Sunny War - With the Sun (2018)

Folk / Roots
Label: Hen House

1. If It Wasn’t Broken (3:49)
  2. Gotta Live It (2:51)
  3. I’m Human (2:38)
  4. With the Sun (2:38)
  5. He Is My Cell (3:41)
  6. The Change You Make (2:53)
  7. 'Til I’m Dead (3:45)
  8. Immortal (3:29)
  9. Static (3:17)
  10. To Love You (2:26)
  11. Violent (3:51)
  12. Finn (4:03)
  13. Come Back (4:43)
avatar van Tonio
Fantastische plaat! Haar stem heeft iets eigens dat herinnert aan Joan Armatrading. Zij heeft tevens een heel eigen fingerpicking stijl van het bespelen van haar akoestische gitaar. Samen met het hoge niveau van het elektrische gitaarspel van Milo Gonzalez, het drumwerk van Micah Nelson (zoon van Willie), en af en toe wat fijne stukjes met de viool ontstaat een kristalhelder geluidsbeeld.
En dan zijn haar composities - zonder uitzondering - ook nog van een erg hoog niveau. Ik ben benieuwd hoe dit album er over een half jaar of zo scoort. Vooralsnog een 4,5

avatar van Lura
Halverwege de twintig is ze nu, singer-songwriter Sydney Lyndella Ward, woonachtig in Los Angeles. Ze heeft ondanks haar jonge leeftijd al een bewogen leven achter de rug. Opgevoed door een alleenstaande moeder, die heel vaak verhuisde. De vriend van haar moeder bracht haar in aanraking met bluesmuziek.

Op haar dertiende werd ze dakloos en was jarenlang straatzangeres op Venice Beach en ontwikkelde tijdens die periode haar unieke fingerpicking stijl, gebaseerd op een banjotechniek, vaak gebruikt door akoestische bluesartiesten.

Na haar zwerversbestaan zocht ze haar heil in de punkscene van de westkust en speelde een tijdje bij de bekende band FIDLAR. In die tijd stal ze regelmatig DVD’s bij winkelketens en ruilde die bij Amoeba Records tegen albums met tachtiger jaren punk.

Uiteindelijk koos ze voor een solocarrière en debuteerde in 2015 met Worthless, waarvan de hoes uit het begin van de twintigste eeuw lijkt te dateren. In tegenstelling tot Worthless focust ze op With the Sun vooral op de zeer persoonlijke teksten.

Zo opent Gotta Live It met de regel : “I’m a drunk and a dreamer / I’m a punk closet screamer.”. Het nummer gaat over haar strijd met de alcohol, haar belabberde liefdesleven en het functioneren in de huidige, snelle maatschappij.

Haar vaak schrijnende teksten vormen een groot contrast met haar fluisterzachte zang. Haar stem lijkt enigszins op die van Joan Armatrading, vandaar ze vaak met haar vergeleken wordt. Maar ik lees ook vergelijkingen met Valerie June, Gillian Welch en Rhiannon Giddens. Haar muziek zweeft ergens tussen blues en folk in.

Sunny beschikt over uitstekende begeleiders afkomstig uit Venice Beach. Een drietal ervan spelen in de psychedelische folkband Insects vs Robot ; percussionist Micha Nelson (zoon van Willie), violist Nikita Sorokin en gitarist Milo Gonzaloz. Vooral het vioolspel van Sorokin is wonderschoon.

Gelukkig wordt dit essentiële album 16 maart in Nederland op vinyl uitgebracht. Het is te hopen, dat Sunny heel snel naar Nederland komt voor concerten, want talenten zoals zij zijn heel dun gezaaid.

Sunny War - If It Wasn't Broken (Official Music Video) - YouTube
Amazing Venice Beach Homeless Girl on Guitar "Voices in the Sand" - YouTube

Klinkt erg goed (via bandcamp geluisterd).

avatar van Broem
Inderdaad een erg lekker album. Staat in m’n playlist voor de komende dagen

Hendrik68
Tja, een en al euforie. Niet alleen op MM. Ik snap er tot nu toe helemaal niks van, maar wat niet is kan nog komen. Die stem zal echter niet veranderen en dat zit me nou net het meest dwars.

avatar van koosknook
Tijdloze singersongwriting in de trant van Joan Armatrading (stem/klankkleur)en Tracey Chapman (teksten). Zeker de moeite waard om te beluisteren. De nummers zijn nog aardig rauw (qua productie) maar dat vind ik in dit geval alleen maar een meerwaarde.