Stephen Malkmus and the Jicks - Sparkle Hard (2018)

Label: Matador

8. Kite (6:40)
  9. Brethren (2:51)
  10. Refute (3:24)

met Kim Gordon

11. Difficulties / Let Them Eat Vowels (7:03)
Ben benieuwd!
Shiggy klinkt alvast erg lekker.

avatar van philtuper
Haha! Die hoes...

avatar van erwinz
recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Stephen Malkmus & The Jicks - Sparkle Hard - dekrentenuitdepop.blogspot.nl

Tussen 1992 en 1997 maakte Stephen Malkmus met zijn band Pavement vijf zeer memorabele platen. Het is misschien een bescheiden aantal, maar de invloed van de platen van de pioniers van de lo-fi is tot op de dag van vandaag groot.

Stephen Malkmus maakt vanaf 2001 platen onder zijn eigen naam en het deze week verschenen Sparkle Hard is al weer de vijfde waarop ook de naam van zijn band The Jicks op de cover staat vermeld.

Stephen Malkus & The Jicks evenaren hiermee de productie van Pavement en overtreffen die productie wanneer we de twee platen die Stephen Malkmus zonder The Jicks maakte (in ieder geval op de cover) er bij op tellen.

Het debuut van Stephen Malkmus & The Jicks, het in 2003 verschenen Pig Lib, kon nog niet tippen aan het memorabele en invloedrijke oeuvre van Pavement, maar de afgelopen jaren verkeren Stephen Malkmus en zijn band in een uitstekende vorm. Ook Sparkle Hard is weer een geweldige plaat, die ik na een paar keer horen koester.

Stephen Malkmus & The Jicks doen ook op hun vijfde plaat weer deels wat je van de band verwacht, maar er is ook altijd ruimte voor vernieuwing. Sparkle Hard bevat een aantal tracks die putten uit de rijke erfenis van Pavement, maar Stephen Malkmus en zijn band slaan ook meerdere nieuwe wegen in.

Zo flirten de Amerikanen meerdere keren met invloeden uit de countryrock, waarbij de naam van Neil Young meerdere keren opduikt. Het geldt voor een aantal van de meer ingetogen songs op de plaat, maar het geldt opvallend genoeg ook voor een aantal songs waarin het gitaargeweld mag aanzwellen.

Net als Pavement hebben Stephen Malkmus & The Jicks ook nog altijd het patent op rammelende maar ook volstrekt onweerstaanbare pop en rocksongs. Sparkle Hard slingert je, nog meer dan de vorige platen van de band, heen en weer tussen een aantal decennia popmuziek, maar bevat ook altijd het zo herkenbare stempel van Stephen Malkmus.

Beluistering van Sparkle Hard is een bijzonder aangename ervaring, maar waar de songs van de Amerikanen het ene moment verleiden, kunnen ze het volgende moment ruw tegen de haren instrijken, waardoor de nieuwe plaat van Stephen Malkmus en zijn band niet alleen aangenaam maar ook intrigerend is.

Ik grijp de afgelopen jaren nog vaak naar de platen van Pavement, maar concludeerde de afgelopen jaren ook al meerdere keren dat de platen van Stephen Malkmus akelig dicht in de buurt komen van de ruwe diamanten van Pavement. Het geldt zeker voor Sparkle Hard dat laat horen dat Stephen Malkmus nog steeds kan pieken als in zijn beste dagen. Bij achteloze beluistering is Sparkle Hard al een verzameling geweldige popsongs, maar duik wat dieper in deze plaat en alles komt echt tot bloei. Erwin Zijleman

avatar van philtuper
Malkmus is back! Eerste album sinds Emotional Trash dat ik met gemak afluister. De vorige twee albums waren zeker niet slecht, de man maakt natuurlijk geen slechte dingen, maar miste wat mij betreft wel wat urgents. Nu komen er weer verrassende dingen bovendwarrelen waardoor het een aangename zit is. En wat erwinz zegt. De Malkmus/Pavement stempel zit er nog ontegenzeggelijk in. En dat is goed. Pavement is koning, maar dit werk van Malkmus kan zeker in de troonzaal.

avatar van Gewoon Pim
Rommelrock. Het is een genre van easy-going herrie, als dat niet onder de oxymorons valt. De meer gangbare term voor de muziek is wellicht indierock. En dat is het soort muziek waar Stephen Malkmus (vooral bekend van zijn vroegere band Pavement) en zijn muzikanten onder de naam The Jicks nu al de gehele eenentwintigste eeuw toe behoren. Voeg daar een fijne, maar vreemde pop vibe aan toe en je hebt hun nieuwste album Sparkle Hard. Helemaal klaar voor de zomer dus.

De albumcover spreekt boekdelen. Het leven in de warme zomer is vrij en zorgeloos. De kleren kunnen uit, want er is toch niemand die oplet, op een verdwaalde fotograaf na. De band komt van het strand en ze ontmoeten elkaar bij de ondergaande zon, klaar voor de jamsessie. Ja, het lijkt bijna alsof er op een goede avond even wat instrumenten zijn opgepakt en er wat uit de pols geschut is. ‘Skip the pleasantries / Pretend the crowd is Germany’, zingt Malkmus in Brethren. Achter die improviserende sfeer zitten echter slim uitgedachte liedjesstructuren.

Mijn hele recensie op Nieuweplaat.nl:
Stephen Malkmus & The Jicks - Sparkle Hard - nieuweplaat.nl

Dit zou overigens nog met gemak kunnen doorgroeien naar 4*, om met de Musicmeter waardering te spreken. Heel relaxed allemaal...

Wat een topplaat! Kite en Difficulties/Let Them Eat Vowels als voorlopige favorieten.

avatar van zaaf
Shiggy