Michiel Tegelberg - In de Wolken (2017)

1 stem

11. Kriebels (3:40)
  12. Slaap Zacht (4:59)
  13. Kerst (4:00)
  14. Voor Melany (2:46)
Michiel Tegelberg is een Nederlandse singer-songwriter wiens muziek ik tot voor kort geleden nog niet kende. In De Wolken is na Nieuwediep 9+ zijn tweede studioalbum. Hoewel Michiel al in zijn jeugd (eind jaren 60, begin jaren 70) grote interesse had in alle ontwikkelingen van het toenmalig uiterst interessante muzikaal tijdperk en spelenderwijs zonder gitaarlessen te hebben gevolgd zich allerlei liedjes eigen wist te maken, koos hij voor een langdurige carrière bij de marine. Op zijn 50e verjaardag trakteerde hij zichzelf op een mooie gitaar en tegen het einde van zijn loopbaan en de daarop volgende jaren begon het bij Michiel te kriebelen om zelf iets te ondernemen met zijn gecomponeerde Nederlandstalige liedjes. In eerste instantie ging hij op zoek naar een goede zanger of zangeres, die zijn liedjes zou willen zingen. Maar mede door een enthousiast thuisfront en vriendenkring ging Michiel de zang toch voor eigen rekening nemen.

Om met het laatste te beginnen: na eerste beluistering van In De Wolken kon ik vaststellen dat Michiel’s stem best ok is, wellicht voor sommigen wat te eentonig, maar daar staat tegenover zijn vaste toonvorm en warm stemgeluid. Sterke troef van Tegelberg vormt niettemin zijn songteksten, gebaseerd op gebeurtenissen uit het dagelijks leven. Deze zorgen ervoor dat je als luisteraar van het eerste tot en met het 14e nummer geboeid blijft luisteren. Alle liedjes liggen aangenaam in het gehoor, maar ik wil met name noemen het romantische Trommel Brood, het ‘Drs-P-achtige Dus, het jazzy klinkende Alles Goed, het melancholieke titelnummer In De Wolken en de stemmige instrumentale afsluiter Voor Melany.

In De Wolken wordt mede naar een bovengemiddeld niveau getild door de voortreffelijke muzikale begeleiding. Evenals op Michiel’s debuutalbum zijn van de partij Reinout Weiffenbach (gitaar), Auke Haaksma (bas), Henk-Jan van Sluijs (drums), aangevuld met Leonard Busselaar (toetsen), Cees Dito (accordeon), Nathan Hol (viool en fluiten), Hanneke Bergsma (zang), The Magic Strings (strijkkwartet) o.l.v. Asia Czaj, en blazers Erwin Benjamins (tenorsaxofoon), Rodney Calis (trompet) en Daniel Follman (trombone). Deze veelal gelouterde musici harmoniëren uitstekend met de boeiende composities en songteksten. Deze songteksten staan afgedrukt in een kleurrijke bauw-grijs getinte losse inlay van het kartonnen digipack, voorzien van een aantal foto’s, een absolute meerwaarde voor dit opmerkelijk album.

Met In De wolken heeft Michiel Tegelberg een reuzenschrede gezet in zijn muzikale ontwikkeling en ik durf wel de stelling aan dat hij aansluiting heeft gevonden bij het imposante peloton Nederlandstalig songwriter-gilde.

Deze recensie is gisteren ook geplaatst op Muziekwereld: