PFM - Stati di Immaginazione (2006)

Italiƫ
Label: Sony

1. La Terra dell'acqua (8:13)
  2. Ll Mondo in Testa (3:55)
  3. La Conquista (6:26)
  4. Il Sogno di Leonardo (6:43)
  5. Cyber Alpha (4:27)
  6. Agua Azul (3:53)
  7. Nederland 1903 (3:20)
  8. Visioni di Archimede (8:57)
avatar van Flipper
Pioniers van de Italiaanse Prog in de 70-er jaren. Muziek doorweekt van King Crimson en Genesis. Deze, met veel respect, veteranen komen anno 2006 met een instrumentaal album. Toetsenist Flavio Premoli is vervangen door Gianluca Tagliavini. De invloeden van bovengenoemde groepen is nog steeds aanwezig. Romantisch melangolische Genesis structuren verweven met King Crimson experimentele virtuositeit. De arrangementen zijn voor elke prog van om van te watertanden.

De CD wordt aangevuld door een DVD, waar de muziek wordt begeleid door filmbeelden. Weleenswaar hele mooie filmbeelden, maar toch zie connectie tussen beeld en muziek niet zo. Uitzondering is het nummer 'Nederland 1903' waarin we authentieke filmbeelden van een Nederlands vissersdorp te zien krijgen.
Verder zien we o.a. een somber en vooral nat toekomstbeeld van Venetië, een stomme film over een doktersbezoek, Afrikaanse stam die een brug bouwt en beelden over Leonardo da Vinci. Leuk om allemaal een keer gezien te hebben.

Wat overeind blijft staan is de muziek van werkelijke grote schoonheid.

Helemaal mee eens. Prachtige arrangementen en heerlijke muziek om naar te luisteren. Ik heb deze groep eigenlijk pas laat ontdekt, maar staat hoog op mijn lijstje.

avatar van ChrisX
Schitterend album dat laat horen dat de heren het gelukkig nog steeds niet verleerd zijn. Het lijkt er op dat de terugkeer naar hun roots nu toch wel echt definitief is.

Bijzonder is dat het album zonder gebruik van sequencers en latere overdubs is opgenomen in de studio. Kortom, er voor zorgen dat de balans goed is, aftellen en spelen maar. Word er een foutje gemaakt, dan gaan we opnieuw beginnen.

En voor wat betreft de relatie tussen beeld en geluid: ik weet het niet zeker maar ik meen gelezen te hebben dat de beelden de inspiratie zijn geweest voor de muziek.

avatar van kaztor
Flipper schreef:

Ik ken dat vissersdorp maar al te goed!
Gaaf, man!