Okkervil River - In the Rainbow Rain (2018)

Rock / Pop
Label: ATO

1. Famous Tracheotomies (4:54)
  2. The Dream and the Light (6:49)
  3. Love Somebody (4:13)
  4. Family Song (5:10)
  5. Pulled Up the Ribbon (4:11)
  6. Don't Move Back to LA (4:38)
  7. Shelter Song (4:59)
  8. How It Is (3:34)
  9. External Actor (4:08)
  10. Human Being Song (6:10)
avatar van Ducoz
Ik ben benieuwd! De hoes daagt mij in oeder geval uit.

avatar van Fathead
Ik dacht dat ze er mee opgehouden waren?

avatar van VladTheImpaler
Fathead schreef:
Ik dacht dat ze er mee opgehouden waren?

Als het goed is, is de samenstelling sinds het album Away uit 2016 compleet veranderd.

Overigens is de nieuwe single weer fijn.

avatar van Lingerson
Zijn(Will Sheff) laatste tour was met nieuwe bandleden, daar heeft hij nu ook dit album mee opgenomen. Vond het concert vorig jaar in Tolhuistuin erg goed. een stuk beter qua geluid dan de twee concerten daarvoor, hij lijkt er weer zin in te hebben.
Kijk verwachtingsvol uit naar de release!

avatar van E-Clect-Eddy
Ook deze is vanaf vandaag tijdelijk te beluisteren, vóór de officiële release volgende week vrijdag, via een stream van NPR First Listen

Mij onbekende Indie Rock / Alternative Rock band maar zie dat ze genoeg fans hebben op MuMe.

avatar van Mausie
Prachtige albumcover! Ben niet heel erg bekend met deze band, dus weet verder niet wat ik kan verwachten. Iemand al uitgebreid geluisterd die er wat meer over kan vertellen?

avatar van ArthurDZ
Pfff, wat is Famous Tracheotomies toch om te janken zo mooi. Steekt zowaar Black en Our Life Is Not A Movie Or Maybe naar de kroon als mijn favoriete Okkervil River-compositie ooit

avatar van Fathead
Wat kunnen smaken toch verschillen, ik vond het echt 3x niks.

avatar van erwinz
recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Okkervil River - In The Rainbow Rain - dekrentenuitdepop.blogspot.nl

Het in 2016 verschenen Away van Okkervil River opende met de track Okkervil River R.I.P., waarmee de zwanenzang van de band rond Will Sheff in de maak leek.

Away was feitelijk al een soloplaat van de voorman van Okkervil River en verraste met ingetogen en opvallend stemmig geluid, waarin de blazers en strijkers van het ensemble yMusic een prominente rol speelden en Will Sheff de rock van de vorige platen van zijn band verruilde voor meer invloeden uit de Amerikaanse rootsmuziek.

Away was uiteindelijk toch niet de zwanenzang van de band die inmiddels een elftal platen op haar naam heeft staan (waaronder minstens een handvol hele mooie), want vorige week verscheen In The Rainbow Rain.

Will Sheff dook dit keer de studio in met de band die hij formeerde voor de tour die volgde op Away, wat zorgt voor een vol klinkend bandgeluid, dat verder werd opgepoetst door Shawn Everett (The War on Drugs).

Het is een geluid dat flink afwijkt van dat op alle vorige platen van de band en dat verrassend opgewekt klinkt. In The Rainbow Rain laat zich beluisteren als een tijdreis door een aantal decennia muziekhistorie, waarbij Will Sheff en zijn band verrassend vaak in de jaren 80 blijven steken.

Direct in de openingstrack verrast Okkervil River met zonnige, volle en bijna lichtvoetige klanken die zich ergens tussen de late platen van Roxy Music en de platen van Aztec Camera, China Crisis en Talk Talk in dringen, maar die ook zijn voorzien van soul en gospel en van een verwijzing naar Waterloo Sunset van The Kinks in de slotakkoorden.

In The Rainbow Rain roept door alle verwijzingen naar het verleden een waslijst aan associaties op, maar de meeste namen vervliegen net zo snel als ze gekomen zijn. Het ene moment zit je midden in de vol klinkende (en soms wat kitscherige) 80s pop, het volgende moment hoor je toch weer invloeden uit de jaren 70 (van Bowie tot softrock), uit de Britpop uit de jaren 90 (Pulp) of uit het heden (The Arcade Fire), maar citaten uit het rijke oeuvre van Okkervil River zijn ook nooit ver weg.

Bij eerste beluistering komt In The Rainbow Rain misschien erg groots of zelfs overweldigend over, maar wanneer je vaker naar de plaat luistert valt er veel op zijn plek. Zelf ben ik inmiddels erg onder de indruk van het nieuwe hoofdstuk in de carrière van Okkervil River. Waar de muziek van de band vaak een donkere ondertoon had, wordt er nu met ontzettend veel plezier muziek gemaakt en verrast de band met zeer uiteenlopende accenten en verrassende invloeden. Het plezier waarmee de plaat gemaakt is heeft uiteindelijk ook effect op de luisteraar, want langzaam maar zeker gaat de zon steeds feller schijnen.

Ik had na Away eerlijk gezegd geen nieuwe plaat van Okkervil River meer verwacht, maar In The Rainbow Rain laat horen dat de band uit Austin, Texas, nog springlevend is en vol frisse en nieuwe energie zit. Erwin Zijleman

avatar van Bartjeking
Famous Tracheotomies is wat mij betreft het prijsnummer, prachtige muziek en een ode aan Waterloo Sunset; maar vooral ook het thema. Beroemde mensen die een Tracheotomie hebben gehad (even googlen wellicht) waaronder Will Sheff zelf. Dat had ik nog nooit eerder horen bezingen door iemand. Weer eens wat anders dan een liedje over de liefde.

avatar van Vinck
Nu aan een eerste grondige luisterbeurt bezig en klinkt alvast erg goed. Over het aantal sterren kan nog gediscussieerd worden, maar deze plaat verdient in ieder geval meer aandacht op de site!