Cowboy Junkies - At the End of Paths Taken (2007)

Canada
Roots / Rock
Label: Cooking Vinyl

1. Brand New World (5:31)
  2. Still Lost (4:45)
  3. Cutting Board Blues (4:05)
  4. Spiral Down (3:33)
  5. My Little Basquiat (3:51)
  6. Someday Soon (3:14)
  7. Follower 2 (6:17)
  8. It Really Doesn't Matter Anyway (4:42)
  9. Blue Eyed Saviour (2:37)
  10. Mountain (7:07)
  11. My Only Guarantee (3:30)
avatar van platedraaier
Hé, een nieuwe Cowboy Junkies........Wat was dat ook alweer.
Dus vanmiddag de cd even gedraaid. En toen nog een keer, maar dan serieus, want wat ik hoorde beviel eigenlijk wel.

Brand New World - Sober instrumentgebruik valt op. En de stem van de zangeres is mooi ingetogen. Aan het einde vallen verschillende instrumenten bij, met name de violen overheersen.

Still Lost - Het 2e nummer begint wat onheilspellend en toch wat swingend. piano en gitaar zijn naast drums de voornaamste begeleiding.

Cutting Board Blues - doet me denken aan een Nick Cave compositie.

Spiral Down - Een zeer rustig en mooi sober nummer, met gebruik van gitaar en weer viool, maar wel subtiel.

My Littole Basquiat - Heeft iet s mysterieus. Nu al een favoriet voor mij. Halverwege valt een gitaar in met een behoorlijke distortion erop.

Someday Soon - Hier zingt een man en vrouw samen onder begeleiding van gitaar. Soberheid is troef.

Follower 2 - Weer valt het gebruik van de instrumenten op. Sober dus. Maar wel raak en boeiend gedaan. En die stem van haar is zeer mooi....

It Doesn`t really Matter Anyway - lekker rustig nummertje. Beetje mysterieus ook.

Blue Eyed Saviour - Popliedje.

Mountain - Hier gebeurd erg veel mbt de rest van de plaat. Poppy en toch weer een apart gebruik van de instrumenten. 2 Stemmen door elkaar. De man verteld een verhaal en de vrouw zingt het nummer er overheen. Spannend.

My Only Guarantee - Een gitaar, piano en zangeres. Een koortje......mooie afsluiter.

Al met al is de sfeer erg goed. De stem van de zangeres is betoverend en een aanrader voor een ieder die van mooie ingetogen popmuziek houdt.
Ik ken de naam van de band wel, maar dit is eigenlijk de eerste keer dat ik serieus naar de cowboy Junkies heb geluisterd. 4*

avatar van musicfriek
Ah, geweldig, een nieuw album van deze groep. Nog eentje die ik erg graag wil hebben! Zoals platedraaier al zegt, de stem van de zangeres is ontzettend mooi. Hup, op de lijst hiermee

avatar van grovonion
Ach, wat is "Brand new world" toch voor een heerlijk nummer. Wat een song om een CD mee te openen.

Father McKenzie
musicfriek schreef:

Ik mag die Junkies ook wel, maar ja, een vakantie, een reis... een mens moet zijn prioriteiten stellen... komt later wel voor de bakker, denk ik...

avatar van Papartis
Luister zeker ook eens naar de vorige plaat van hen:
Early 21st Century Blues. Ook een prachtplaat.

Papartis

Cowboy Junkies flink onderschaate groep. Ook door mij. Maar nadat ik ze in mijn vizier had, altijd in de gaten blijven. Deze nieuwe pakt je na de eerst luisterbeurt. Heerlijk rustig, ingetogen goed afgewerkt. Alles wat ik er meer over verwijs ik naar de vorige schrijvers over dit album. Op 1 dag de nieuwe Cowboy Junkies en Gary Louris ( een AANRADER) aanfgeschaft Je kunt een slechter weekend hebben

Nu na enkele luisterbeurten, tot soms diep in de nacht Zijnde Cowboy Junkies en Gary Louris, beiden verheven tot de hoogstgenoteerden, een 5. Wat een prachtige muziek. STILL LOST is een absoluut hoogtepunt !!!!!!!!!!!

avatar van Broem
Weer zo'n pareltje van de Cowboy Junkies die ik heb gemist bij z'n release. Aandacht voor de band werd enige tijd geleden opnieuw aangewakkerd door opnieuw Trintity Sessions te luisteren. Ben zo zachtjes aan alle albums aan het luisteren en verzamelen. Vanavond dit prachtige At THE End Paths Taken. In de stijl van de CJ prachtig gemusiceerd en met zo veel zorg en professionaliteit geproduceerd. Werkelijk een pareltje.

Thijssie
Na het aanschaffen van de boxset Notes Falling Slow is dit het eerste album wat er bij mij uit begint te springen. Prachtige productie, thema's over familie en het bereiken van een bepaalde leeftijd domineren de teksten. Follower 2 is een fenomenaal nummer zeg.