houden. In Don't Give Up on My Love, een van de hoogtepunten, zingt ze zichzelf als een leugen en dat hij haar liefde niet waard is. Waarna ze in het refrein toch vraagt om niet op te geven. Standaard liefdesliedjes zul je denken, maar oh wat catchy.

Mijn roep naar wat meer nieuwe vrouwelijke artiesten in mijn favoriete artiestenlijst is vorig jaar volledig ingewilligd met Jade Jackson, Phoebe Bridgers, Julien Baker, Anne Tivel en Joana Serrat. Caitlyn Smith mag daar dit jaar met deze debuut LP aan toegevoegd worden. Wat een heerlijk debuut. Dit album is wat meer pop gericht dan bovengenoemde artiesten maar zeker niet minder aangenaam. Aanrader!

erwinz tip voor jou?

avatar van erwinz
Ik ga direct luisteren

avatar van erwinz
recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Caitlyn Smith - Starfire - dekrentenuitdepop.blogspot.nl

De in Cannon Falls, Minnesota, opgegroeide Caitlyn Smith maakte al op jonge leeftijd muziek in huiselijke en kerkelijke kring en debuteerde toen ze pas 15 jaar oud was.

Haar eigen platen deden niet zo heel veel, maar de afgelopen 15 groeide Caitlyn Smith in Nashville uit tot één van de meest gewilde songwriters van het moment.

Het broed kruipt soms waar het niet gaan kan en daarom probeert Caitlyn Smith het nu opnieuw met een eigen plaat. Wanneer ik luister naar Starfire, vraag ik me af waarom ze dat niet veel eerder heeft gedaan.

De nieuwe plaat van Caitlyn Smith heeft immers alles dat een plaat in het countrypop genre moet hebben en het is stiekem ook nog eens een plaat die liefhebbers van de wat minder gepolijste Amerikaanse rootsmuziek aan moet kunnen spreken.

Ik heb stiekem ook nog even geluisterd naar het debuut van de Amerikaanse singer-songwriter, maar hier moeten we Starfire echt niet mee vergelijken. De stem van Caitlyn Smith heeft de afgelopen 15 jaar enorm aan kracht gewonnen en haar songs zijn veel beter geworden. Caitlyn Smith is de afgelopen jaren de nodige foute mannen tegen gekomen en deze hebben genoeg materiaal aangedragen voor songs vol emotie en doorleving.

Starfire sluit verder naadloos aan op alles dat de countrypop uit Nashville zo succesvol en soms ook zo onweerstaanbaar maakt. De plaat staat vol met popliedjes die zich eenvoudig laten omarmen, maar het zijn ook popliedjes met meer dan voldoende invloeden uit de country. Caitlyn Smith kiest op haar volwassen debuut voor songs die soms wat steviger rocken, maar is ook niet vies van met flink wat strijkers opgetuigde ballads.

Het zijn allemaal songs waarin haar stem flink wat ruimte krijgt en het is een stem die wat mij betreft niet onder doet voor die van de besten in het genre. Bij beluistering van Starfire komen bij mij meerdere namen op, maar die van Jewel blijft het langst hangen. Dat heeft alles te maken met het feit dat de stem van Caitlyn Smith vaak als twee druppels water op die van Jewel lijkt, maar ook in muzikaal opzicht laat Starfire raakvlakken horen met de muziek van de singer-songwriter uit Alaska.

Het gekke is dat ik bij eerste beluistering nog wel enige twijfel had over de plaat van Caitlyn Smith. Met de songs op de plaat is niets mis en ook in muzikaal en vocaal opzicht klinkt Starfire als een klok, maar ik vond het allemaal net wat teveel en ook net wat te zoet. Bij herhaalde beluistering heb ik hier vreemd genoeg helemaal geen last meer van gehad.

Natuurlijk hoor je dat Caitlyn Smith met twee benen in de Nashville countrypop staat, maar inmiddels geloof ik ieder woord dat ze zingt en zijn haar songs flink gegroeid. Iedereen die allergisch is voor een beetje pop in de country moet hier niet aan beginnen, maar een ieder die hier juist een zwak voor heeft zou Starfire van Caitlyn Smith wel eens een prima plaat kunnen vinden. Ik schaar me met overtuiging onder de tweede groep, al is het maar omdat Cailtlyn Smith zowel in vocaal opzicht en als songwriter de vloer aanveegt met de concurrentie. Erwin Zijleman