Falco - Data de Groove (1990)

Oostenrijk
Label: GIG

1. Neo Nothing - Post of All (4:45)
  2. Expocityvisions (4:08)
  3. Charisma Kommando (4:47)
  4. Tanja P. Nicht Cindy C. (3:35)
  5. Pusher (4:25)
  6. Data de Groove (4:38)
  7. Alles Im Liegen (5:04)
  8. U.4.2.P.1. Club Dub (3:41)
  9. Bar Minor 7 / 11 (Jeanny Dry) (3:45)
  10. Anaconda 'Mour (0:57)
  11. Data de Groove [Club Mix] * (6:48)
  12. Data de Groove [Digital-Analogue Version] * (4:00)
  13. Data de Groove [Human Version] * (3:59)
  14. Data de Groove [Instrumental Version] * (4:57)
  15. Data de Groove [Full Length Version] * (4:57)
  16. Charisma Kommando [Club Mix] * (7:34)
  17. Charisma Kommando [Radio Version] * (4:02)
  18. Charisma Kommando [Instrumental Club Mix] * (7:34)
  19. Charisma Kommando [Instrumental Radio Version] * (4:02)
  20. Charisma Kommando [Full Length Version] * (5:39)
  21. Neo Nothing - Post of All [Full Length Version] * (5:31)
  22. Tanja P. Nicht Cindy C. [Full Length Version] * (4:26)
avatar van sjoersje
Totaal geflopt album, want een stuk minder commercieel dan de door Bolland & Bolland gedomineerde voorgangers. Ook de op dadaïsme gebaseerde teksten zullen voor veel mensen bevreemdend hebben gewerkt.

Desondanks één van mijn favoriete albums. Muzikaal erg sterk en hier en daar voorzien van een dosis zelfspot ("Jeanny Dry")

Samen met Einzelhaft het enige album waarop Falco écht zichzelf is en zich niet laat leiden door het behouden dan wel terugkrijgen van zijn succes.

avatar van vigil
Een verrassend sterk album welke hier zeer weinig stemmen heeft en dat laatste is dan weer een stuk minder verrassend.

Eind jaren 80 gaan Falco en zijn vrouw Isabella uit elkaar en gaat hij een half jaar op wereldreis. Waar hij op persoonlijk vlak dus dmv de scheiding met zijn verleden breekt doet hij dat muzikaal niet. Op dit album is zijn muzikaal partner namelijk Robert Pronger, de man die dat ook was op zijn 1ste twee albums. Pronger zorgt voor de muziek en Falco voor de ideeën en de teksten.

Fijn is dat dit album is opgenomen met een heuse band waarin Falco de bas ter hand nam. Lekker gitaarwerk en spetterende drums geven de plaat een flinke meerwaarde. Jammer is dat juist bij het bluesy Alles Im Liegen waarin heerlijk gitaarwerk, lekkere basloopjes en een ronkend orgeltje gekozen is voor een drumcomputer. Nou ja, je kan niet alles hebben.

Dit album was heel lang niet leverbaar maar gelukkig is begin 2022 een remaster verschenen, zelfs als dubbel cd met op de 2de disc allerlei remixes, instrumentaaltje en lange versies.

avatar van spoiler
Deze heb ik nog niet.
Ga ik toch ook maar eens scoren

avatar van Orientierungsfeuer
Persoonlijk een van de beste albums die ik ken. Pusher en Neo Nothing - Post of All (de Full-lenght versie) zijn mijn absolute favorieten van het album. Ik denk dat een groot deel van de commerciële flop ligt in het feit dat ze zich voornamelijk op de titelsong Data de Groove gericht hebben en minder op de meer commercieel-passende nummers zoals Alles Im Liegen, Pusher en Neo Nothing - Post of All. De lyrics zijn allemaal erg cryptisch, maar als je er goed in verdiept kom je er achter dat Falco een waar poëtisch genie is.

Het verhaal achter het album is verbazingwekkend. De 'behind the scenes' zijn oa. te lezen in het boek Die Wahrheit van zijn manager Horst Bork. Volgens hem heeft Falco netzolang gedaan over het maken van Pusher als dat andere bands gemiddeld een volledig studioalbum maakten... Er komt naar voren dat de slechte toestand en daardoor de onbetrouwbaarheid van Falco in combinatie met een korte deadline er stagnatie en tijdgebrek naar voren kwam waardoor de laatste drie nummers van het album experimenteel zijn. Het schijnt dat Anakonda 'Mour een volledig nummer had moeten worden, maar dat dit door de traagheid van Falco belemmerd werd.

Het blijft tragisch om te bedenken dat juist dit album geflopt is omdat dit album Falco's grote meesterwerk was om te laten zien wat hij waard was. Falco in 1990: "Zeker mijn meest authentieke plaat, het is het bewijs van mijn open potentieel. De LP is het best mogelijke compromis."

Ikzelf heb twee originele album cd's, één vinyl album en één single. De remaster heb ik sinds kort ook, die is erg aan te raden! Andere aanraders: video Neo Nothing - Post of All (Live in Purkersdorf/Greifenstein) en de officiële videoclip van Data de Groove. Het schijnt dat hij Pusher live gespeeld heeft tijdens een concert in 1991 ('„The Best of New Wave“-10 Jahre NDW'). Ik hoop dat die video ooit nog eens naar boven komt drijven.