Hans Zimmer - Black Rain (1989)

West-Duitsland
Score
Label: Virgin

1. Iggy Pop - Livin' on the Edge of the Night (8:38)
  2. UB40 - The Way You Do the Things You Do (5:19)
  3. Soul II Soul - Back to Life [Jam on the Groove Mix] (5:24)
  4. Ryuichi Sakamoto - Laserman (5:15)
  5. Les Rita Mitsouko en Sparks - Singing in the Shower (8:33)
  6. Gregg Allman - I'll Be Holding On (6:55)
  7. Black Rain Suite (21:35)
neo (crew)
De score van deze film is van Hans Zimmer. Pas voor het componeren van de score voor deze film was hij doorgebroken met Rain Men die niet onopgemerkt voorbij ging aan de Academy awards. Toen kwam daar deze eerste samenwerking tussen Ridley Scott en Zimmer.Hierna zouden nog volgen: Thelma And Louise,Gladiator,Hannibal en Black Hawk Down.Met Black Rain zette hij de standaard voor de actiescore. De film draait om de samenwerking tussen 2 culturen die met elkaar botsen. Scott heeft heel duidelijk gemaakt wat hij wilde hebben waarna Zimmer aan het werk ging. Dit was de allereerste actiescore waarin onder andere percussie gecombineerd werd met muziek uit andere culturen zoals in dit geval Oosterse tinten met behulp van een synthesizer en machtige orchestratie.Maar het is vooral de percussie die iedereen echt ging gebruiken na deze muziek van Zimmer. Want was is de simpelste manier in de tijd erna om een achtervolging spannend te maken: percussie.Let vooral goed op bij de motorachtervolging. De score doet soms denken aan de Vangelis score van Scott's Blade Runner. Zo begint bv het main thema van de Black Rain score met een zelfde soort aanpak als Vangelis, met veel rust, maar maakt dan de omzwaai als de Oosterse muziek erbij wordt gehaald. Als ik het nog even mag zeggen erger ik mij ook vaak aan mensen die zeggen dat dit zomaar geluidseffecten zijn. Dit soort onzin vormt al vaker een punt van kritiek bij het werk van bv David Julyan en Angelo Badalamenti, maar dat terzijde.De muziek is van een droevigheid, waarmee de perfect de wereld in de film wordt geschetst (niet alleen art direction doet er toe uiteraard en dat soort zaken). Met de muziek die nu aan zal doen als een standaard score bevat door de droevigheid een enorme emotionele waarde krijgt.Ook was dit de allereerste score waarvoor Zimmer met beleid gebruik maakte van elektrische gitaren. Zimmer componeerde alle muziek eigenlijk als zal maar zeggen 1 grote bundel en zo was het ook bedoeld. Maar voor de film moest de muziek verdeeld en uit elkaar getrokken worden om goed bij de filmbeelden te passen. Maar als nog was dit op een meesterlijke manier gedaan. Op de cd (niet die met songs met alleen de suite, maar de extended of expanded bootleg). Dan pas wordt duidelijk hoeveel structuur erin de score zit. Wat ik overigens niet kan bevestigen is het feit dat hier vast wel een bepaald soort oneinigheid over was tussen Scott en Zimmer, want geen enkele componist ziet zijn werk uiteen vallen of nog erger geweigerd worden wat ook nog weleens voorkomt. Maar latere samenwerkingen maken duidelijk dat ze er uiteindelijk wel uit zijn gekomen. Erg vergelijkbaar is de laatste samenwerking tussen de twee bij Black Hawk Down. Want ook die combineert verschillende culturen met elkaar en weet instrumenten uit een orkest te combineren met synthesizers die zowel opwinding als ontroering oproept.
4.5 sterren (dat is alleen voor die ene suite)

goede soundtrack van een topfilm,
met als absoluut hoogtepunt I'll Be Holding On gezongen door Allman en geschreven door David Paich (Toto)

avatar van Jazzthieve
TOTO schreef:
goede soundtrack van een topfilm,

Wedden dat je alles weet over die track weet en niets over de rest van de soundtrack. Met een naam als Toto en 9 albums van toto in je top tien lijst geeft dat jouw een geloofwaardigheid van niks over deze soundtrack. (Ja, ik weet dat er 5 jaar verschil zit in de reactie...)

neo (crew)
Dat denk ik niet. Hij vind het ook een geweldige film, dus de score van Zimmer en de rest zal ie ook vast wel kennen....

avatar van pintjebier
Haha, en naast die 9 Toto-albums toch nog één solo-album van Steve Lukather (google hem maar als je'm niet kent).

Wat ik mij afvraag is of de tracktijden kloppen, ik ken geen versie van Singing in the Shower die zo lang duurt. Op Marc & Robert 4.22 en op Re de Orbit mix 5.46.

yorgos.dalman
Zeer fraaie, overrompelende score van Hans Zimmer, mooi die oosterse invloeden hierin.

Helaas slechts een enkele suite van hem op het einde van de CD. (Werd later ook gedaan met de muziek van Howard Shore voor de Se7en soundtrack. Zeer jammer voor de muziekpuristen onder ons.)

avatar van thomzi50
Bestaat deze ook op cd?

avatar van thomzi50
neo schreef:
4.5 sterren (dat is alleen voor die ene suite)

Maar dat is natuurlijk wel minder dan de helft van deze gehele compilatie - een prachtige helft, overigens.

avatar van vigil
De suite is mooi, de rest wat minder. Het niveau van de film haalt het in ieder geval niet. Die ligt wel 1 a 1,5 punt hoger.