Yoko Ono - Yes, I'm a Witch (2007)

Japan
Avant-Garde
Label: Parlophone

1. Witch Shocktronica (Intro) (4:24)

met Hank Shocklee

2. Kiss Kiss Kiss (5:07)

met Peaches

3. O'Oh (3:26)

met Shitake Monkey

4. Everyman Everywoman (3:52)

met Blow Up

5. Sisters O Sisters (3:48)

met Le Tigre

6. Death of Samantha (3:56)

met Porcupine Tree

7. Rising (4:13)

met DJ Spooky

8. Nobody Sees Me Like You Do (4:35)

met The Apples in Stereo

9. Yes, I'm a Witch (2:47)

met Palumbo

10. Revelations (4:01)

met Cat Power

11. You and I (3:38)

met The Polyphonic Spree

12. Walking on Thin Ice (3:18)

met Jason Pierce

13. Toyboat (1:47)

met Antony Hegarty

14. Cambridge 1969/2007 (5:37)

met The Flaming Lips

15. I'm Moving On (4:55)

met The Sleepy Jackson

16. Witch Shocktronica (Outro) (0:30)

met Hank Shocklee

17. Shiranakatta (I Didn't Know) (3:10)

met Craig Armstrong

avatar van miak
Dit kan best leuk zijn. Er staan goede namen bij, zoals Antony, Cat Power en the Flaming Lips.
Alleen één ding is me niet duidelijk, zijn het allemaal coves van Ono, of doet ze zelf mee?

avatar van tomthumb
Kan nooit lekker zitten zo'n zonnebril.

avatar van chansadres
Het zijn samenwerkingen met Mevrouw Ono.
Heb de cd gehoord en kan gerust aangeven: Laat de cd maar liggen...

avatar van HiLL
Ze geeft het eindelijk toe.

avatar van Kaaasgaaf
Ik heb deze plaat niet gehoord, maar heb hem zien liggen. Ik heb niets met mevrouw Ono, maar ben groot fan van veel artiesten die hier op staan. Daarom weet ik niet zo goed of ik het moet kopen. Hebben deze artiesten trouwens alle muziek geschreven en mag zij meezingen of heeft zij de nummers geschreven en fungeren deze bands/artiesten slechts ter begeleiding?

avatar van Kaaasgaaf
Het staat onder ''verzamel / live'' dus het zullen wel geen nieuwe nummers zijn.

avatar van kaztor
Mevrouw's zelfkennis is niet van de lucht.

Kaaasgaaf schreef:

Zijn nummers van Mevr.Ono zelf. Ik ken de plaat niet. Yoko kennende , lijkt het mij zeer onwaarschijnlijk dat zij niet te horen zou zijn.

avatar van Kaaasgaaf
Nee, dat begrijp ik. Maar aangezien ik de meeste artiesten op dit album zeer waardeer zal er toch een goede kant aan Yoko zitten, of doen ze alleen maar mee om haar belachelijk te maken?

avatar van George
Haar belachelijk maken; absoluut niet. Vergis je overigens niet . Er zijn mensen in de avant-garde die haar werk hogelijk op prijs stellen.Veel van de Ono composities op dit album heb ik ooit in de oorspronkelijke versie gehoord. Helaas kan ik je verder over dit specifieke album en de tot standkoming daarvan , niets vertellen. Ik ken het niet. Misschien iemand anders ?

Harald
Kaaasgaaf schreef:

Onzin...het is haar...het is Yokos plaat. Niemand wilde Yoko belachlijk maaken, alle artisten die mee deeden aan dit project hadden groot respect voor haar total oeuvre.

Beste track is : Yes, Im a witch. Yokos groet aan alle die het nog niet begreepen hebben. Leuke plaat!

Dank je wel , Harald !

Harald
Bedankt George, je hebt het begrepen.. Ik wordt een beetje woedend dat sommige mensen niet eens proberen te begrijpen hoe belangrijk Yoko voor John was. En gaat niet uiteindelijk om John en niet om de Beatles?

Yes, I'm a Witch....heel goede text en ook heel goede muziek

Oh, please dont give me that!

Yes, Im a witch,
Im a bitch
I dont care what you say,
My voice is real.
My voice speaks truth,
I dont fit in your ways.

Im not gonna die for you,
You might as well face the truth,
Im gonna stick around for quite awhile.

Were gonna say,
Were gonna try,
Were gonna try it our way.
Weve been repressed,
Weve been depressed,
Suppression all the way.

Were not gonna die for you,
Were not seeking vengeance,
But were not gonna kill ourselves for your convenience.

Each time we dont say what we wanna say, were dying.
Each time we close our minds to how we feel, were dying.
Each time we gotta do what we wanna do, were living.
Each time were open to what we see and hear, were living.

Well free you from the getthos of your minds,
Well free you from your fears and binds,
We know you want things to stay as it is,
Its gonna change, baby.

Its gonna change, baby doll,
Its gonna change, honey ball,
Its gonna change, sugar cane,
Its gonna change, sweetie legs.
So dont try to make cock-pecked people out of us.

avatar van George
Je merkt in die tekst ook gelijk de overeenkomst welke ze met John deelt: persoonlijk , rechtstreeks , sarcastisch...

EVANSHEWSON
Yoko Ono. Je houdt ervan of je houdt er niet van. Kijk, dat ze een goede vrouw was voor haar op laffe manier vermoorde man, dat ga ik hier niet betwijfelen.

Maar ik heb haar - voor mijn gehoor -totaal onbeluisterbare stem gehoord op John's albums Double Fantasy en Milk & Honey. De programmeertoets is daar speciaal voor uitgevonden, toch voor mij. Ik bedoel om dan enkel John's nummers te programmeren.

Met de beste wil van de wereld, ik kàn haar stem totaal niet aanhoren, die stem klinkt voor mij geheel a-tonisch en is een kwelling voor mijn oren.
Maar wie ervan houdt, die doet maar. Iedereen heeft evenveel recht op fans.

Ik ga haar muziek hier niet afbreken, ik ken deze muziek niet, gewoon omdat ze me als artiest totaal niets zegt. Alles begint bij een zanger of zangeres met een stem.
En als je van de stem niet houdt, dan houdt het meestal op, als luisteraar, toch ?
Dus, neen, ik geef geen negatieve kritiek, dat zou gewoon niet fair zijn. En ik ga dus zeker ook geen lage quotering geven of zo, ik geef er natuurlijk géén, dat is gewoon maar eerlijk en fair voor wie wèl haar oeuvre volgt.

Yoko Ono; it's not my cup of tea, maar voor elk wat wils.
Dàt wou ik wel even kwijt.

avatar van Lennonlover
Man! Ik was écht ongelofelijk aangenaam verast toen ik deze beluisterde! Wat rock, electro en niet die irritante stem. écht state-of-the-art muziek. En dat voor een vrouw van 74 jaar jong!

3.5*

fastpulseboy
kiss kiss kiss doet het altijd goed op de dansvloer

Everyman Everywoman ook wel. Ken het geloof ik van een Basement Jaxx/remix.

avatar van devel-hunt
Op deze plaat laten artiesten van nu horen hoe ze beinvloed zijn door Yoko Ono, allemaal bewerken ze een nummer van haar op hun eigen wijze, terwijl Yoko ze zelf zingt. Het is verassend om te horen hoe tijdloos haar nummers zijn en hoever ze voorliep in de tijd. Als je deze plaat goed vind zal je ook de CD open your box moeten kopen die hetzelfde jaar verscheen en waar nummers door DJ's tot dance nummers zijn gemaakt. Een 4, met gemak!!

Misterfool
yes she's is(a witch). sorry ben geen fan van Yoko Ono. zal daarom ook niet stemmen maar anders was het een 0.5 geworden.

beaster1256
ben altijd een grote fan geweest van lennon, maar die yoko ono is een disaster , heb er nooit kunnen opkomen wat hij in dat mens vond,
haar platen zijn onaanhoorbaar , ze kan krijsen gelijk 100 kraaien , ik heb eens een lp van haar voor mijn verjaardag van mijn vrouw gekregen toen we nog maar net getrouwd waren , en vroeg haar of ze helemaal gek geworden was , afschuwelijk

avatar van Lennonlover
Veel commentaar op deze plaat maar weinigen die dan ook echt stemmen. Ik vraag me af of hier écht wel al naar geluisterd is...

Joy
er wordt hier wel erg veel onzin neergeschreven

yoko was de vrouw van, punt

muzikaal houd het daar totaal op

dat mevrouw dacht zelf ook iets te kunnen in die richting, dat kan, maar ze heeft ondertussen meer dan duidelijk bewezen dat het tegendeel waar was

lastig toegeven blijkbaar, of liever je hele leven blijven surfen op de roem van je man

zonder lennon had geen hond op de wereld ooit geweten wie ono was

nee, ook ik heb dit niet beluistert, waarom zou ik, haar muzikale verleden heeft meerdere malen bewezen dat ze afgrijselijke gedrochten aflevert en waarom zou dat nu ineens anders zijn, ondanks die batterij aan artiesten die - vrij dubieus, hieraan meewerkt

avatar van Lennonlover
Zowiezo, Joy. Alleen moet je dat nuanceren. Op muzikaal vlak betekent ze niet veel. Maar ze is wel begonnen als een artieste. Daar is ze wél goed in. Ze heeft een visie en is een geboren zakenvrouw. Ik ben eens een tentoonstelling van haar gaan zien in Antwerpen en ik moet zeggen dat ik erg onder de indruk was.

Joy
smaken verschillen

ok, ze kan wat artistieks, thats it

vooral lijkt ze haar relatie met lennon als voornaamste inkomstenbron te beschouwen en tevens prima melkkoe

recent getuige haar boek John uit 2006, het houdt nooit op

laat het lennon verhaal weg en je houd iemand over die net zo bijzonder is als mijn buurvrouw

edit, laat ik nu geheel bij toeval hetzelfde id gehad hebben

ono:

ik:

avatar van sq
sq
Wat een indrukwekkende (en gevarieerde) gastenlijst! Misschien even heenstappen over de hartstochtelijke impopulariteit van deze dame onder de muziekliefhebbers/kenners en toch maar eens proberen deze.

avatar van ariedirk
Nou ik heb deze cd gisteren toevallig echt objectief geluisterd
ik kon niet slapen en toen heb ik in het donker een willekeurige cd gepakt en dat was deze. (daar kwam ik vanmorgen pas achter)
bij het eerste nummer dacht ik, hmm.. ik heb hier een vage elktroplaat te pakken, klinkt wel vuig, bij het tweede nummer dacht ik, gadver dit klinkt wel heel poppy, ze hadden beter die lijn van het eerste nummer aan kunnen houden.
Een paar nummers later kwam er opeens een vrij heftig rocknummer (vermoedlijk porcupine tree) en toen was ik het kwijt. Ik kon echt geen hoogte van de plaat krijgen, de nummers zijn zo totaal verschiilend van elkaar, maar ik wist wel dat het om een album ging en geen verzamelaar, want het was steeds die irriatante stem die terugkwam.
Ik meende ook nog antony te horen, maar dat had ik me vast vergist (toch niet)
vanmorgen werd ik wakker en was toch wel benieuwd wat het was. Yoko Ono. Hoe kan het ook anders.

Conclusie:
Er zijn veel dingen aan deze cd die mij storen (de wisselvalligheid, de irritante stem, verschillende stijlen), maar ondanks dat zijn er toch wel veel interesante nummers tussen te vinden

ik ga deze zeker nog vaker luisteren. voorlopig een 2,5 of die nog omhoog gaat valt te betwijfelen

Joy schreef:
smaken verschillen

ok, ze kan wat artistieks, thats it

recent getuige haar boek John uit 2006, het houdt nooit op

edit, laat ik nu geheel bij toeval hetzelfde id gehad hebben

ono:

ik:

Wel erg kort door de bocht hoor Joy, en gezien je verhaal blijkt het dat je niets van Ono afweet. Ze was namelijk behoorlijk bekent in het avant-garde wereldje, zeker vanaf 1960 in New York waar ze erg vaak gevraagd werd en toen ook al bewonderd of afgekraakt werd, maar in ieder geval opzien baarde. Financieel gezien had ze de schapen als kind al op het drogen. Yoko Ono komt uit een steenrijke Japanse klassefamilie. Haar vader was algemeen directeur van de grootste Japanse bank.

avatar van Robertoooooh
Eerlijk is eerlijk: het mensje kan echt niet zingen. Toch is dit album een lekker ratjetoe met zeer uiteenlopende muzikale uitspattingen. En ook eerlijk is eerlijk: het luistert prima weg.
Cambridge 1969 is mijn favoriet. Bizar nummer, met heerlijke drive.
Ook Death of Samantha vind ik persoonlijk helemaal niet verkeerd!
Overduidelijk PT-sausje waardoor het lekker psychedelisch aanvoelt.
Ik hoorde pas halverwege dat het in het Engels gezongen werd en niet in het Japans. En dat is een gemiste kans.
Wel grappig om verschillende uitvoeringen en interpretaties van dit nummer achtereen te beluisteren (oa door Boy George!). Totaal verschillend qua sfeer.

Walking on thin ice krijgt ook nog een eervolle vermelding

Robertoooooh schreef:

Volgende maand komt toevallig het vervolg, Yes I'm a witch too, uit.

avatar van Robertoooooh
Good grief! Dan is ze dus 83!
Briljante album titel trouwens.