menu

Oscar Peterson - In Russia (1975)

mijn stem
3,50 (1)
1 stem

Verenigde Staten
Jazz
Label: Pablo

  1. I Got It Bad and That Ain't Good (4:29)
  2. I Concentrate on You (4:28)
  3. Place St. Henri (6:06)
  4. Hogtown Blues (3:06)
  5. On Green Dolphin Street (5:59)
  6. You Stepped Out of a Dream (5:44)
  7. Wave (5:17)
  8. On the Trail (5:01)
  9. Take the "A" Train (4:31)
  10. Summertime (4:51)
  11. Just Friends (5:09)
  12. Do You Know What It Means to Miss New Orleans? (3:25)
  13. Medley: I Loves You Porgy / Georgia on My Mind (3:45)
  14. Lil' Darlin' (6:33)
  15. Watch What Happens (7:59)
  16. Hallelujah Trail (6:35)
  17. Someone to Watch Over Me (3:41)
totale tijdsduur: 1:26:39
zoeken in:
avatar van houbifilm
3,5
Met extra dank aan trebremmit Oscar Peterson in Russia (Dubbel LP)
Het Sovjet regime wantrouwde de jazz muziek. Niet alleen omdat ze uit de Verenigde Staten kwam, maar ook omdat improvisatie één van de essentiële elementen van de jazz is. Het stond symbool voor artistieke vrijheid en individuele expressie, en was moeilijk om te controleren. Dus besloot het regime om de jazz in te kapselen.
Peterson was de eerste Amerikaanse ‘Jazz’ artiest die officieel werd uitgenodigd door het Centraal Comité vd USSR om ten tijde van de Koude Oorlog enkele optredens achter het IJzeren Gordijn te geven. Die concerten vonden plaats in november 1974.
Deze plaat werd ‘live recorded’ tijdens zijn concert op 17 november 1974 in Talinn. Het laat Peterson’s interpretaties horen op bestaande werken van oa Duke Ellington, Cole Porter, Strayhorn, Gershwin, enz…
Side 1 (nr 1 tot 4) Peterson solo - piano.
Side 2 (nr 5 tot 8 ) Peterson-piano en Niels Pedersen-Bass.
Side 3 en 4 (nr 9 tot 17) Peterson-piano, Niels Pedersen-bass en Jake Hanna-drums.

Wanneer je de dubbel-LP openklapt vindt je op de binnenzijde een uitgebreide (Engelstalige) beschrijving over “The Art of these improvising artists”. Harmony, chords, notes, bars and tempo, … Mmwah, leuk… maar vooral ‘Promo-praat’. De tekst vangt aan met:
“The cultural and historical implications of Oscar Peterson’s visit to the Soviet Union are too obvious to require exposition, but it is quite certain that no better choice could have been made of a solo artist to demonstrate his craft in a cultural area where Jazz has been only a very rare import.”
- Dan volgen er zeker een aantal A4-tjes informatie - om te eindigen met:
“In short, in an hour and a half Oscar defined a whole culture. It was a colossal achievement, and whether or not Russian audiences benefitted from it.”

Hopelijk heeft het ‘geselecteerde’ jazzpubliek van die toenmalige update kunnen genieten, want het is niet -zoals velen dachten/denken- dat Jazz tot dan onbekend/onbemind was in de USSR.
Ik heb het even opgezocht, een leuk weetje. (bron: masterandmargarita.eu) De jazz werd in de Sovjet-Unie geïntroduceerd door de dichter, choreograaf en muzikant Valentin Jakovlevitsj Parnach (1891-1951). In 1922 kwam hij naar de Sovjet-Unie na een verblijf van 6 jaar in Parijs, en hij bracht jazzpartituren, saxofoons, tam-tams, en trompetdempers mee. Hij stichtte het eerste excentrisch orkest van de USSR, de Jazzband Valentin Parnach. Het eerste optreden van het orkest vond plaats op 1 oktober 1922 in de Russische Academie voor Theaterkunsten in Moskou. De band werd populair met New Orleans jazz of dixieland.
In de jaren ’30 was het ensemble van zanger en acteur Leonid Osipovitsj Oetjosov (1895-1982) en trompettist Jakov Borisovitsj Skomorovski (1889-1955) uit Leningrad een van de bekendste jazz-iconen in de Sovjet-Unie.

“Oscar Peterson introduceert Jazz in Russia” is een leuke slagzin, maar de vaststelling “Muziek kent geen grenzen” waren ze in het promoteam blijkbaar vergeten.

Gast
geplaatst: vandaag om 14:14 uur

geplaatst: vandaag om 14:14 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.