Eric Clapton - Timepieces Vol. II (1983)

Alternatieve titel: 'Live' in the Seventies

Blues
Label: RSO

1. Tulsa Time (4:02)
  2. Knockin' on Heaven's Door (6:27)
  3. If I Don't Be There by Morning (4:12)
  4. Rambling on My Mind (8:54)
  5. Presence of the Lord (6:05)
  6. Can't Find My Way Home (5:21)
  7. Smile (3:41)
  8. Blues Power (7:34)
Pieter Paal
Wel jammer dat deel 2 hier niet zo gewaardeerd wordt. Ik vind deze live-compilatie heerlijk wegluisteren. Van de Blind Faith-nummers hoor ik eigenlijk liever het origineel met zang van Steve Winwood.

avatar van Kos
Kos
Blues Power is wel heel erg fijn live.

Pieter Paal
Zeker weten!

avatar van Thuurke
Smile is het enige nummer van Clapton dat alleen op deze plaat voorkomt.

avatar van goldendream
Zijn er exacte data bekend of is het vaag, ergens in de jaren '70?

avatar van gaucho
BIJ Time Pieces, de 1982-verzamelaar van Clapton's RSO-singles uit de jaren zeventig, schreef ik:

Zoals ik me ook kan voorstellen dat 'nieuwe' luisteraars op basis van deze verzamelaar niet goed zullen snappen waarom Clapton als zo'n verschrikkelijk goeie gitarist wordt beschouwd. Want dit zijn voornamelijk popnummers (met per saldo opvallend veel covers ook) die halverwege een gitaarsolootje hebben. Solootjes die over het algemeen adequaat zijn, maar zeker geen opvallende hoogstandjes.

Je kunt die verzamelaar het beste in samenhang zien met dit eeneiige tweelingbroertje, dat een jaar later verscheen en - zoals de titel aangeeft - als een vervolg mag worden beschouwd. Enerzijds kun je dit zien als een tamelijk overbodige release, want het merendeel van dit live-materiaal is ook terug te vinden op zijn albums In concert (1970, Derek & the Dominoes, alleen track 5), E.C. was here (1975, alleen track 6) en Just one night (1979). Ook zijn de songs qua opnamedata niet in de chronologische volgorde gezet.

En toch luistert dit lekker weg als plaatje van ruim drie kwartier. Hoewel de publieksparticipatie helaas niet in elkaar overloopt, vormen de nummers geluidstechnisch en qua sfeer toch redelijk een eenheid. Komt bij dat ze van die live-albums uit de jaren zeventig naar mijn smaak wel zo'n beetje de beste nummers hebben uitgekozen, met het lang uitgesponnen Blues power als onbetwist hoogtepunt en het eveneens niet al te korte Ramblin' on my mind als runner-up.

Dit album voegt twee unreleased tracks toe: Knockin' on heaven's door (wel gespeeld tijdens hetzelfde concert, maar niet opgenomen op de tracklist van Just one night) en Smile. Het laatste nummer staat alleen op een promotionele 10 inch van RSO die in 1975 werd uitgebracht en is dus voor de die-hard Clapton-fan een leuk extraatje.

Als je, zoals ik, de live-dubbelaar Just one night bezit (waarvan vier van de acht tracks afkomstig zijn), voegt deze per saldo niet zo heel veel toe. Maar deze live-verzamelaar geeft een beter beeld van waar Clapton gitaristisch toe in staat was dan de studiotracks op Time pieces vol. 1. Ik ben met dit album toch wel in mijn sas.