Tserendavaa - Chandman' Song (2002)

1 stem

Mongolië
Wereld
Label: Soundtransformation

1. Altai Magtaal (2:52)
  2. Khökhöö Namjil (1:30)
  3. Önchin Tsagaan Botgo (3:44)
  4. Khümüün Törölkhtön (1:36)
  5. Morin Kuur Tatlaga (4:59)
  6. Arvan Tavin Sar (1:03)
  7. Dörvön Nastai Khaliun (1:39)
  8. Siilen Böör (1:44)
  9. Geriin Magtaal (4:01)
  10. Shüdnii Isgeree (1:29)
  11. Uruuliin Isgeree (1:05)
  12. Tömör Khuur (2:59)
  13. Hosmoljin Khöömii (2:03)
  14. Morin Khuur Tatlaga (2:48)
  15. Khöömii (3:07)
  16. Ovgön Shuvuu (2:42)
  17. Tooroi Bandi / Bayan Khairkhan (3:07)
  18. Khümüün Törölkhtön (1:48)
  19. Khöömii Demonstration Lecture (15:16)
avatar van Nagelschip
Tserendavaa, - ja eindelijk, eindelijk dit album in huis. Allereerst, alle lof naar Michael Ormiston uit UK die mij dit album heeft opgestuurd. Daarnaast ook nog eens dit album heeft opgenomen - en niet te vergeten een leerling was van deze man, Tserendavaa - wonende in Chandman' Sum in Mongolië. Chandman' Sum, de plek op aarde waar het khoomii, of keelzingen, ontstaan is - zo word gezegd.

Tserendavaa, ook weer leerling van khoomii meester Sundui, is een van mijn persoonlijke favorieten; zowel in techniek, als in stijl en uitvoering. Tserendavaa is een geweldig artiest, ongekend getalenteerd.

Chandman' Song is zijn eerste en enige album; bevat verschillende muzieksoorten en zangtechnieken. Bekende volksliederen als Altai Magtaal, maar ook het eeuwen oude Dorvon Nastai Khaliun. Tserendavaa begeleid zichzelf op de tweesnarige tobshuur en tweesnarige cello-achtige, morin khuur.

Het laatste 15 minuten durende nummer is een interessante afsluiter van een even interessant album. Hier verteld en demonstreerd Tserendavaa de basis en gevorderde zangtechnieken. Waar zijn woorden vertaald worden door Michael Ormiston. Hij eindigt met zijn zelf gecreeërde stijl, zogenoemd 'Hosmoljin Khoomii'.
Een ongekende combinatie tussen keelboventoonzang en gezongen woorden. Voor velen blijft het een feit dat een mens enkel in staat is 1 pitch te zingen. Tserendavaa zingt er 2 of meer tegelijk. En zingt daarboven nog een lied met gezongen woorden.

Chandman' Song is een heerlijk album. Simpele opnames, goede kwaliteit. Opnames waarbij we iemand horen zingen, op de achtergrond het geblaf van een kameel, of het vallen van een pan; ik vind het fantastisch, niets mooiers dan dit dat ik ken.

5 sterren, en een plek in mijn top 10.