3hattrio - Lord of the Desert (2018)

Country / Folk

4. In Our Hands (3:37)
  5. War (3:50)
  6. Faith (3:53)
  7. I Am (4:51)
  8. Wastelands of Yesterday (3:32)
  9. Skeleton Tree (4:41)
  10. Motel (5:42)
  11. Won't Help (3:18)
  12. Poor Boys (3:41)
  13. Lord of the Desert (2:59)
avatar van erwinz
recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: 3hattrio - Lord Of The Desert - dekrentenuitdepop.blogspot.nl

In mijn omgeving hoor ik inmiddels al enkele jaren jubelverhalen over de muziek van 3hattrio, maar zelf werd ik tot dusver nog niet gegrepen door de platen van het trio uit Utah.

Ook de nieuwe plaat van 3hattrio, Lord Of The Desert, leek eerder deze week weer buiten de boot te vallen, tot ik het net wat langer probeerde dan voorheen en opeens wel werd getroffen door de bijzondere schoonheid van de muziek van de Amerikaanse band.

3hattrio bestaat uit twee ouwe rotten en een hele jonge muzikant. Hal Cannon zingt en speelt banjo en gitaar, Greg Istock speelt staande bas en percussie met zijn voeten, terwijl de veel jongere Eli Wrankle de muziek van 3hattrio voorziet van bijzonder fraai vioolspel.

Wanneer je de muziek van 3hattrio een kans geeft, is het belangrijk om niet te snel te oordelen. Zelf had ik de muziek van de Amerikaanse band alleen op basis van de openingstrack van Lord Of The Desert al snel (en te snel) in het hokje Appalachen folk geduwd, terwijl het drietal uit de omgeving van Zion National Park naar eigen zeggen American Desert Music maakt.

Dat hoor je wanneer je net wat langer en wat aandachtiger naar de nieuwe plaat van de band luistert. 3hattrio maakt muziek die zeker raakvlakken heeft met de stokoude folk uit de Appalachen, maar de muziek van het trio uit Utah heeft ook wat broeierigs en wat bezwerends.

Invloeden uit de traditionele Amerikaanse folk en bluegrass worden vermengd met de muziek die al vele decennia in New Orleans wordt gemaakt door bijvoorbeeld Dr. John en 3hattrio laat zich bovendien beïnvloeden door de muziek van de inheemse bevolking van het land en geeft haar muziek ook nog eens een stevige psychedelische injectie.

Waar de openingstrack nog vrij rechttoe rechtaan is, krijgt de muziek van 3hattrio al snel iets bijzonders. Het is muziek die de klok wat minder snel laat tikken en het is muziek die je meesleurt naar de Amerikaanse woestijn of je dat nu wilt of niet.

De muziek van 3hattrio is gebouwd op een op het eerste oor vrij eenvoudige basis van banjo, gitaar en bas en wordt vervolgens voorzien van een bijzondere sfeer door het benevelende vioolspel van Eli Wrankle. Zeker de wat meer ingetogen songs op de plaat hebben een bijzondere sfeer en neigen meer naar psychedelica en ambient dan naar Amerikaanse folk uit vervlogen tijden.

In de wat meer ingetogen songs hoor je pas goed wat een geweldige muzikanten Hal Cannon, Greg Istock en Eli Wrankle zijn. Er wordt werkelijk geen noot teveel gespeeld, maar de beeldende muziek van 3hattrio houdt je moeiteloos bij de les en staat garant voor fraaie beelden uit de veelkleurige en fascinerende landschappen van Utah.

3hattrio maakt op Lord Of The Desert muziek die schreeuwt om tijd en aandacht. Bij oppervlakkige beluistering blijft er waarschijnlijk niet veel over van de intense muziek van de Amerikaanse band, maar diezelfde muziek is opeens van een unieke schoonheid wanneer je je overgeeft aan de bijzondere klanken van 3hattrio.

Inmiddels heb ik ook de vorige platen van de band beluisterd en ook deze schat ik nu op de juiste waarde. Van deze platen is Lord Of The Desert wel mijn favoriet. De muziek van de band uit Utah is immers in de loop der jaren wel iets toegankelijker geworden, al is dat in het geval van 3hattrio een relatief begrip.

Terwijl de gevoelstemperatuur hier in Nederland tot ver onder nul daalt, geef ik me nog maar eens over aan de bijzondere klanken van de American Desert Music van 3hattrio, die af en toe voor een koel briesje zorgen, maar toch vooral de zon lekker laat branden, terwijl het zoveelste bijna surrealistische landschap aan me voorbij trekt. Indrukwekkend. Erwin Zijleman