Petite Meller - Lil Empire (2016)

Frankrijk

10. Argentina (3:27)
  11. Grace (3:44)
  12. Geez (3:51)
avatar van 123poetertjes
l’Amour l’amour! Dit moet haast wel het vrolijkste album zijn dat ik ooit heb gehoord. Oké, het debuut van Vampire Weekend komt close maar ik denk dat ik mijn zomercocktail liever wegneut onder de snoezige Fransoos met haar karikaturesque vlechtjes en rode wangetjes (ik heb gisteren in Venlo nog wel enkele Petite Mellers zien rondlopen). Vampire Weekend is sowieso een naam die vaker door mijn hoofd spookt bij het luisteren van Lil Empire lettend op de swingende invloeden uit het Afrikaans continent, zeker bij Hawaii en Milk Bath. Wel laat Meller de gitaar achterwege en vult ze het in met dancy poppy beats en hier en daar een saxofoon en een fluit. Iets dat goed uitpakt; Fransen hebben de afgelopen jaren al vaak genoeg aangetoond de beetje maffe pop tot in de perfectie te beheersen (Las Aves, La Femme, The Dø) en Meller mag zich zeker in het rijtje plaatsen en gaat er waar het kan ook nog eens overheen. Lil’ Love is lekker dik aangezet, Backpack heeftt nog iets fijn looms over zich en Baby Love is het absolute kroonjuweel, zo’n nummer waarvan ik het idee heb dat ie nog wel kan doorgroeien tot in mijn topdrie favoriete pure popliedjes ooit. Sterker nog: het doet me erg denken aan Boy Oh Boy, het beste popliedje dat mijn grote crush Jerry Williams tot op heden heeft uitgebracht. Geen verkeerd gezelschap als je het mij vraagt.

Eén minpuntje, en de reden dat ik nog even terughoudend ben om te verhogen naar 4,5: de liedjes lijken af en toe net iets teveel op elkaar. Vooral Power, America en Barbaric zijn het soort zusjes die zelfs de oom in licht aangeschoten toestand meermaals met elkaar verwart. Wel erg lekkere zusjes trouwens (vooral America mag er wezen, helaas is Barbaric de enige single van de drie), van het type nummer dat ik met plezir dertig maal achter elkaar kan spelen, dus ik ga er niet eens om malen. En da’s ook precies waar het album om draait: geen zorgen, maar gewoon lekker dansen, lol hebben en als het kan lekker het zwembad induiken.