Jono McCleery - Seeds of a Dandelion (2018)

Folk
Label: Counter

1. Gabriel (3:53)
  2. Brand New Start (3:06)
  3. Know Who You Are at Every Age (2:40)
  4. Dinner at Eight (3:01)
  5. Morning Theft (3:34)
  6. Ingenue (3:53)
  7. God Bless the Child (4:38)
  8. Halo (3:40)
  9. Old Man's Back Again (3:39)
  10. Wild Is the Wind (3:56)
  11. Dream Letter (5:53)
  12. La Ritournelle (1:48)
Wat blijf ik Jono McCleery een geweldige artiest vinden. Ook live maakt hij indruk. En dan is er nu een album vol covers... en dat is altijd een gevaarlijke onderneming.

Jono doet wat veel andere artiesten ook doen: soms een nummer redelijk eigen maken en soms heel dicht bij het origineel blijven. Soms pakt het geweldig uit en soms voegt het niet veel toe.

Maar waarom waardeer ik het dan toch zo hoog? Heel eenvoudig: omdat hij me weet te ontroeren en omdat hij hier heel nadrukkelijk een strijkersensemble inzet.

Opener Gabriel van Roy Davis Jr. klinkt vrij rauw, ondanks de inzet van de strijkers. Het doet me gek genoeg denken aan hoe Frédérique Spigt dat in het verleden wel eens deed. Zou het komen door de stad Rotterdam waar beide artiesten wonen? Wel heel gedurfd om een dance-track om te bouwen op deze wijze. Een avontuurlijke start van een bijzonder album....

Brand New Start van Paul Weller is dan categorie 'veilig', maar dat boeit me niet omdat het gewoon heel mooi en puur klinkt. Dank u strijkers en piano.

Know Who You Are at Every Age staat op het Cocteau Twins album Four-Calendar Café en is daarmee toch ook best een opvallende keuze. Nog opvallender is de jazzy saus die het nummer hier krijgt en dat past wonderwel heel goed.

En dan krijgt Rufus Wainwright een ode in de vorm van Dinner at Eight. Als groot Rufus-fan kan ik alleen maar zeggen 'goed gedaan zeg'. Het nummer is wat kaler dan het origineel en waar Rufus z'n zang soms wat lastig doorkomen is, daar maakt Jono het aardser. De cello die de hoofdrol krijgt geeft het een warme gloed.

Morning Theft weet ook enorm binnen te komen bij mij. Velen zullen dit kennen in de versie van Jeff Buckley.

Ingenue is een cover van Thom Yorke. Wederom een elektronische track die een andere aanpak krijgt. Geslaagd wat mij betreft.

Minder geslaagd vind ik God Bless the Child. Niemand kan Billie Holiday evenaren in dit nummer wat mij betreft. Ook Jono niet. Het is wel op een aparte manier benaderd, maar het weet me veel minder te raken.

Single Halo, een cover van Beyoncé vind ik dan weer een stuk beter uitpakken, met name omdat de begeleiding hier ongelooflijk mooi klinkt, en zijn zang krijgt hier alle ruimte om de show te stelen.

Op Old Man's Back Again blijft Jono redelijk dicht bij het origineel van Scott Walker. Nu behoort Scott 4 tot mijn favoriete albums en dan wordt het toch wat lastig, zeker als er niet heel veel afwijkends wordt gedaan met het nummer. Niet erg, het past goed tussen al de nummers op het album, maar valt wel wat minder op.

Wild Is the Wind is meerdere malen gecovered, o.a. door David Bowie, Nina Simone en George Michael. De eerste versie stamt uit 1957 en is afkomstig van Johnny Mathis voor de gelijknamige film. Misschien vind ik die versie nog steeds het leukst, ook al ben ik gek op die van Bowie en Simone. Jono doet het niet onverdienstelijk, maar heeft te veel bekende voorgangers.

Dream Letter is van Tim Buckley, een zanger met een uitgesproken eigen geluid. Dan is dat best lastig, maar Jono slaagt erin om dit prachtig neer te zetten met een huiveringwekkend ijzige sfeer.

Het laatste nummer is wederom een verrassende keuze. Sébastien Tellier schreef La Ritournelle wat een fijne elektronische poptrack is waar strijkers ook een grote rol hebben en hier juist niet. Hier is het een heel klein en kort nummer dat dit album waardig afsluit.

Jono McCleery is erin geslaagd om een prachtig album af te leveren waar hij nummers van anderen met groot respect benadert. De sfeer is soms betoverend en nergens overdadig. Bijzondere keuzes maken het geheel tot een zeer aangename plaat en dan maakt het mij niet uit dat het om een cover-album gaat. Hiermee is het wachten tot zijn volgende eigen album heel goed te doen.