Bettye LaVette - Things Have Changed (2018)

Soul / Blues
Label: Verve

1. Things Have Changed (6:56)
  2. It Ain't Me Babe (5:29)
  3. Political World (4:03)

met Keith Richards

4. Don't Fall Apart on Me Tonight (5:06)
  5. Seeing the Real You at Last (5:06)
  6. Mama, You Been on My Mind (3:45)
  7. Ain't Talkin' (5:39)
  8. The Times They Are a-Changin' (5:07)
  9. What Was It You Wanted (4:42)

met Trombone Shorty

10. Emotionally Yours (5:24)
  11. Do Right to Me Baby (Do unto Others) (3:35)
  12. Going, Going, Gone (4:05)
avatar van Reijersen
Het is me het dametje wel die Bettye LaVette. Na haar returnplaat uit 2005 gaat ze als een malle de laatste paar jaar. Ze brengt dan ook netjes met een overzichtelijke tussenperiode haar platen nog uit. Things Have Changed is daarin de volgende in lijn.Een album dat aanvangt met de titeltrack. Haar herkenbare stem valt andermaal op. Verder is het een coole bluesy song. Rustiger en eveneens erg mooi is dan It Ain’t Me Babe. Erg sfeervol gebracht.
Op Political World doet Keith Richards mee. Een ontspannen nummer met een boodschap. Daar waar Don’t Fall Apart On Me Tonight qua sfeer en sound heel goed bij dit begin van de plaat past. Het is de blues die je vooral terug hoort en dat wordt nog eens extra benadrukt door Seeing the Real You At Last.
Dat Bettye ook alleen maar stem nummers kan dragen laat ze horen op het sterke Mama You Been On My Mind, evenals op het kale Ain’t Talking. De strijkers spelen in dat laatste nummer trouwens een mooie bijrol.
Wat meer groovy wordt het dan weer met The Times They Are a-Changing. Of juist wat meer jazzy op What Was It You Wanted. Intiem laat LaVette zich horen op Emotionally Yours. Dan juist weer stoer en vol groove op Do Right To Me Baby. Een nummer met een uitstekende energie. Het gehele wordt afgesloten door Going Going Gone. Een nummer vol emotie en beleving.

Sterke plaat weer van Bettye LaVette. Sfeervol, afwisselend waar nodig en altijd ijzersterk in elkaar gezet. Uitstekende kwaliteit.

Nog nooit van deze dame gehoord tot ik Things Have Changed hoorde. Dacht dat ik naar Tina Turner zat te luisteren. Prachtige stem.