RadioNome (1982)

Electronic
Label: VPRO

1. Stephen Emmer - You See You (2:57)
  2. Van Kaye & Ignit - The Heat (2:32)
  3. Van Kaye & Ignit - Whirlwind (4:02)
  4. Van Kaye & Ignit - Alice Notley (2:24)
  5. Nine Circles - Twinkling Stars (4:08)
  6. Nine Circles - What's There Left (5:17)
  7. Smalts - Werktitel 10 (3:36)
  8. Smalts - Werktitel 4 (3:51)
  9. Cargo Cultus - La Peste (5:45)
  10. Cargo Cultus - Stick at No Scruples (4:26)
  11. Genetic Factor - Action Spot (4:16)
Hoe is het mogelijk dat nog niemand heeft gestemd op dit album. RadioNome een radioprogramma van de VPRO in de haren 80 (1982 om precies te zijn), dat aandacht gaf aan de minimal synth groepen. Groepen die obscuur bleven en vaak hun opnames op cassettes uitgaven die enkel te verkrijgen waren bij optredens. En de VPRO had aandacht voor deze pioniers.
En brachten een album uit met een aantal artiesten.
Stephan Emmer is later zeer bekend geworden als muzikant van reclame jingles en andere korte stukjes voor programma's. In die tijd had hij een lp uitgebracht, die ik ook nog ergens moet hebben.
Van Kaye en Ignit waren zeer experimenteel. Heb nog één cassette van hen. Draai het niet veel meer, maar ze hadden wel een groepje fanatieke fans. Daarna Nine Circles en Smalts , prima muziek. Cargo Cultus was mijn favoriet, prachtige sferische muziek.
De plaat is in de jaren 80 uitgebracht en en nu zie ik het regelmatig voorbijkomen bij veilingsites. Een aantal jaar geleden nogmaals uitgegeven (300 exemplaren).
Een mooi stukje geschiedenis en ik vind het nog steeds een klassenplaat.