Juliana Hatfield - Sings Olivia Newton-John (2018)

Label: American Laundromat

1. I Honestly Love You (3:26)
  2. Suspended in Time (3:57)
  3. Have You Never Been Mellow (3:34)
  4. A Little More Love (3:40)
  5. Magic (4:29)
  6. Physical (3:46)
  7. Totally Hot (4:32)
  8. Don't Stop Believin' (3:56)
  9. Please Mr. Please (3:27)
  10. Hopelessly Devoted to You (2:51)
  11. Xanadu (3:28)
  12. Dancin' 'Round and Round' (2:50)
  13. Make a Move on Me (3:43)
  14. I Honestly Love You [Reprise] (4:42)
avatar van erwinz
recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Juliana Hatfield - Juliana Hatfield Sings Olivia Newton-John - dekrentenuitdepop.blogspot.nl

Toen Juliana Hatfield nog een heel klein meisje was playbackte ze met een haarborstel als microfoon de popsongs van Olivia Newton-John voor de spiegel in haar kinderkamer.

De Amerikaanse singer-songwriter heeft inmiddels zelf een zeer respectabele stapel platen op haar naam staan, maar ze moest nog altijd wat met de kennelijk nooit verdwenen liefde voor de muziek van Olivia Newton-John.

Zelf ben ik niet heel goed thuis in het oeuvre van de popster uit met name de jaren 70, wiens carrière een flinke boost kreeg door de film Grease, al wilde mijn zus net als Juliana Hatfield wel eens wat playbacken uit het oeuvre van de van oorsprong Britse zangeres, die in 1971 debuteerde en nog steeds platen maakt.

Bij Olivia Newton-John denk ik vooral aan suikerzoete popliedjes en dat zijn popliedjes waar ook Juliana Hatfield niet vies van is, al voorziet ze deze meestal van een rauw en gruizig randje. Ook op Juliana Hatfield Sings Olivia Newton-John hoor ik af en toe een gruizig randje of net wat meer power pop dan in de jaren 70 gebruikelijk was, maar over het algemeen genomen blijft Juliana Hatfield verrassend dicht bij de originelen en vertolkt ze de songs van haar jeugdheld met opvallend veel liefde en respect.

Juliana Hatfield Sings Olivia Newton-John is hierdoor minder rauw dan de laatste platen van de Amerikaanse singer-songwriter, waaronder het in 2017 verschenen Pussycat waarop ze stevig uithaalde naar de op dat moment net gekozen nieuwe president van de Verenigde Staten. De vertolkingen van de songs van Olivia Newton-John zullen daarom waarschijnlijk niet bij iedereen in de smaak vallen.

Ik heb zelf zeker geen zwak voor de songs van de popprinses uit de jaren 70, maar ik heb wel een enorm zwak voor Juliana Hatfield en kan daarom toch wel genieten van deze nieuwe plaat, die we maar als tussendoortje zullen bestempelen.

Juliana Hatfield Sings Olivia Newton-John kabbelt heerlijk voort, laat met grote regelmatig popliedjes horen die er mogen zijn en wordt natuurlijk aangenaam ingekleurd met de voor mij onweerstaanbare stem van Juliana Hatfield. Mede door de originele keuze voor in deze kringen niet alledaags repertoire, krijgt Juliana Hatfield ook dit keer een dikke voldoende, al moet ik zeggen dat de versie die Sarah Blasko ooit maakte van Olivia Newton-John’s Xanadu (met E.L.O.) nog veel en veel mooier is. Erwin Zijleman

avatar van heartofsoul
erwinz schreef:

Een ondergeschikt detail, maar Olivia Newton-John debuteerde in Engeland al in 1966 met een singletje op het Decca-label, dat zeer gewild is bij verzamelaars. Ze was trouwens van Australische afkomst, en van oorsprong dus geen Britse zangeres.

Olivia Newton-John - Till You Say You'll Be Mine at Discogs
(een compositie van Jackie DeShannon)

Various - The Girls' Scene (CD) at Discogs

avatar van ranja
Juliana zei zelf over haar besluit een cover album te maken: "I never not-loved Olivia Newton-John".
Daar kan ik me goed in vinden, veel van haar (Olivia dus) nummers hebben wat onweerstaanbaars.
De songselectie is ook prima gedaan, breng een album met dezelfde songs maar dan de orginelen uit en je hebt een geweldige 'best of' te pakken.
Juliana is mijn favoriete zangeres en het feit dat ze zo'n keus maakt als tribute onderstreept dat alleen maar. Net als Juliana vind ik 'pop' ook geen vies woord. En natuurlijk, Juliana is een prima gitarist maar is geen Steve Lukather, ze probeert daarom de solo in Pyhsical ook totaal niet na te doen, wat eigenlijk nog beter werkt dan wanneer ze wel een snerpende solo zou hebben gespeeld - dan ga je toch vergelijken.
Overigens gaat een deel van de opbrengst van het album ook nog naar het kankeronderzoekfonds dat Olivia heeft opgericht nadat ze zelf de ziekte overwon.

avatar van E-Clect-Eddy
Het origineel van A Little More Love door Olijfje is prachtig en deze cover met die wat knorrende gitaar mag er ook zijn.

Een heel album Juliana Hatfield gaat me te ver want ben niet zo'n fan van haar stem. Heb ook de indruk dat de nummers niet zo voor haar stem geschikt zijn. Die hebben een stem met meer hoog nodig,.. zoals die van Olivia.