Joanna Newsom - Joanna Newsom & the Ys Street Band E.P. (2007)

Folk
Label: Drag City

1. Colleen (6:41)
  2. Clam, Crab, Cockle, Cowrie [New Version] (4:02)
  3. Cosmia [New Version] (13:23)
sxesven
Jaaaaaa! Nieuw werk, altijd welkom. Colleen is alvast een prachtnummer getuige de vele liveversies die ik inmiddels heb mogen horen, en naar de nieuwe versies van Clam, Crab, Cockle, Cowrie (mijn persoonlijke favoriet) en Cosmia (ook al zo'n prachtsong) ben ik razend benieuwd. 9 april ligt 'ie in de schappen!

avatar van Reint
Ik ben benieuwd. Maar het niveau van Ys zal het vast niet halen.

avatar van UndahCovah
hee, deze CD is ook 200px bij 200px

Reint schreef:
Ik ben benieuwd. Maar het niveau van Ys zal het vast niet halen.

Ook van een totaal andere aard, natuurlijk, dus dat mag de pret verder niet drukken.

UndahCovah schreef:
hee, deze CD is ook 200px bij 200px

Que? Voor zover bekend wijkt deze hoes inderdaad af van het standaard 'vierkant' formaat. Ben benieuwd hoe dat op 12" uitpakt.

avatar van BlueVelvet
Mooie hoes
Maar komt deze niet uit op cd?

sxesven
Ja, ook gewoon op CD hoor. Maar afwijkend CD-formaat-hoesje kom je wat vaker tegen dan afwijkend 12"-formaat, bedoel ik.

avatar van SilverGun
Colleen is een erg mooie nieuwe song. Vooral de knappe akkoordwisselingen doen het 'm.

avatar van Bart
In één woord geweldig! The Ys Street Band mag haar vaker, veel vaker begeleiden!

avatar van sq
sq
Eens met Bart. Ik was er wat huiverig voor maar de begeleiding voegt echt iets toe. Aanleiding voor aanschaf was toch wel Cosmia, want dat was al mijn favoriet van ´Ys´. In deze versie is het weer op een hele andere manier mooi. Bij de eerste keer luisteren had ik niet eens in de gaten dat het zo outro zo lang duurde (ik lees hier pas: 13 minuten). Op de een of andere manier is het een beter einde zo.
Ik knal er maar meteen 4,5 sterren tegenaan.

handsome_devil
Wát een EP

avatar van Jeanneman
De versie van Cosmia is behoorlijk briljant.

avatar van Woody
Ook dit is weer fantastisch. De begeleiding is inderdaad echt heerlijk. Er komt wat meer rust in en er is wat meer tijd voor de instrumenten. Ik ben benieuwd of ze er bij haar volgende album voor kiest om met een band te gaan werken.

tip_of.yourstar
Leuk ep-tje.

Colleen klinkt lekker folky en de opbouw van de instrumentatie zit knap in elkaar. Prachtig toch hoe Joanna tussen strofen in dat "hiih!"-geluidje maakt. De tekst is ook sterk.

Clam, crab, cockle, cowrie is mijn favoriete nummer van Milk-eyed Mender en wordt hier mooi ingekleurd met die mannenstem. Mooi en respectvol gedaan!

Cosmia vind ik een van de mindere songs op Ys. Ik had hier liever een live versie van Only Skin zien staan. Maar het blijft leuk om te horen. En het lange instrumentale stuk op het einde is behoorlijk indrukwekkend.

Zeker. Geweldig mooi vooral de nieuwe versie van Cosmia.

avatar van sq
sq
tip_of.yourstar schreef:
Prachtig toch hoe Joanna tussen strofen in dat "hiih!"-geluidje maakt.

Helemaal eens. Is live ook echt iets om naar uit te kijken.

avatar van otherfool
Mwoah. De versie van Cosmia vind ik minder dan die op 'Ys' en Colleen is wel een mooie song maar niet heel bijzonder. De nieuwe versie van Clam, Crab, Cockle, Cowrie is daarmee het hoogtepunt van dit plaatje, want die is wel erg mooi.

Dat dit gemiddeld hoger dan Ys staat, da's dan wel weer jammer. 2,5*.

avatar van fatima
Ja, dat klopt inderdaad niet (zoals ook jouw 2.5 niet klopt...).
Joanna mag van mij een heel album gaan opnemen met deze band. Net nu je denkt hoe moet dat nou verder na YS komt ze met zoiets.
Bulls eye, punt.

avatar van Woody
Ik ben wel benieuwd wat ze voor ons in petto heeft. Helaas is er weinig goeie up to date informatie te vinden over haar. Als ze de weg inslaat van deze EP ben ik dik tevreden.

Net ontdekt via de MuMeladder:

Colleen

avatar van OldRottenhat
Colleen is inderdaad fantastisch! Heb Ys lang terug eens beluisterd en daar vond ik niet zo heel veel aan, maar van deze EP geniet ik opeens toch wel weer met volle teugen! Ik zal Ys nog maar eens een poging geven dan! Zoveel slechter kan die toch ook weer niet zijn, getuige de vele reacties hier!

Nihilisme
Colleen is fantastisch, magnefieke tekst ook. Toch knap hoe slim die teksten van Joanna in elkaar zitten, het grenst aan poëzie. De 'nieuwe' versies van Clam, Crab, Cockle, Cowrie en Cosmia vind ik ook prachtig, hoewel laatstgenoemde het nét niet bij het origineel haalt.

Deze EP bewijst maar weer eens hoe ontzettend veel talent mevrouw Newsom heeft. 4,5*.

avatar van niels94
Mocht het ondanks de reacties hierboven nog niet duidelijk: Colleen

De andere twee nummers waren mij natuurlijk bekend. Het mooie van de twee versies op deze EP is dat het bewerkingen zijn die ook daadwerkelijk iets toevoegen en de moeite van het beluisteren, ook al ken je de nummers, waard zijn. Zo is Clam, Crab, Cockle, Cowrie opgevoerd als duet en is het meesterlijke Cosmia is verrijkt met nieuwe instrumenten tot een nieuwe versie die de originele evenaart - op zijn minst. Het is in elk geval weer flink genieten!